Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing åtefalls surfare och volym

  • åtefalls surfare och volym

    Publicerad av jelu på 25 april, 2009 vid 09:16

    En vän som funderar på att börja vindsurfa igen frågade mig om råd inför brädköp.
    Han funderar på köpa en JP excite ride 145l eller 160l. Jag rådde han att käpa 145 liter men vet inte om det var ett bra råd.

    Lite fakta om honom.
    Väger 80 kg.
    Använder hängsele.
    Vattenstartar ej.
    Vill även kunna segla när det blåser icke planings vindar.
    Har ett NP 7.0 segel från slutet av 90 talet som han vill använda.

    Hoppas nån har nått bra tipps!

    Tack på förhand Jens

    booman svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • skansen

    Medlem
    25 april, 2009 vid 09:22

    Jag kan ju bara tala för mig själv men jag kör på en 135-liters, väger 74 kg och har inte lärt mig köra i sele än. Hade absolut inte velat ha större bräda utan tycker den är ganska lagom, en mindre kanske det blir när man blivit bättre.

    Om din vän redan använder hängsele så borde han ju vara ganska bra och en 145-liters borde passa bättre än en 160 tycker jag.

  • oscar

    Medlem
    25 april, 2009 vid 17:47

    Om han vill segla i ickeplaningsvindar så är väl en bräda med centerbord att föredra.

  • booman

    Medlem
    26 april, 2009 vid 08:46
    jelu;542715 wrote:
    En vän som funderar på att börja vindsurfa igen frågade mig om råd inför brädköp.
    Han funderar på köpa en JP excite ride 145l eller 160l. Jag rådde han att käpa 145 liter men vet inte om det var ett bra råd.

    Hoppas nån har nått bra tipps!

    Tack på förhand Jens

    Jag själv väger 90 kg och kör på 125L, Inga problem att dra rigg och det GÅR att segla i icke planingsvind. Med det sagt så är ju 145:an klart att rekommendera. 160L blir väldigt stort och nästan så att seglet på 7.0 blir lite litet.
    Körde själv 160L när jag fick återfall för några år sedan och det var perfekt då, och eftersom din vän väger 10kg mindre så bör det bli riktigt bra med 145:an.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing åtefalls surfare och volym

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.