Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅTERINFÖR SLALOM!

  • ÅTERINFÖR SLALOM!

    Publicerad av markram på 24 augusti, 2002 vid 14:43

    Att ha max 1 bräda, minst 7m/s, max 2 eller 3segel, 2master (max 80% kolfiber), max 3 fenor (dock reserv av exakt samma typ ifall man kör på sten el.dyl).
    OCH att som vinnare kunna påvisa att utrustningen sammanlagt kostar X antal kr (allt överstigande får bli bötesbelopp). Endast hälften av utrustningen får uppdaters till nytt/år.
    Tiden är mogen, brädorna har större parameter-fönster, riggar också.
    Vad säger ni? Det är adrenalin-kick att köra en down-windbana som går genom brottet och publiken gillar det, särskilt med Le-Mans start. FW i all ära, men, publik och såna som jag gillade slalom (om man bortser från materialhysterin som kopplat greppet om FW också).

    getwet svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • joeithafish

    Medlem
    24 augusti, 2002 vid 16:56

    jag tyckte det var evigheter sen det blåste över 7.
    om man dessutom ska genoföra tävlingar på helger är det ju ännu mindre chans. många inställda blir det.

  • markram

    Medlem
    24 augusti, 2002 vid 18:49

    Jag påstår inte motsatsen.
    Men kan man köra en freestyle-tour , måste det väl gå att köra en slalom-tour.
    Och när jag skrev 7m/s så var det kanske fel med tanke på nya konstruktioner som hypersonic och andra skapelser?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 augusti, 2002 vid 08:27

    stämmer ifs slalom e jävligt glassigt! men joe….. har på sitt sätt rätt. men till hösten lär det funka!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 augusti, 2002 vid 13:59

    Cool ide! Fler seglare på vattnet kanske.

  • markram

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 13:01

    Ja, jag är övertygad om det.
    Det kanske skulle tilltala yngre med ambitioner med en intensiv raceklass som inte kräver hur mycket stålar som helst.
    När slalom och course fanns (på 80-talet) , reflekterade jag inte ens över att köra course, hade inte rika föräldrar och dessutom ville jag ha mer action och det gav slalom..

    Det gäller att hitta en klass för detta, tror jag. Skulle inte tveka att ställa up i en “oldboys-klass” i slalom, det vore skitkul,fast jag är kass idag. Om det inte är så j-la allvarligt med tävlandet, så deltar fler, det bästa med tävlingar, är att träffa andra likasinnade och ha kul.

  • swe-16

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 14:31

    Håller med om att det vore ruskigt coolt med en slalomserie i Sverige. Hade det inte varit för slalom hade jag aldrig börjat tävla för 6 år sedan. Det finns ju inget som säger att man inte kan köra slalom med Formulaprylar…å då behövs ju bara 4 m/s för att köra ett race…faktiskt mindre än för course eftersom man inte behöver ta någon höjd och man är dessutom färre antal på banan. Man kan alternativt vara konkurrenskraftig på 1-2-3 år g:a formulaprylar…kanske tom en fördel med så g:a prylar då dagens prylar fokuserar framförallt på kryss och läns och inte speed.

    Jag längtar dock inte tillbaka till tiden då man behövde kajka runt med 3-4 brädor och 7-8 segel.

    Kanske skulle man prova att köra en slalomcup separerad från SWT nästa år med undre vindgräns 4 m/s och fritt material. Blåser det lite tar man formulakittet blåser det mycket tar man slalomkittet (som ligger i förrådet omöjligt att sälja och otroligt kul att segla)…hmm kanske vore något.

    Någon som vill skriva ner detta i en motion och skicka in till oss på SBF?

    mvh
    Per

  • pajas

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 15:18

    Undrar hur bra ett slalom kit från mitten på 90 -talet hänger med dagens brädor ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 15:36

    Om man pratar känsla så är skillnaden mellan en Downwind slalom och en läns i Formula väldigt liten, möjligtvis att det känns lite mindre adrenalinkick på en slalombräda.

