Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Atom IQ 100 2014

  • Atom IQ 100 2014

    Publicerad av jakob_s på 9 januari, 2015 vid 14:38

    Finns inte många tester och utlåtanden om dessa, speciellt inte 100 liters varianten.

    Någon som har något att säga om den?
    Har en Flare 111 från 2008 som största nu och funderar på att byta till Atom 100. freerajd, bump and jump. Onshore skvalp nån ramp och upp till 9-10 ms..
    Vinner man mycket i tidig planing och speed ? och håller brädan att hoppa, Nåväl det gör väl inte freestylen heller)..
    Har ju en 36cm fena orginal men om man sätter en mindre fena, typ 25-28 och fswaktig borde den ju bli livligare och roligare i vindar för typisk 6.2-5.7 segling?

    All info är av intresse!

    bicless svarade 9 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2015 vid 23:11

    Jag är ju partisk eftersom vi säljer den brädan men här är lite erfarenheter.
    Du vinner i framförallt komfort och speed, flare 111 planar ju också tidigt så tveksamt om du vinner så jättemycket där. Då måste du nog gå upp på en atom 110-130. Atom har fått superfeedback av de stora surftidningarna, Franska Planchmag blev den dessutom testers Pick. Men de är som du skriver bara 110 och 120 de testat. Jag tycker 100 har i stort sätt identiska egenskaper som 110 men har lite annat segelregister och lite mer anpassad för lättare seglare. Brädorna känns lika i karaktären. Den tål absolut hopp, har inte hört om nån som gått av eller spruckigt hittills. Den är ovanligt trimbar med fena (dvs mer trimbar än mer klassiska shaper som carve och futura), med en lång slamlomfena känns den faktist som en slalombräda, med en kort fsw fena trollar man fram helt andra manöveregenskaper och det känns nästan som en annan bräda. Det är lite av hela tanken med brädan, den har större register än tidigare shaper och ersätter ofta 2 brädor hos oss som har flera. Som du säkert förstår tycker jag det är en helt grym bräda som jag varmt kan rekommendera.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Atom IQ 100 2014

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.