Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla uppsikt bakåt….

  • Att hålla uppsikt bakåt….

    Publicerad av kinetic på 8 oktober, 2006 vid 08:56

    Jag tror att de flesta här inne känner till vilka “regler” som gäller på vattnet. En av dessa regler är (om jag inte missminner mig) att upphinnande “båt” skall väja.
    Råkade själv ut för en “nära ögat” händelse i Klagshamn igår som kunde gått riktigt illa. Seglaren framför mig (ca 30-40m o några meter längre ner i vind) bestämmer sig för att göra en gipp(vad jag kunde bedömma iaf, är ingen expert på att se vilken freestylemanöver som ev. inleds eller så) men knappt halvvägs in i gippen svänger han plötsligt kraftigt upp mot vinden, rätt in framför mig. Som tur är hoppar han av precis innan han skär min kurs o jag passerar honom med ca 2-3m mellan oss i god fart (vilket är alldeles för nära!Förloppet gick så snabbt att jag hann egentligen inte mer än att först konstatera att han skall gippa o sen helt plötsligt så är vi på kollisionskurs pga av ändrad manöver…)
    Vad jag vill säga med detta inlägg är att man alltid bör slänga en blick bakåt innan man inleder en vänding/manöver, kan ju vara någon som kommer bra mycket snabbare bakifrån på en för honom tillsynes “säker” kurs som snabbt kan förvandlas till kollisionskurs…Själv slänger jag alltid en blick bakåt innan jag vänder/stannar, för det kan inte vara kul att få en bräda i magen, eller huvudet för den delen…
    Min personliga uppfattning i “fallet” i fråga är att båda har gjort fel, jag borde lämnat honom större utrymme (dvs mer utrymme i vind), men han borde oxå ha slängt en blick bakåt innan han svängde upp mot min kurs…
    Nu hände inget denna gång som tur va men jag uppmanar alla att slänga en blick bakåt innan gipp/vändning/manöver, det kan ju vara någon som kommer bakifrån i god fart….

    oaxen svarade 17 år, 7 månader sedan 19 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • militaren

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 09:35

    Känner igen problemet. Har själv gjort en och annan missbedömd duck jibe framför någon men det har inte krockats än. Som du säger är det viktigt att båda är uppmärksamma. Det gäller att behandla andra som man själv vill bli behandlad 😉

  • alexasu

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 11:28

    fan, en gång blev jag nästan påkörd av någon som skulle gippa, fastän jag stod helt stilla på botten med seglet i handen.
    den som ändrar kurs är skyldig att se till att han har utrymme för det. så säger i alla fall kappseglingreglerna, har jag för mig. sedan får man ju naturligtvis i verkliga livet inte tränga in någon så att denna inte har något manöverutrymme alls.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 12:11

    Regel #1: Freestyleseglare gippar inte 😉

    Om han först faller av (flaka försök antagligen) och sedan går upp i vind (tack), borde inte han hamna på +- noll då? Dvs sluta där han börja (höjdmässigt)

    Låter som du har sniffat någon i röven ganska kraftigt!

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 oktober, 2006 vid 15:30

    Hade flera nära döden upplevelser under helgen i Apelviken pga folks olika uppfattningar om väjningsregler. Jag har tidigare fått lära mig att styrbord väjer för babord (dvs om jag har höger hand närmast masten är jag väjningsskyldig). Är detta fallet eller vad gäller egentligen? Vore bra att reda ut detta en gång för alla och vore tacksam om någon med lite speciallistkompentens inom området kunde dela med sig kunskapen.
    /SM

  • electric

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 15:42
    Oregistrerad wrote:
    Hade flera nära döden upplevelser under helgen i Apelviken pga folks olika uppfattningar om väjningsregler. Jag har tidigare fått lära mig att styrbord väjer för babord (dvs om jag har höger hand närmast masten är jag väjningsskyldig). Är detta fallet eller vad gäller egentligen? Vore bra att reda ut detta en gång för alla och vore tacksam om någon med lite speciallistkompentens inom området kunde dela med sig kunskapen.
    /SM

    När man seglar/vindsurfar finns TVÅ grundregler. Den ena berörs ovan, dvs att upphinnande väjer. Den andra är styrbordsregeln, dvs den som har vinden från styrbord har företräde. Inte undra på att du råkar ut för nära-döden-upplevelser! (Det är som att bryta mot högerregeln när du kör bil).

  • jonteasu

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 16:16

    Men det är ju inte bara de två reglerna som gäller. Den som ändrar kurs är nästan alltid väjnings skyldig förutom i vissa undantag. Tex om man har rätt till en våg och sånt som behandlas i Appendix B4.1.

    Dessutom står det klart och tydligt i appendix B3.1 a “En bräda som gippar ska hålla undan för andra brädor. Under tiden gäller inte reglerna 10, 11 och 12 Om två brädor ska rätta sig efter den här reglen, ska den bräda som är på den andras babordsida eller som är akter om hålla undan.”

    Regel: 10(För olika halsar), 11(För samma halsar med överlapp), 12(För samma halsar utan överlapp.)

