Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa idag 120104

  • Åsa idag 120104

    Publicerad av ola-h på 4 januari, 2012 vid 22:03

    Så sitter man hemma i soffan igen. 23 timmar senare. Planterna, stjärnorna och andra tecken stod tydligen rätt igår för jag hade ett planerat möte i Göteborg som jag inte kunde missa. Men stormen gjorde att tåg kändes som en dålig ide så mentalt var jag inställt på en bilresa. Men jag var också egentligen mentalt inställd på att seglingssäsongen var slut. Mycket att göra och inte långt kvar till Mauitrippen.

    Men så såg jag prognosen. PERFEKT för Åsa. Men troligen för mycket vind. Fast kanske skulle man ändå packa med prylarna och åka ned och titta. Några samtal till “the usual suspects” avslöjade att i alla fall en person skulle dyka upp – local Micke Lygner.

    Så, ut med skidorna ur skidboxen, in med segel, master bommar brädor och den 20 kilo tunga fenväskan. Extra noga kontrollerades att 3.4:an var med. Efter körning i snöstorm kom jag till Göteborg vi 02.00 och lade mig att slagga i bilen. Uppe vid 7… lite jobb och strax före 9 ringde Lygner och sa att det inte såg så bra ut… men vi bestämde ändå att vi skulle ses framåt 10. Väl på plats var det fortfarande rejält blåsigt. Onsalamätaren visade solida 19-20m/s. Lite mer än jag brukar segla komfortabelt i. Det såg inte så stort ut, men alla vet att Åsa alltid ser platt ut tills att man ser någon ute. Och setten bröt på de rätta ställen. Och vattnet var högt, strömmen såg helt löjligt stark ut och på stranden yrde det av skum. Jag mindes en liknande dag för några år sedan, när jag stod på samma plats och även då hade Micke till sällskap. Den gången valde vi att inte ta risken att segla. Det verkade helt enkelt för hårt. Men idag skulle vi inte tveka. Så Micke och jag riggade våra Blacktip 3.4or, plockade fram våra minsta brädor och tjockaste dräkter och stack ut.

    Att gå ut på det vanliga stället var bara att glömma. För högt vatten och sjukt strömt. Så vi vandrade i “rakt ut på stranden”. Även där var det sjukt svårt att hålla emot strömmen och trots fullt med sten i vattnet var den enda rimliga starten att bara gå ut några meter, sätta ned brädan och skrapa iväg över stenarna. Ingen av oss vill gå särskilt långt ut på havet om något skulle hända. Inte rätt dag att simma och eftersom Åsa är en point är det inte säkert att det är så lätt att simma in om man tappar prylarna en bit ut. Och när i princip hela vattenytan blåser bort är det inte ens säkert man hinner simma ifatt en tappat utrusning.

    SÅ vi gippade på varsin våg och höjdade in. Och redan utan någon större precision i vågvalet var det tydligt att Åsa skulle leva upp till legenden och återigen leverara som bäst när det blåser som mest. Den första vågen på ca 2-2.5 meter börjar resa sig, och på typisk Åsa-maner bli ytan på och framför vågen närmast kliniskt ren från chop. Så trots det sjukt välfyllda seglet var det bara att droppa in med maximal fart och se vågen forma en fin solid vertikal. Det fina med Åsa i de här förhållandena är att vågen håller upp så bra. Så det är bara att gå rakt in mot facet och lägga en sväng med full kraft och låta sig projiceras iväg dow the line, mot nästa sväng.

