Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återväxten????

  • återväxten????

    Publicerad av jonasengstedt på 14 juni, 2001 vid 15:48

    Vad skall man idag använda för typ av nybörjarutrustning? När jag började för en 10 år sedan var 330-alternativet en bra början, centerbordet och volymen var viktig. Ok. att seglen har blivit bättre och riggen lättare men jag har svårt att se hur en som aldrig tidigare seglat skall kunna lära sig grunderna tillräckligt BRA på en centerbordslös bräda. kan det vara så att branschen glömt detta återväxtsegment i en yra av freeride och vågfixering????
    Dessutom ett segment livsviktigt för fortsatt utveckling

    ben-hogan svarade 22 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dude

    Medlem
    14 juni, 2001 vid 16:27

    Dagens breda brädor är mer än tillräckligt breda för att lära sig på och vill man ha centerbord så har bic en bräda med en fena man sätter dit som ett centerbord.

    Problemet jag upplevde med nybörjarbrädor med centerbord var mer att centerbordet var för stort och att det tog lång tid före nåt hände när man ville styra. Det problemet är nog överstökat med dagens brädor!

    Som jag ser det har det aldrig funnits nybörjarbrädor förrän nu egentligen. Det har bara vart så att de gamla centerbordspråmarna var tillräckligt stora för nybörjare att stå på. Dagens brädor är betydligt stabilare med både bredd och volym.

    -nicke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juni, 2001 vid 16:52

    Tyresö windsurfingclub har köpt in en starbord start 100cm bred.
    Det är den ultimata nybörjarbräden.
    Intresserade kan gå in på http://www.twc.nu.

    Anders Svensson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juni, 2001 vid 18:02

    Det absolut viktigaste att lära en nybörjare är hur man kryssar och det är mycket svårt att kryssa på en centerbordslös bräda när man inte har planing, framförallt för en nybörjare.

    Ut med 3 bojar i viken med 100m mellanrum i form av en triangel och låt sedan era nybörjare att köra i en bana runt dem, kryss, halvvind och slör. Ge dem ett mål! Sannolikheten att de blir bitna av vindsurfing ökar dramatiskt jämfört med om ni ställer ut dem på en bräda och ber dem köra fram och tillbaka utan att ha ett klart mål! Utan en centerbordsbräda är denna typ av träning i princip omöjlig då kryssen kommer att ta evigheter att köra, även med Starbord GO (den kommer att bli flera varv efter en centerbordsbräda)….

    Sen en sak till, tänk på alla tjejer. Jag kan garantera att min flickvän aldrig hade lärt sig att vindsurfa utan en centerbordsbräda och en ambitiös tränare (inte jag). En stor anledning till att det finns så få tjejer som vindsurfar i Sverige är att de flesta testar med en centerbordslös bräda, håller på en vecka eller två och sedan tröttnar. De måste ha ett rimligt MÅL att sikta på, t.ex. att köra fortare än den där killen som började samtidigt runt de där 3 bojarna!

    Jag skulle gärna vilja vilken typ av bräda ni som läser här på konferansen har startat med? Jag började på en Mistral One Design och det är fortfarande den mest prisvärda bräda jag har kört. På somrarna brukade vi (tjejen jag och några till) köra riktiga långturer på flera kilometer och njuta av solskenet när de centerbordslösa brädorna inte kunde gå ut därför att det blåste för lite eller var frånlandsvind.

    De nya breda lättvindsbrädorna är ett stort steg i rätt rikting som förhoppningsvis kan ge vindsurfingsporten en ordentlig skjuts framåt. Tänk på hur det var på slutet av 80-talet när vindsurfingen var populär. Det var billigt, okomplicerat och rejäla tåliga brädor som flöt. Sedan kom de så kallade sinkerna och alla skulle ha en. Det var ju så fräckt att surfa med en sinker. Och så gick det som det gick. Sporten dog nästan…

    Det allvarligaste hotet mot vindsurfingsporten är att centerbordsbrädorna håller på att dö ut på grund av att det inte är fräckt nog att köra en “pråm”. Utan centerbordsbrädor och en ändrad attityd i branschen kommer nytillströmmningen till sporten att utan tvekan minska ytterliggare!

    Detta måste göras för att öka intresset för sporten:
    1. Media bevakning. Medias intresse för sporten måste ökas. Formula Windsurfing är ett (bra jobbat till RM i Stockholm!) utmärkt skyltfönster.
    2. Billigare utrustning, Formula Windsurfing är en elit klass och kostar därefter….Det borde funnits ett materialbegränsat alternativ att tävla i. Byt namn på Amatör klassen (amatör har negativ klang), höj statusen på den och inför någon form av materialbegränsning för att få ner kostnaden.
    3. Bättre ungdomssatsningar i klubbarna. I SWT är det 3st (!) juniorer som är med och tävlar…. Något måste vara allvarligt fel…..
    4. Ändrad attityd mot centerbordsbrädor. Som det är nu skräms flera nybörjare effektivt iväg eller blir pålurade en utrustning som endast fungerar i +8m/s.
    5. Klubbarna måste ta sitt ansvar och inse att det är dem som måste driva vindsurfingsporten framåt (vissa klubbar är mycket bra på detta, t.ex. Växjö, Åhus och Hässleholm). Lokala billiga tävlingar med korv grillning och gemenskap!

