Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa på VästSydVäst ?

  • Åsa på VästSydVäst ?

    Publicerad av tompasurfer på 13 september, 2011 vid 20:22

    Tänkte sticka “early bird” från Göteborg imorn (på vattnet strax efter kl 6) och säkraste kortet på väntad sydväst på f.m. är ju givetvis Läjet, men då det ser ut att bli mer åt VästSydVäst så funderar jag på om Åsa kan funka.

    Någon som seglat Åsa på VSV och hur blir vinkeln då egentligen, kanske inte helt trivialt att köra down the line antar jag?
    Vågornas storlek lär det ju inte vara något fel på?

    doc svarade 12 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • doc

    Medlem
    13 september, 2011 vid 21:46

    Du blir inte ensam på den riktningen…

  • doc

    Medlem
    14 september, 2011 vid 18:36

    Och det var inte dåligt idag. Jösses! Mest gubbhögt på yttre men jag fick ett galet set som lär ska ha varit nästan masthögt enligt den trevlige och uppenbart trovärdiga norrman som hälsade på. Och David (?) gjorde en liten exkursion på ön utan att bryta vare sig mast eller ben. Jag tyckte mig se en fin aerial också. Min egen räknas inte. Knappt att fenorna kom ut vattnet…
    Tack för gott sällskap gubbar!

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 september, 2011 vid 09:35

    Jag har ingen erfarenhet av Åsa, har aldrig blivit av att jag åkt dit. Men i tisdags passade jag på. Jag visste ju om att det kan vara hyfsat tufft där. Men jag fattade inte var jag skulle kliva i. Med massiv sjö som spolade in över stenarna var det inte att tänka på så det fick bli Apel. Jag tolkade frånvaron av vindsurfare som att det inte var det bästa stället med den kraftiga vinden.
    Finns det något annat ställe att kliva i så man kommer bort från strandspolningen?

    /stefan

  • jalla

    Medlem
    15 september, 2011 vid 09:54

    Ingen vindsurfare?? Vilket ställe var du på? Kolla på kulingvarning.nu det fanns ju mängder av surfare där!

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 september, 2011 vid 10:53

    Parkerade på Stenuden där alla vågsurfare var parkerade. Men jag var där vid 11.30 så det kanske var innan alla kom dit?
    Men min fråga kvarstår hur kommer man i utan att ligga uppspolad bland stenarna?

  • doc

    Medlem
    15 september, 2011 vid 12:58

    11.30 var vi tre man på yttre revet, därför såg du oss inte. När man kommer ner mot vattnet följ stigen in mellan buskarna till hö. När det öppnar sig gå rakt ner mot havet. Det ligger ett stenblock 20 meter ut i vattnet i ytnivå. Det finns en kanal ut till vä om bumlingen. Strömt, stenigt, lurigt och man får räkna med ett besök på stenarna förr eller senare. Det finns stenar ute vid norra spetsen på udden också så det är bra att få dom utpekade.
    Om man inte kan köpa risken att köra av en fena eller dinga en bräda ska man inte köra Stenudden.

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 september, 2011 vid 13:56

    Tack för infon, jag ser fram emot lite guidning nästa gång det fläktar på.

  • kate

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:41

    Åsa suger. Åk inte dit!

  • doc

    Medlem
    16 september, 2011 vid 10:17

    Brukar vara självreglerande. Jag var där o tittade många gånger innan jag vågade mig ut första gången. Har kostat en del fenor och noslagningar också 🙂

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2011 vid 11:50

    Jag tycker jag borde ha koll på Åsa efter att ha seglat där så ofta som möjligt sedan 95 eller så. Men senast drog jag rätt på en av de stora stenarna i brytet och körde av en fena och repade railen på brädan rätt rejält. Och Mackan blev ju uppspolad på den stora flatstenen. Pang, pang, rippat segel och stort hål i brädan.

    Så det jag lärt mig under dessa år är väl snarare att det inte går att undvika dessa incidenter.

    Man får helt enkelt prioritera. Smakar det så kostar det, helt enkelt.

    Någon kanske minns den gamla surfsportklassikern Rudy Splaish. I något avsnitt frågade han om råd i utrustngsvalet… stort eller litet. Svaret blev: ta det BILLIGASTE.

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2011 vid 13:07

    Kan inte någon spränga bort den där flatstenen? Brorsan hyvlade av alla sina fyra K4-fenor på den förra veckan. Och jag har också lagt mej på den en gång. Sen finns det en nasty sten mitt i brytet som jag smackat av flera fenor på. Och alla dingar man fått i plankorna och senast en knäckt mast. Så det stämmer bra att Åsa suger…åk inte dit! 🙁

  • spike

    Medlem
    16 september, 2011 vid 21:44

    Den filmen som ligger på Surfers sida ser verkligen inbjudande ut, stora vågor och fina linjer. Blev faktiskt sugen på att testa viken inom kort. Får väl fråga och läsa av ordentligt innan.

  • doc

    Medlem
    16 september, 2011 vid 21:54

    Jag har inte besökt storstenen på tre år. Det är nog dags snart :-/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa på VästSydVäst ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.