Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Atan Polar 7mm eller Atan Mistral 6,5mm?

  • Atan Polar 7mm eller Atan Mistral 6,5mm?

    Publicerad av diil på 6 februari, 2007 vid 16:42

    Jag visste inte att Atan hade två tjocka vintermodeller, så då uppkommer frågorna: Vilka är varmast? Vilka sitter bäst? Vilka av dessa två rekommenderar ni för tådopp i vintervatten?

    Surfsugen utan skor! /D

    diil svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • oaxen

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 19:11

    Maui Magic Ultimate Dry Boot! (6 mm)

    Bästa vintersko jag sett/seglat med. De dubbla skaften ser till att minimalt med vatten tränger in. Har seglat med dem tre gånger i år – mycket bra sko!

    Fördelen gentemot Atan, som har ett slitskikt av latexdopp, är att de står emot slitage lite mer utan att kännas tjocka.

    Limmade och sydda med stretchig neo.

    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?products_id=40&osCsid=dd5fddc1c8f3ea1aa89655045f3fab58

    PS Helt oberoende utlåtande, d v s jag är inte sponsad eller ens avlägset bekant med någon på OnTop. Bara väldigt nöjd med produkten.

  • Oregistrerade

    Gäst
    6 februari, 2007 vid 19:34

    Tyvärr verkar de mest gångbara storlekarna vara slut, och de får inte in några nya…

  • donpedro

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 21:04

    Annars kan du ta dina sommar pjucks och sätta på dig ett par neoprensockor innan bara, då kör jag och de funkar ypperligt var ute senast i helgen, och jag frös sannerligen inte om tårna.

  • gurra1978

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 21:40
    Quote:
    PS Helt oberoende utlåtande, d v s jag är inte sponsad eller ens avlägset bekant med någon på OnTop. Bara väldigt nöjd med produkten.

    Det där tycker jag var bra. Man blir lite less på vissa sponsrade personer som alltid kommer med samma standardsvar om hur bra deras grejor är.

    Hur som helst så kör jag Atan 7 mm och de är varma, har aldrig frusit i dem. Däremot så slits de snabbt och alltid på samma ställe, vid stortån. Jag är inte den enda med det problemet. Å andra sidan så kanske något man får acceptera om man seglar mycket. Jag kan inte uttala mig om de andra. Just en grej till. ATAN har en rem som går under skon och det känns. Nu har jag vant mig men i början tyckte jag ofta man tänkte att man “stod” på den hela tiden och det störde jag mig på. Sen så går spännbanden av på dem inom 5 seglingsdagar (om de är varianten med små band) och de luktar så äckligt efter 3 ggr att om du nuddar skons insida så sitter lukten kvar på dig i evighet.

  • jps

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 21:49

    @gurra1978 363897 wrote:

    Hur som helst så kör jag Atan 7 mm och de är varma, har aldrig frusit i dem. Däremot så slits de snabbt och alltid på samma ställe, vid stortån. Jag är inte den enda med det problemet. Å andra sidan så kanske något man får acceptera om man seglar mycket. Jag kan inte uttala mig om de andra. Just en grej till. ATAN har en rem som går under skon och det känns. Nu har jag vant mig men i början tyckte jag ofta man tänkte att man “stod” på den hela tiden och det störde jag mig på. Sen så går spännbanden av på dem inom 5 seglingsdagar (om de är varianten med små band) och de luktar så äckligt efter 3 ggr att om du nuddar skons insida så sitter lukten kvar på dig i evighet.

    Kunde inte sagt det bättre själv 🙂 Jag lyckades dock bli av med mina spännband på 2 dagar…

  • diil

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 22:16

    Tackar för svaren! Ingen som provat Atan Mistral-dojjan då?

