Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Hookipa Fun

  • As Small as it Gets – Hookipa Fun

    Publicerad av jesper-b på 24 januari, 2012 vid 10:16

    Aloha,
    Med mindre än en vecka kvar dags för liten rapport. För dryg vecka sedan oerhört bra surf. Traden dog ut och ersattes av några dagar lätt Kona. Den gick visserligen att segla på den några dagar framåt eftermiddagen, men jag stod över pga min fot och då Kanaha var pyttesmått och det var inget vidare längre upp för kusten. Hade Lanes gått av hade det varit annorlunda men dit orkade inte riktigt Konavinden. Däremot var det grymma morgon, förmiddags och kvällssurf med mer eller mindre glassy och min storlek på vågorna, dvs några få max 3 dryga fot.

    Sen kom traden tillbaka med besked. Svallet lite, för lite för att favospotet Kuau skulle lysa upp ordentligt, så det blev några Hookipa dagar i rad. Som sagt stark trade så jag satsade på seneftermiddagarna när vinde ofta både vrider lite mer off-shore, men framför allt lättar ut. Ett smått Hookipa blir lätt sönderblåst om traden är stark, så man vill helst att 4.0 vinden lättar ut till lätt lätt 5.0 guppa.

    Bästa dagen var nummer två, första dagen väldigt smått. Dag två var det väl ganska konstant halv mast och som alltid på Hookipa komer några enstaka större set. Skitkul session med förvånandsvärt lite crowd per setvåg och ovanligt jämn fin 4.5-5.0 vind.

    Dag tre var platt som en pannkaka med Hookipamått mätt. Det vill säga det handlade mer om att jaga knähöga sektioner än att droppa in/ner på härliga face. Som alltid då några enstaka lite större, men inget påtagligt. Även om det var svårt att hitta och hitta rätt i det som kanske kan kallas vågor, var det knappt någon crowd och därmed enkelt att segla omkring. Om man blundade när de riktigt rippiga ungdomarna rippar (Morgan som är typ 16 och vann sin klass i AWT rippar sjukt i småvågor), kan man nästan lura sig och tro att man behärskar detta spot en pannkaksplatt dag som denna.

    Dock Tora hängde med med filmkameran och filmade sista seneftermiddagen. Det var som sagt platt med Hookipa mått mätt och påminde om en mindre Torö eller Gotlandssession, dock med shorts istället för gummi.

    Har inte orkat klippa ihop någon film, och det ser ändå mycket sämre ut än det kändes, men här är några stillbilder från filmklippen. Jag gjorde någon slags de-interlace på en av dem men tycket inte det blev bättre.

    Ska väl försöka klippa ihop någon film såsmåningom, men det får bli till bloggen, och då tillsammans med lite klipp från 4 ggr så stort Kuau.

    /JB

    davo svarade 12 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mag

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 14:22

    Ser kul ut, trots sverigesize på vågorna!!
    Magnus

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 15:46

    Ser kul ut. Kul med variation mellan stort och smått, och skall sanningen fram har jag inte något emot att få några små och inte så crowdiga dagar att starta med. Hmmm vad säger prognosen….. Alltid något visst när resan är så nära att man kan börja kolla prognoser för att gissa hur första seglingsdagennkommer att bli…

  • jesper-b

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 06:19

    Prognoser i all ära, men det är ännu mysigare att strax före gryningen, i den fortfarande fuktiga nattdaggen, knalla ner 50 meter mellan palmerna till havet och kolla ner mot Kanaha, kolla ut mot Uppers och sedan upp mot Spartans och försöka bedöma hur det ser ut mer precis på olika spotsen. Men visst, det är ju också en slags prognos. Hur som helst gjorde jag den i morse och visst – svallet är tillbaka med glasig surf all over!

    /JB

    PS: Fi-a att inte kunna göra den prognosen om ett par dagar, än mindre utnyttja den 🙁

  • charlieb

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 07:41

    Kollade upp mot Sveavägen, brun av saltsörja. Lite grå snö på promenaden. Ner mot Kungsgatan stod bilarna still… 🙂

    Välkommen hem Jeppe!

    C

  • jesper-b

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 08:07
    CharlieB;680378 wrote:
    Kollade upp mot Sveavägen, brun av saltsörja. Lite grå snö på promenaden. Ner mot Kungsgatan stod bilarna still… 🙂

    Välkommen hem Jeppe!

    C

    Nej för f-n. först ett par morgonsurf, ett par kvällssurf och kanske lite vindsurf däremellen – allt i bordies, sedan hem och på med 6.5.4an. Såg att både Torö och Gotland fortfarande är öppet! Sen är det inte långt till påsk och atlantvågor…

    Tack ändå!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 12:50

    Det verkar ha varit en del blåsiga dagar i år. Behöver rent av en 4.0a åka med?

  • jesper-b

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 14:57
    Ola H.;680506 wrote:
    Det verkar ha varit en del blåsiga dagar i år. Behöver rent av en 4.0a åka med?

    Jag plockade ut en första dagen just för att alla sa att det var konstigt blåsigt i år. Men min magiska 4.5a grejar allt från 4.0 till 5.3. 4.0an lämnades tillbaka orörd efter 6 veckors kalasvindsurf.

    Men oavsett en magisk 4.5a så tror jag du klarar dig på en storlek uppåt som minsta. Även om det skulle bli 4.0 några enstaka dagar är det ju bara att vara tidig eller sen så slipper man det värsta sönderblåsta.

    My take,

    JB

  • ola-h

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 14:07

    4.2An i bagaget. I LA nu men lästa att Giampaolo förutsåg remarkable levels of epicness. Så viss förväntan finnes.

  • jesper-b

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 14:53

    So far so good. Dvs jag hade min bästa Kuau-dag på många många år i år, dessutom fler riktigt bra dagar där. Jag hade fler roliga Hookipa-vågseglings-session än på många år. Sista två, tre dagarna hade jag bättre surf (utan rigg) på Hookipa än någonsin.

    Dessutom har de riktiga galningarna paddlat Jaws mer i år än alla andra år tillsammans.

    Denna vinter har Maui helt enkelt haft mer epicness på alla möjliga vis än std-vintern.

    Hoppas för alla som är på väg dit att det fortsätter så.

    Själv tillbaka och fick nöja mig med lite extremtidig/sennattlig pulkaåkning på tomten (inte fy skam) istället för morgonsurfet!

    Rip it up!

    /JB

  • davo

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 16:36

    Tisdagen ser mongogrym ut… Typ 12ft och 20knots…!
    Själv fick jag från 10dec-5jan Ca 12dagar segling, kunde nog klämt in 3 dagar då det var hyffsat. Skum vinter mao. Minsta size för mig blev 5,0, men kunde seglat med 4,2-4,7 vid 2 tillfällen…hårigt på insidan bara, oavsett Kanaha el Ho’okipa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Hookipa Fun

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.