    Regel 16(Ändra kurs)
    16.1 “När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att hallå undan.”

    Min tolkning av regel boken är helt enkelt att den som gör en gip eller ett trick är väjnings skyldig.

  • styret

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 17:02

    “Min tolkning av regel boken är helt enkelt att den som gör en gip eller ett trick är väjnings skyldig”
    det håller jag med om.

    vinden in i höger öra, bara tuta och köra.

    men det gäller dock inte i brytande vågor.
    dom reglerna har jag svårt att få kläm på. någon som vill dela med sej av dem, igen…

  • electric

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 17:20
    jonteasu wrote:
    Men det är ju inte bara de två reglerna som gäller. Den som ändrar kurs är nästan alltid väjnings skyldig förutom i vissa undantag. Tex om man har rätt till en våg och sånt som behandlas i Appendix B4.1.

    Dessutom står det klart och tydligt i appendix B3.1 a “En bräda som gippar ska hålla undan för andra brädor. Under tiden gäller inte reglerna 10, 11 och 12 Om två brädor ska rätta sig efter den här reglen, ska den bräda som är på den andras babordsida eller som är akter om hålla undan.”

    Regel: 10(För olika halsar), 11(För samma halsar med överlapp), 12(För samma halsar utan överlapp.)

    Regel 16(Ändra kurs)
    16.1 “När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att hallå undan.”

    Min tolkning av regel boken är helt enkelt att den som gör en gip eller ett trick är väjnings skyldig.

    Det var helt med avsikt jag kallade dem GRUNDregler. Jag är väl medveten om att det finns en hel regelbok i övrigt, men för en som inte kan något alls är dessa två regler en lämplig början – som man dessutom kommer jäkligt långt med (i kombination med sunt förnuft, som t ex att inte göra plötsliga manövrar eller kursändringar framför nån annan).

  • jonteasu

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 17:44
    Electric wrote:
    Det var helt med avsikt jag kallade dem GRUNDregler. Jag är väl medveten om att det finns en hel regelbok i övrigt, men för en som inte kan något alls är dessa två regler en lämplig början – som man dessutom kommer jäkligt långt med (i kombination med sunt förnuft, som t ex att inte göra plötsliga manövrar eller kursändringar framför nån annan).

    Givetvis… jag ville bara förtydliga att den som gör någon slags manöver ska kolla så ingen är i närheten som kan störas av det. Och precis som du säger så kommer man väldigt långt på bara sunt förnuft och styrbord/barbord reglen.

  • hstrom

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 07:54

    I vågor är det väl så att den som är på väg ut genom vågorna har företräde? Och den som är på väg in väjjer…
    Fast det är ju ändå lite elakt att förstöra om nån ligger o rider en våg…

    Försök få ögonkontakt och “väjj undan” lite tidigare… så tycker jag att det aldrig brukar vara några problem….

    /Jonas

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 08:02

    Vid vågsegling har den somm kämpar sig ut genom bryten företräde efter som det är svårare att styra undan då, när man är på väg in har man större chans att välja väg. Det gäller överallt, se bara upp för tyskar och iltaienare för dom väjer aldrig.

  • basse

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 09:06

    Det gäller bara där det är brytande vågor dock.. utanför bryten är det “vinden i höger öra”-regeln som gäller!!

  • piotr

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 13:16
    Basse wrote:
    Det gäller bara där det är brytande vågor dock.. utanför bryten är det “vinden i höger öra”-regeln som gäller!!

    Men hur blir det i apelviken där vågorna bryter hela vägen till Danmark mer eller mindre?? Det känns väl lättare då att bara tillämpa väg-ut-genom-våg har företräde framför den som är på väg in. Annars blir det jäkligt tveksamt om man skall börja blanda in styrbordsregeln oxå??

    Mvh Peder

  • jester

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 14:30

    Gäller även att hålla uppsikt snett framför sig när man speedar på en slör oxå. Körde typ rakt över nosen på en tysk i holland för ett tag sedan. Såg honom aldrig…Tysken var inte så nöjd, men det blev inga större skador på hans bräda (JP-logga som blev lite avskalad, typ) så han sökte aldrig upp mig efteråt. Vi Svenskar var ju inte direkt anonyma på den där tävlingen… 😀

  • getwet

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 15:15

    ytterligare en regel som är för vår del (speednissar) fullständigt livsfarlig är att upphinnande kör om på läsida…….den har jag lagt av med numera…HUR MÅNGA GÅNGER har det inte varit mm ifrån tottikrock när den andra gippar mitt framför en.
    (Försöker vara lite ödmjuk här nu) Kör man slalom eller speedgrejer så hinner man mycket snabbt ifatt övriga på vattnet. Att då köra om på läsida blir livsfarligt, det är iaf min erfarenhet eftersom väldigt få slänger ett öga i “backspegeln” innan gipp.
    Därför kör jag numera mycket hellre om på lovartsida, sedan får folk bli sura för att jag stör vinden……den bjuder jag på.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla uppsikt bakåt….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.