  • jonasengstedt

    Medlem
    14 juni, 2001 vid 21:45

    ok, nu har vi alltså ett för och emot centerbordslösa brädor avseende nybörjare.
    Det skulle vara intressant att höra representanter och tillverkare från branschen ge sin syn på denna fråga. Jag instämmer med föregående talare angående att det skulle vara kul att höra vad konfens medlemmar har lärt sig på för typ av utrustning.

  • plantan

    Medlem
    15 juni, 2001 vid 06:01

    jag tror att dagens ny brädor kommer att ge ett uppsving av ny seglare,när folk som jag gammla jolle seglare upptäcker att det finns brädor som erbjuder en stabil plattform som man kan växa med. jag tror många “nybörjare” tröttnade rätt
    fort på dom gammla centerbords brädorna och steget till nästa division var för svårt.

  • dude

    Medlem
    15 juni, 2001 vid 07:58

    Jag lärde mig parallellt på en centerbordsbräda och en funboard.

    Centerbordsbrädan var en Jet 360. Den skulle jag vilja ha tillbaka idag med bättre halkskydd.

    Funboarden var ett tremeters hembygge i polyester med misslyckad airbrush på undersidan. Det är kul att tänka tillbaka!

    Jag kommer ihåg att det var otroligt svårt att balansera på funboarden före jag lärde mig. Centerbordsbrädan var, när jag tänker efter, perfekt att åka ut och cruisa med.

    Seglet, ett 6.0 med en kortlatta och en genomgende längst upp, var väl lite tungt med en så lång bom men det var bra att det hade så litet underlik.

    När man tänker efter så var det inte så dåliga prylar man lärde sig på trotts allt…

    -nicke

  • joce

    Medlem
    15 juni, 2001 vid 08:07

    Först farsans gamla oljetanker från 80 talet med triangelsegel, Bytte sedan till en bic veloce 328 med tillhörande UP rigg.
    Den hade ca185l volym och var 67cm bred, m a o tror jag att dagens widestylebrädor är stabilare än vad bicen var.
    Idag hade jag nog satsat på en bred centerbordslös bräda.
    Jag och en polare lärde oss samtidigt på varsin veloce och han använde aldrig
    centerbordet så visst går det att lära sig vindsurfa utan ett centerbord.

  • johnt

    Medlem
    15 juni, 2001 vid 08:12

    Själv lärde jag mig på den gammla hederliga mistral malibu. Vad jag minns så upplevde jag aldrig att storleken på centerbordet var något problem. Ofta seglade jag med det helt eller delvis uppfällt. Tror precis som några andra här att någon typ av större “fena/centerbord” är bra till en början. Det som upplevdes som den största svårigheten var snarast att den var väldigt ranglig i sidled, m.a.o den var för smal. Tror att möjligheterna till att fånga fler utövare till sporten aldrig har varit bätter sedan den stora 80-tals hypen tack vare brädor som Starboard Go och den stora Bic Tecno. Hur många var det inte som gav upp då deras första möte med sporten var en rundbottnad “stock”.

    JohnT

  • dude

    Medlem
    15 juni, 2001 vid 08:15

    Glömde bort att påpeka att en polare tänkte lära sig på en något rundbottnad bräda, en Mistral Ken Winner tror jag det var. Jag vet inte varför han la av men jag skulle vilja säga att en rundbottnad bräda lär ut fel känsla och är för långt bort ifrån funboardkänslan som vi alla har när vi seglar idag.
    -nicke

  • ben-hogan

    Medlem
    18 juni, 2001 vid 16:47

    Det ar ju segling, och surfing….

    Pa en stor brada lar man sig segla. Sedan far man ta klivet over till natt mindre nar man hojer hastigheten. Vi har lyckligtvis kvar en gammal Sailboard Race fran 1982 som systersonen far borja med, sedan blir det en Fanatic Mad Rabbit fran 1985…. Och senare blir det natt begagnat. Jag seglade min gamla Mad Rabbit for ett par ar sedan med 10 m/s och 6.0. Buken for som en skottspole fram och tillbaka, men det gick. Lexanfenan pa 25cm satt som ett spett i vattnet!

    Det duger, och efter ett par ganger far han prova mina grejjor.

    //Anders

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återväxten????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.