Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa, 23 maj

  • Åsa, 23 maj

    Publicerad av ola-h på 25 maj, 2006 vid 20:24

    Åsa var inte så tokigt i tisdags, Prognosen slog in och både vind och vågor ökade allt eftersom dagen gick och blev till kväll. Själv inledde jag med 4.5 och EVO 62 i ca 3 timmar på “yttre”, tog sedan lite rast och avslutade med 3 timmar 3.5 på inre. Rasten gick huvudsakligen åt till att proppa i sig mat och dryck, men jag tillbringade också ca en kvart bakom kameran.

    Det var främst Ola P och Stefan Thundal som fastnade. Ola imponerade med sina rejäla satsningar mot läppen och Stefan främst med några snabba bottensvängar. Jag fick tyvärr inte med deras allra bästa moves – det som blev nå’t att ha kan beskådas på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_060523/

    Några smakprov:

    Ola P slashar en liten inre våg, bara ett par meter utanför stenarna. Det gick bra denna gången, men senare gav vågorna tillbaka via ett rippat segel:
    picture-6.jpg

    Stefan ler in i kameran _samtidigt_ som han gör en liten air. Pappaledigheten måste ha gjort gott för simultankapaciteten:
    [IMG]http://www.surfzone.se/pp_data/500/picture-12.jpg?7159[/IMG]

    ola-h svarade 18 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lars_k

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 04:44

    Najs! Där missade man helt klart något gött.

  • imported_borje

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 06:22

    Oj, verkligen fina bilder! Gillar den där man bara ser toppen av seglet 🙂

  • gurra1978

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:54

    Det ser verkligen fint ut. Kul att ni fick så bra förhållanden. Jag skulle vilja se bilder som är mer utzoomade så man ser hur de bästa seten ser ut. Har du det?

  • donpedro

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:03

    Va har ni använt för kamera? Riktigt fina bilder måste jag säga verkar vara rätt fet zoom på den me.

  • ric

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 19:32

    hur mycket vind hade ni? riktigt snygga bilder!

    __________________________________
    har förvirrat bort mig från kite-forumet

  • ola_p

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 20:58

    Då bilderna togs var det mellan 3.5 och 4.0 tror jag, Ola H. seglade 3.5, jag seglade 3.7, stefan hade 4.0 (tror jag), jonatan seglade 4.0, och kate var senare ute med 3.3

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 07:55
    donpedro wrote:
    Va har ni använt för kamera? Riktigt fina bilder måste jag säga verkar vara rätt fet zoom på den me.

    En EOS 1Dmk2, 300mm+1,4x konverter. Med brännviddsförlängningen 1.3 på kameran blir motsvarar det ca 550mm i vanlig småbild (24*36neg). Sedan är en del av bilderna beskurna lite också. Man seglar dock rätt nära land och därmed nära stenarna. I de här förhållandena slutar många repor med spolningar in till knädjupt bland stenarna, men intressant nog brukar grejorna klara sig förhållandevis bra (sånär som på lite fenskav och denna gång Ola P:s rippade segel).

    gurra1978 wrote:
    Det ser verkligen fint ut. Kul att ni fick så bra förhållanden. Jag skulle vilja se bilder som är mer utzoomade så man ser hur de bästa seten ser ut. Har du det?

    Jag skall kolla, men jag tror mest det var rätt tighta bilder. Ev har jag något gammalt som mer visar helheten. Det man kan säga om vågorna på “inre” i Åsa är att de dels är snabba vilket är ovanligt för Sverige. Man kan verkligen hålla farten och vid minst en av sektionerna gäller det att göra fullfartscutback om man skall hinna med resten av vågen. Dessutom bryter de av helt, vilket gör att det blir väldigt rent när de stora seten kommer. Inga tillbakastudsvågor att möta, bara lite ripplor i faces av 3.5-vinden. Nackdelen är dock att det oftas vid väst eller nästan väst kan bli lite glest mellan de fina setten och svårt att hitta de bästa vågorna ger en linje hela vägen.

    Ric wrote:
    hur mycket vind hade ni?
    Som Ola skriver var det 3.5-4.0. Det var långt ifrån tokdrag i 3.5 dock, snarare hade 4.0 funkat bra även för mig, men när det är så mycket vind blir ju allt lite hysteriskt och det är svårare att avgöra om man är rätt riggad eller ej. Jag körde 4.5 tidigare på dagen, med det blev efterhand rejält stort.
  • danneman

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 02:38

    riktigt snygga bilder jag gillar skarpt när man lyckas få bilderna på nära håää som nedan! snyggt å med känsla!

  • kate

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 18:25

    Riktigt goa bilder!!!

  • ola-h

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 20:51
    gurra1978 wrote:
    Det ser verkligen fint ut. Kul att ni fick så bra förhållanden. Jag skulle vilja se bilder som är mer utzoomade så man ser hur de bästa seten ser ut. Har du det?

    Jag har kollat genom lite gamla bilder och hittar tyvärr inget sådant, i alla fall inget riktigt bra.

    Nedanstående kan ge en liten indikation på hur det ser ut när “inre” funkar, men det är ingen bamsingar (tyvärr är bild1 på fel ledd – annars hade den visat förhållandena rätt bra).

    Det är dock inte vågornas storlek som gör Åsa bra, snarare att det är en med Sverigemått mätt snabb våg när väl storleken är sådan att hela vågen bli sammanhängande. “Yttre” är motsatt. Det är en ganska långsam våg, men med två sektioner som har rätt bra pulver i läppen. Fördelen med yttre är att det blir hyfsad vinklen redan vid SV (ca 230 grader) och att den pointen plockar upp även ganska små svall rätt bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa, 23 maj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.