Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att bygga en egen kiteboard?

  • Att bygga en egen kiteboard?

    Publicerad av snostormen på 10 maj, 2006 vid 05:42

    Jag är i startgroparna att köpa en kite för sommaren och är sugen på att bygga en egen kiteboard. Är det någon som byggt en någon gång eller någon som har koll på mått, fotfäste mm. Jag är helt grön på området så skriv gärna som om jag är dum i huvudet typ/Christer

    pjoter svarade 18 år sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • gh0st

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 06:05

    Jag tror det finns en del trådar här på Steffo, så gör en sökning. Annars tycker jag du ska kolla på Kiteforum.com’s eget Board Building forum, finns hur mycket info som helst där.
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewforum.php?f=107

  • langens_kite

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 07:20
    snöstormen wrote:
    Jag är i startgroparna att köpa en kite för sommaren och är sugen på att bygga en egen kiteboard. Är det någon som byggt en någon gång eller någon som har koll på mått, fotfäste mm. Jag är helt grön på området så skriv gärna som om jag är dum i huvudet typ/Christer
    Tjenare

    Om du bara ska bygga 1 bräda och inte har verktyg,lokal och dylikt skulle jag råda dig att köpa en.Att bygga en bräda är inte så svårt men att den första skulle bli bra är minimal. Om du hittar materialet på rätt ställe skulle jag tro att det blir ca 1500 sek för bladet sedan ca 800-1000 sek för pads fenor handtag och stroppar. Har byggt 8 brädor nu och känner att jag börjar få lite koll.Vill passa på att tacka Crille (Tablas) som delat med sig med tips och goda råd. Ett billigt alternativ som funkar men inte blir bra är plywood!!

    Eller varför inte köpa en Slingshot turbo disel+ bräda till bra pris?

    Du får gärna höra av dig om slingshot, pads stroppar mmm(har prylar från Pro-limit hemma).

    /Peter
    090-45533
    070-3993027
    eller bara goda råd

  • nic

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 08:21

    Langen har rätt. Det är oftast dyrt att bygga själv sett till totalkostnad men om man är lagd åt det hållet är det riktigt kul också. Glasfiber och epoxy är kul att kunna hantera och jag har fått nytta av kunskaperna jag skaffat mig inom andra områden sedan jag började bygga brädor.

    Finns flera internationella epostlistor att söka information i som funkar bra.

    nic

  • mrmille

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 15:45

    http://www.kitenation.se
    det forumet har lite mer info om brädbyggerier

  • tomw

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 08:14

    Snöstorm,

    Om du är inte erfaren med att bygga sånt, eller tycker bara det är kul att pylla med det, ger upp nu.

    OCH: Epoxy är inget man vill ha på sig eller i sig. Den har hormonell liknande substanser som påverkar din fertilitet och hormonbalans. Du måste ha bra och avskild lokal.

    TW

  • monkey

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 09:13
    TomW wrote:
    Epoxy är inget man vill ha i sig.
    Wörd. Typ lite ohälsosamt.
  • gh0st

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 12:08

    Nix! lite epoxy i kaffet på morgonen är inget man vill ha.

  • monkey

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 14:20
    gh0st wrote:
    Nix! lite epoxy i kaffet på morgonen är inget man vill ha.
    Fast misstaget som man lätt gör är annars att ta microballonger istället för sötningsmedel/socker…
  • pjoter

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 15:05
    TomW wrote:
    Epoxy är inget man vill ha på sig eller i sig. Den har hormonell liknande substanser som påverkar din fertilitet och hormonbalans.
    TW

    så epoxy gör att man slipper kondom?

    gör ju lätt att lusten å bygga brädor ökar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att bygga en egen kiteboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.