    Ang Maui Magic-skon, hur är storlekarna? Ska man satsa på en större eller en mindre än man brukar ha? Aldrig lätt att köpa skor på distans… /D

  • surfen

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 07:24

    Jag kör med Atan Wave 3,5 mm på sommaren och Atan Polar på vintern. Säger som Gurra, att man sliter ut dom runt stortån, Men mest på Wave skon. Båda skona sitter bra på foten och är riktigt varma, Med Polar har jag inte frysit om fötterna än! När dom varit i ett par timmar i vattnet så blir dom blå i färgen(????) och som flera påpekat luktar grymt jävligt innan dom har torkat ordentligt, blir lite bättre om man sköljer ur dom innan man slänger in dom i bilen. Men som sagt varma är dom… Och smidiga, behöver inte ställa om stropparna så fasligt mycket heller på brädorna.

    Köper mina hos Johan på http://www.vindsurfing.se finns även hos SP. Köper dom i samma storlekar som mina vanliga skor.

  • canoya

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:16

    Har också Atan Polar 7 mm. Remmen runt skaftet lossnade snabbt som flera andra har sagt. Funkar dock att spänna runt den ändå men lättare att remmarna kommer bort. Remmen runt foten kan vara lite störig när man pressar hårt, typ slalom- eller formulasegling. Särskilt på formulan där man står på kanten av brädan med mycket välvning under hålfoten. Då kan det kännas som att sulan veckar sig vid remmen. Inte skönt!

    Värmen är dock ypperlig, har aldrig frusit i dem.

    Tunn sula ger bra kontakt med brädan men man ska nog inte knalla runt på land med dom i onödan, för sulan är av nåt väldigt mjukt gummimaterial. Mina är lite klibbiga när de är torra, så jag undrar om gummit är ordentligt färdigvulkat. Nån mer som varit med om det?

    /Håkan

  • oaxen

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:37

    @gurra1978 363897 wrote:

    Däremot så slits de snabbt och alltid på samma ställe, vid stortån. Jag är inte den enda med det problemet.

    Jag har en kompis som bygger sina egna simfötter (fridykare). han använder flytande gummi (latex?) vid tillverkningen. Skulle tro att man kan förebygga genom att applicera lite på egen hand när det gäller Atan.

  • diil

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:40

    …på egen fot??… 🙂

  • jps

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 13:26

    @Oåxen 363948 wrote:

    Jag har en kompis som bygger sina egna simfötter (fridykare). han använder flytande gummi (latex?) vid tillverkningen. Skulle tro att man kan förebygga genom att applicera lite på egen hand när det gäller Atan.

    Jag brukar laga mina med Liqui Sole. Fungerar utmärkt att bygga upp mer material där det är slitet eller laga revor. Sedan kan man fixa våtdräkten med det också.

  • diil

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 15:21

    Liquisole är kanon, har lagat både våtskor och sportskor med det, sitter som berget.

    Ingen som provat Atan Mistral alltså?

  • canoya

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 13:46

    Jag lagade ett par dojjor med liquisole efter att det gått hål på ovansidan där stropparna hade slitit på dem, men det var ingen höjdare, för det skavde ordentligt på foten sedan eftersom liquisolen blev mycket hårdare än neoprenet.

    På sulan funkar det nog bättre eftersom den är i ett hårdare material än neopren.

    /Håkan

  • jps

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 14:23

    Om man ska använda Liqui Sole på neopren måste man se till att det är väldigt tunt lager. Eller i alla fall att det gradvis blir tunnare och tunnare mot kanterna av lagningen annars blir det klumpigt och går troligen sönder igen bredvid lagningen.

  • ola_p

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 15:47

    Jag har ett par atan dojjer, inga band mer än längst upp, å hela foten i gummi, typ 4mm eller nått. Har inte koll på vad dom heter.

    Dom luktar inte, än…

    Smidiga som satan, inte lika sköna som PL dojjerna, men mycket varmare (dock inte tokvarma).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Atan Polar 7mm eller Atan Mistral 6,5mm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.