    Sex grader i både luft och vatten, tjocka handskar och skor och en vitskummad yta på hela havet inbjöd snarare till lite kontrollerad segling än till feta läppträffar. Men just detta passar egentligen perfekt i Åsa en så’n här dag. Det är normalt rätt lätt att vilja för mycket. Man väntar för länge för att få en brantare våg och klarar kanske första svängen men står sedan inför en utclosad våg. Eller man pushar för vertikalt och trillar av vågen. Eller laddar på för mycket fart i bottensvängen och missar den bästa sektionen. Många möjliga överladdningsfel. Så den lite mer kyliga (snarare nedkylda) mentaliteten är att föredra. För struntar man i läppen och istället tittar på vågen som helhet tycker jag att Åsa en dag som denna leverarar något som inte de andra bra ställena i Sverige riktigt lever upp till. En våg med en rymlig, kraftfull men ren yta för accelleration ned för vågen och sedan en riktigt solid vertikal vägg att lägga svängen på. Kanske inte det radikalaste på bild, men OOOJJJJ vilken surfkänsla. Och viss blev det ett helt gäng sånna vågor idag… och kanske en och annan med lite hårt ladd på läppen också. Ibland kan man helt enkelt inte motstå.

    Maui till trots. Att få en klassisk dag på sin hemmaspot är oslagbart. Och den här lite överlevnadsmässiga vindstyrkan adderar faktiskt en dimension, även om den egentligen givetvis gör det svårare att segla bra. I en minnesvärd artikel i Boards för ett par år sedan myntade författaren formeln E=mc^2. OK, Einstein kanske myntade detta lite tidigare, men i det här fallet var det inte en relation mellan massa och energi utan betydde att “Enjoyment= mastering conditions squared”. Genialiskt. Oavsett förhållanden så är det något speciellt när man känner att man behärskar dem. Men bättre förhållanden i sig bidrar ju också till högra nöje. Därav förhållanden i kvadrat. Och idag var ju hel klart förhållandena av högsta nöjeskvalitet. Både hårda och bra. Och, om jag får säga det själv, jag hade märkligt nog en skön känsla av att behärska förhållandena. Kanske inte i varenda moment. Det blev några hårda simturer och ett par tuffa spolningar, ibland ändå upp på land. Men det var liksom en sån där dag när flytet satt där, så det var ett slags positivt och medvetet val när man tog den där extra chansningen på en sen läpp och ibland klarade det och ibland fick ta en simtur. Micke verkade ha precis samma flyt och det finns få saker som är så vackra som att gippa av en våg i Åsa och segla ut och titta rakt upp längs ett nytt tremetersface där en grym seglare som Micke just lägger ännu en toppsväng där cross off-vinden blåser sprayet tiotals meter av vågen.

    Så tack Emil och Åsa för en leverans som visserligen inte var beställd. Men ändå så välkommen.

    surfgus svarade 12 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • glen-alpin

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 01:33

    Fick ganska många bra bilder… här är en!

  • dr-masse

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 09:18

    Helt otroligt att detta bara fortsätter, grattis!!

    Att Glen Alpin dessutom kravlat sig av färjan, nykrat till och knäppt några pix känns som en fulländing!

  • spike

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 14:24

    Härlig redogörelse du ger Ola!
    Själv är jag tagen av Dogge:s leverans av vågor i side/crossoff. 7-8 svängar i full kontroll.
    I´m stoked!

  • ola-h

    Medlem
    6 januari, 2012 vid 10:10

    Johan har nu fler bilder på sin facebooksida: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150440342996910.357720.620961909&type=3
    TACK för detta!

    Några fler smakprov

    Micke carvar insidessektionen:
    397435_10150440349051910_620961909_9166623_147623224_n.jpg

    Ner i grottan
    384867_10150440348661910_620961909_9166618_1305184815_n.jpg

    Micke framför en feting
    376055_10150440346021910_620961909_9166575_500048058_n.jpg

    Mellan väggar av vatten. Mot nästa sväng.
    373971_10150440348496910_620961909_9166613_1042240630_n.jpg

    Rider ut landningen efter en skön läppträff som tyvärr inte kom på bild.
    402863_10150440347166910_620961909_9166592_1391376007_n.jpg

    Dags för ett dopp.
    394535_10150440349271910_620961909_9166626_2000104184_n.jpg

  • fj69

    Medlem
    6 januari, 2012 vid 12:58

    Wow läckert, epic – on and off water!

    Fredrik

  • surfgus

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 08:47

    Underbart! Längtar till ett Åsa session ! Grattis till er som fick scora Emil!
    //gustaf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa idag 120104

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.