Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare

  • Återfallssurfare

    Publicerad av mackan001 på 14 februari, 2016 vid 19:22

    Har vindsurfat hur mycket som helst… fram tills för några år sedan då annan segling o båtliv tog över. Har nu införskaffat en beg Firemove 120 med ett 6,0 o ett 7,1 segel.

    Vad säger ni, ngn som vill dela med sig av seglingserfarenheter från Firemoven?

    Ngn som seglar med 8-8,5 segel?

    Kolfiberbom, är det stor skillnad mot alu?

    // Äntligen vindsurfing igen! 🙂

    sailortrash svarade 8 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • pedersen

    Medlem
    14 februari, 2016 vid 19:44

    @Mackan001 738242 wrote:

    Kolfiberbom, är det stor skillnad mot alu?

    Tre gånger priset om inte annat 😉

  • gustav1980

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 09:33

    Efter 10 år med alubom köpte jag en beg. kolfiber förra sommaren.
    Ja, skillnaden är tydlig, framförallt med större segel och lång förlängning.
    60% kol i masten och kolfiberbom är en bättre setup än 100% kol i masten och alubom.
    Så att prioritera pengarna åt bommen tycker jag är vettigt 🙂 Sedan kanske det inte är motiverat att köpa en ny för 7000:-…

    Har hyrt firemove och kusinen från Fanatic, dom känns större än vad litrarna anger, med 6.0 skulle jag föredra en mindre bräda. Köp ett segel på +8 kvadrat så har du en fin lättvindsracer!

  • irieman

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 13:17

    Har en Firemove 110 Ltd som jag har kört mycket på, riktigt nice bräda! Har kört allt från 5.4 till 8.2 på den och det funkar kanon. Bara anpassa med olika fenor ev. Optimalt är väl typ 7.0.

  • sailortrash

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 18:40

    Kolbom märks er på stora segel än på små, men överlag är det en trevligare känsla med kol. Lättare, styvare, känns som man har bättre kontroll. Men själv kör jag med alu pga priserna på kol..

    Men mastens Kolhalt kan man inte blanda ihop med bommens, de samverkar inte direkt och kompenserar knappast varandra. Men även där märks det mest på större segel, inte ens proffs märker ngn skillnad på omärkta master <430 enligt ett test jag läst och andra jag hört om..

  • the_novice

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 20:02

    På stora bommar (>2m) så är det stor skillnad på stabiliteten, medans på mindre bommar så är det framförallt livslängden som är bättre. Aluminium blir på ngt sätt svagt/skört av att användas i saltvatten och håller bara ett par år, oavsett hur man seglar (som jag kommer ihåg det). En kolbom däremot håller ju lätt i mer än tio år, oavsett hur man hanterar den (i sverige iaf). Så hellre en dyrare kolbom än flertalet mjuka aluminium bommar…

  • mackan001

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 20:55

    Tack för bra tankar o tips! 🙂

    Är skapligt sugen på att komplettera med en “lättvindsrigg” typ 8-8,5 kvm. Det ser ut som om en kolfiberbom skulle vara till stor fördel för feelingen i seglingen. Några hyggliga förslag på segel till Firemoven? Ngt beg e såklart också intressant. Kan man plana från 5-6 m/s tror ni?

  • gustav1980

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 22:25

    Saiortrash, nä jag vet att de inte kompenserar varandra. Mitt exempel var bara ett försök att förmedla att man (jag) har svårt att känna skillnad på mastens kolhalt samtidigt som känskan vid bomuppgradering är mer markant. Typ 🙂

    Finns säkert dem som inte håller med mig, men så länge du väljer bland moderna freeridesegel så är det till stor del same shit different coulor. Fastna inte vid en specifik modell utan köp det som dyker upp och som passar din mast. Jag kör mest Simmer, men har även Goya, Servern och Essy i garderoben. Nöjd med alla. På vattnet är det viktigare med rätt storlek än rätt märke 🙂

  • canoya

    Medlem
    16 februari, 2016 vid 08:20

    Jag har bara en kolbom, North Formula I, längd 250-300 cm, som jag använder till formulaseglen på 9,9 och 10,7 kvm, och i den storleken behövs det verkligen kol.

    För nästa storlek (200-250cm) skulle jag säkert märka skillnad, men flexet i alubommen stör mig inte nämvärt. Använder den oftast i längd mellan 200 och 235 cm. Denna bom (Arrows Weapon Extreme) är ca 15 år gammal och har använts flitigt (170 timmar på vattnet) då segel runt 7-8,5 är de mest använda storlekarna här i inlandet. Skulle jag skaffa en kolbom till är det dock denna som skulle uppdateras.

    Mina kortare bommar är inte heller några dyrgripar utan ganska billiga alubommar. Gun Sails 175-225 (125 timmar, nedkapad från 250-300 eftersom den var som en pilbåge i originallängden och ersattes med North kolbommen ovan), en Neil Pryde X3 145-195 (160 timmar) och en Tekknosport Super Pro 145-215 (125 timmar). Jag använder inte den sista decimeter av längden på någon av bommarna egentligen, och det kanske man kan göra med en kolbom.

    Jag har tyckt att kolbommar är för dyra och dessutom sett en fördel i att kunna ha flera segel riggade samtidigt utan att behöva flytta bommen mellan dem. Billiga bommar kan jag ju ha fler av :).

    Jag tycker att de alubommar jag har gör ett bra jobb, möjligen med undantag från Gun-bommen som känns sämre än övriga, både frontbeslag som är krångligt att få på masten och bakdel som känns vek. En bra bakdel gör mycket på bommens totala styvhet. Mina långa bommar används mest i sötvatten och de korta i saltvatten, kanske kan förklara livslängden på 15 år på Arrowsbommen.

    Mitt råd är att åtminstone gå på 80% kolmast innan man börjar fundera på att byta alubommen mot kol.

    /Håkan

  • sailortrash

    Medlem
    16 februari, 2016 vid 19:43

    Jag tycker det är lättare att märka skillnad på bom än på mast. Fördelen med ny bommar är att de är smalare, vilket jag tycker är värt mkt även om gamla bommar håller och funkar bra de med. Överlag tycker jag det man märker störst skillnad på i riggen är hut hanterbar den känns och där spelar diameter både på mast och bom verkligen in, även om de väger lila mkt som tjockare grejer.

    Sen ör ju det mest avgörande på bommen frontstycket och inte rören. En bra kombom med ett glappigt frontstycke är klart sämre än en alu med bra fäste.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.