    Så mitt råd köp en Formula och få en massa adrenalin!

    Sedan skadar det ju inte om man kör några målbojar nära stranden så publiken får sitt. Men det är upp till banansvarig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 15:36

    Om man pratar känsla så är skillnaden mellan en Downwind slalom och en läns i Formula väldigt liten, möjligtvis att det känns lite mindre adrenalinkick på en slalombräda.

    Så mitt råd köp en Formula och få en massa adrenalin!

    Sedan skadar det ju inte om man kör några målbojar nära stranden så publiken får sitt. Men det bör banansvarig tänka på.

  • getwet

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 15:52

    Ett bra, och då menar jag bra slalom kitt, åker ifrån en FW på slör om förhållandena är de rätta. Framförallt på en downvindslalom bana där slörarna inte är lika djupa som på en FW tävling. En två bojars slalom bana med halvvind tror jag också en slalom tar hem ganska lätt. Men upp till 8-9ms är troligen inte skillnaden så stor, kanske tom fördel FW?
    Jag seglar både små slalombrädor och en formula, och det finns inget som hänger med en liten downvind slalom över 10-12ms, så upplever jag det iallafall.
    Men det hänger mycket på vem som seglar, eller som SWE16 en gång tidigare skrev vilket också beskriver en del av verkligheten när man ser vem som är snabbast. “Det gäller att det är en kapten som vågar gasa också”. Det är nog det som kanske egentligen är begränsningen på en FW. Små brädorna kan man kontrollera bättre i ursinnes farter och därför vågar man stå på ännu mer!!!!

  • swe-16

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 08:00

    Utvecklingen går ju hela tiden framåt som bekant…framförallt på segelsidan tror jag det har hänt mest om man jämför med slalomkit från mitten av 90-talet.

    Om du frågar hur ett slalomkit från mitten på 90-talet skulle stå sig på en slalombana jämfört med ett slalomkit från -02 så tror jag att det är av ganska marginell betydelse av vad du har för prylar (så länge det är räjs-prylar vill säga eller någorlunda räjsiga prylar). Om du lyckas tajma starten i ett “bra spår” och komma ut med god speed från varje gipp kan du piska nästan vem som helst med prylar fråm -01 och -02 förutsatt att inte sträckan mellan bojarna är ovanligt lång då du kan förlora på ren speed….händer dock sällan….det är oftast i starten och gipparna man vinner ett slalomrace.

    Skall du tävla och hävda dig internationellt bör du dock köpa i princip kartongnytt då det är väldigt små marginaler för de gossarna.

    anser och tror
    Per

  • swe-16

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 08:10

    Tja!
    För slalombanor, downwind som halvvind, tror jag också att gränsen går kring ca 8 m/s. FW kommer mycket snabbt upp i 25-28 knop om vattnet är platt, men sedan går det inte så mycket fortare. Ett slalomkit kan säkert komma upp i 30-35 knop om förhållandena är de rätta. Över 10 m/s är man chanslös på en FW mot en slalomutrustning om seglarna har samma kunskapsnivå.

    Om man laborerar med mindre fenor och mindre segel till Formulaprylarna kan man kanske pressa ut ngn knop till eller två, men då är det kanske inte en relevant FW-jämförelse längre.

    Per

  • getwet

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 08:12

    Du har så rätt så Per, det är på rigg sidan det hänt saker och det är där som det skiljer sig från mitten av 90 talet. Med en bräda av bättre kaliber från 98-99 klarar man sig antagligen mycket bra på dagens tävlingar (om det blir några). Riggen däremot bör nog vara av senaste snitt för att kunna vara konkurenskraftig, det är stor skillnad på en MK och en RS tex!
    Brädorna däremot ser i princip likadana ut än idag, blivit något bredare och lite mer “snälla” i hård sjö. Det har i sig påverkat topphastigheten rent teoretiskt men i verkligheten har det ingen som helst betydelse eftersom “snällheten” gör att du blir en effektivare seglare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅTERINFÖR SLALOM!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.