Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

  • tsss

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 22:38

    3000 är ju ett klart bra pris på en såpass ny Bic Techno 130 liter. Den är nog redan såld, brädor i mellanstorlek 120-150 brukar inte bli långvariga på Säljes. Så ring direkt om du vill slå till!!

  • sailortrash

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 07:41

    Fast vattenstarten vill du nog sätta ändå…fast det är klart enklare att lära sig med ett segel mindre än 6.5.

    Eftersom planar i sele och stroppar skulle jag satsa på att knäcka vattenstarten i år. Dessutom, får du stil på vattenstart med 7.5 är du hemma med alla mindre segel.

    Blåser det 10 sparar man rätt mkt energi på att slippa dra rigg och orkar surfa mkt längre

  • robin

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 07:54

    Tror att Bicen blir klockren för dig.
    3000 för ett 6,5 inklusive mast ska inte vara några problem, du får kolla här på surfzone minst en gång om dagen för att inte missa när det kommer.

  • sailortrash

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 08:23

    jag skulle köpt ett segel och lärt mig vattenstarta, om jag var tvungen att välja bräda eller segel. annrs skulle jag köpt bräda och segel såklart och sålt det som visade sig överflödigt.

    men med tiden, och med tanke på var du bor, så tror jag att du kommer sälja din jp, behålla din formula eftersom man kan tävla och köra bana med gubbarna där nere vilket är skitkul (och med formula kan du segla i löjligt svag vind)

    när du sätter vattenstarten kommer du inse att en perfekt storlek för blåsa på dagarna är 100 l och segel mellan 4.7-ca 6.0

    så då blir det antagligen så att du kommer ha en liten bräda för kulingvarning och en stor bräda för lättvind. och du äger ju redan en 115 som täcker upp eventuella dagar däremellan (t.ex när man reser ngstans och inte pallar att släpa med sig en 160 l bräda på taket + enorma riggar…)

    att ha en uppsättning brädor 115, 130, 160+ formula är klart överlappande. Om jag var du skulle jag köpt ett mindre segel, ca 6.0 och nitat vattenstarten. Sen kan du sticka ut med din screamer med större segel och ha riktigt kul.

    bind fast en klump frigolit eller ngt på änden av bommen så att den inte sjunker ner så mkt så blir det mkt lättare att få upp seglet ur vattnet (eller en sån där simpuff man har till barn som ska lära sig simma, 29:- på statoil typ..). kan även vara bra för stora segel typ >7.5 och i svag vind. Det jobbigaste med vattenstart är att få upp riggen ur vattnet, resten är tajming och det lär amn sig efter ngt 100 försök eller så..när du märker att du kan så kommer en ny dimension av vindsurfing uppenbara sig=)

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 09:30

    Som nybörjare, och även riktigt rutinerad, underskatta inte betydelsen av ge dig ut på vattnet även de dagarna då det blåser lite. Typ 3-4 sekundmeter med kanske någon bättre vindby då och då. En fördel med den typen av förhållanden, som ju inte är alltför ovanliga, är att när den där vindbyn kommer så ere platt och fint och blir enkelt att få upp farten. Såhär ser mycket av min plattvattenssegling ut – jag planar kanske 20-30% av tiden, men eftersom jag har det som mål så ere helt fint för mig.

    Plana-hela-tiden är överskattat och leder ofta till frustration och pryljakt. Tycker jag.

    I lite vind, då du ändå inte kan plana särskilt ofta, så får man ofta faktiskt ut mer av att gå ut och snurra segel, typ femhalv och träna på att hantera riggen och göra diverse knas. Segla baklänges. Segla bakåfram. Segla sittandes. Whatever. Detta har man igen rejält när de lite bättre dagarna kommer. En annan fördel är att man blir bra på att hitta draget i seglet och kan så småningom komma iväg med mindre tryck i grejorna, det här är en stor fördel även när storseglet plockas fram. Väl i fart har segel över typ 8 kvadrat ofta ett otroligt bra glid genom partier med mindre vind.

    Det är dessutom kul om man har rätt inställning. Jag skulle därför råda dig att köpa ett lätthanterligt segel runt femhalv-sexnoll som ersätter ditt nybörjarsegel (eller kör vidare med det) och som du kan köra med i antingen riktigt lätta vindar, för lite manöverträning och när det blåser mer på din Syncro. Strunta i sexhalv, säger jag.

    Så – gnugga teknik på storbrädan (Explorer) du har, gärna med mindre segel. När det sitter kommer det att funka klart bättre på Syncron. Gå även ut i lättvind på Syncron, du kommer att vänja dig snabbare än du tror. Variera din segling mellan 9.5 och skön crusing och att träna hantering med ditt minsta segel. Du kommer att ha igen det.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.