Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla uppsikt bakåt….

  • judo-freddan

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:40
    getwet wrote:
    ytterligare en regel som är för vår del (speednissar) fullständigt livsfarlig är att upphinnande kör om på läsida…….den har jag lagt av med numera…HUR MÅNGA GÅNGER har det inte varit mm ifrån tottikrock när den andra gippar mitt framför en.
    (Försöker vara lite ödmjuk här nu) Kör man slalom eller speedgrejer så hinner man mycket snabbt ifatt övriga på vattnet. Att då köra om på läsida blir livsfarligt, det är iaf min erfarenhet eftersom väldigt få slänger ett öga i “backspegeln” innan gipp.
    Därför kör jag numera mycket hellre om på lovartsida, sedan får folk bli sura för att jag stör vinden……den bjuder jag på.

    Jag kan bara hålla med dig compadre..:smirk:

    By the way, Peggy är sjuk, mycket sjuk. Blåst topplockspackning. Mumma..

  • oaxen

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:53
    getwet wrote:
    ytterligare en regel som är för vår del (speednissar) fullständigt livsfarlig är att upphinnande kör om på läsida…….den har jag lagt av med numera…HUR MÅNGA GÅNGER har det inte varit mm ifrån tottikrock när den andra gippar mitt framför en.
    (Försöker vara lite ödmjuk här nu) Kör man slalom eller speedgrejer så hinner man mycket snabbt ifatt övriga på vattnet. Att då köra om på läsida blir livsfarligt, det är iaf min erfarenhet eftersom väldigt få slänger ett öga i “backspegeln” innan gipp.
    Därför kör jag numera mycket hellre om på lovartsida, sedan får folk bli sura för att jag stör vinden……den bjuder jag på.

    Då får vi bara hoppas att ingen slår när du kommer dundrande. He he.

    / Patrik

  • emge

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:02

    Om du seglar i Apelviken och är på väg ut genom bryten i vilket öra har du då vinden (förutsatt att det blåser NV) just det höger öra du har med andra ord styrbordsvind och rätt till väg hela vägen till Grenå, men se upp för färjorna för dom skiter i väjningsreglerna.

  • surfslusken

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 20:24

    De bästa, inte kanske roligaste eller minst smärtsamma, sättet att lära sig regler för segling i vågor är att göra en säsong på nåt ställe i utlandet där localsen inte daltar me utbölingar som vi här i Varberg har en tendens att göra! 😉 😉 😉

  • piotr

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 07:17

    Ok, överkursen i väjningsregler nu:

    Vem har rätt till väg/väjningsplikt då snubbe/chilla är på väg ut (i dbay) genom vågorna och drar av fett loophopp ohc driftar neråt i vinden? Är det snubben i vattnet eller kosmonauten som skall väja?? Bara nyfiken..

    Peder

  • s

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 07:40

    Att det ska vara så j-vla svårt att fatta reglerna?
    Vindsurfarna börjar ju bli lika usla på detta som kitearna!

    Jag kan inte minnas hur många gånger jag skrivit in detta på konfen och vi har satt upp regler i Apelviken massa gånger – ändå var jag så jäkla nära att krocka i helgen med folk som inte kunde reglerna! Vilket gör mig förbannad!
    Det värsta var att det var under söndagen, då var det ingen konflikt mellan “blås i höger öra bara tuta och köra” och de regler som gäller i vågor, dvs att den som kör UT MOT VÅGORNA HAR FÖRETRÄDE! pga att det är svårare att väja då.
    Under lördagen så var det dock så att kappseglingsreglerna var i konflikt med det som är vedertaget i vågor.

    Läs här och lär er! Där finns alla regler ovsett vågor eller plattvatten.

    http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp

    /Staffan

  • safesurfer

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 10:38

    Även om man har företräde enligt reglerna så har man ett gemensamt ansvar att hålla ett visst säkerhetsavstånd. Man kan ju inte segla hur som helst bara för att man har företräde enligt reglerna heller, typ sikta på någon. Ibland kan det ju vara svårt att bedöma vart en seglare tänkt segla, man väjer men den mötande väjer efter så man liksom blir jagad högre och högre i kryss. Ibland vet man inte riktigt om den mötande tänkte segla högre i vind än mig eller lägre i vind då brukar jag bara stanna av farten för säkerhets skull, står man still så kan man väl inte vara skyldig? Regler är bra men ersätter inte sunt förnuft.
    “Den som möter ska väja”

  • blabussen

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 10:59

    jag låg o skulle vattenstarta i söndags i apelviken, då kom en surfare emot på väg u genom vågorna. Det verkade som han tänkte köra förbi mig ganska nära så jag väntade med att kliva upp på brädan för att inte krocka med honom. Han bränner iaf förbi mig på insidan med några meters avstånd och precis när han passerat så smäller det till bakom mig. Jag kliver upp på brädan o kollar bakåt.. där ligger det två lite halvsura surfare..

    Det börjar nästan bli lite väl mycke surfare i apelviken numera.. kitarna är ju inte längre något problem efter som de flesta ligger o kör nära land. Någon som räknade hur många som var ute i apelviken i söndags ? 100 pers?

  • s

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:35
    blåbussen wrote:
    jag låg o skulle vattenstarta i söndags i apelviken, då kom en surfare emot på väg u genom vågorna. Det verkade som han tänkte köra förbi mig ganska nära så jag väntade med att kliva upp på brädan för att inte krocka med honom. Han bränner iaf förbi mig på insidan med några meters avstånd och precis när han passerat så smäller det till bakom mig. Jag kliver upp på brädan o kollar bakåt.. där ligger det två lite halvsura surfare..

    Det börjar nästan bli lite väl mycke surfare i apelviken numera.. kitarna är ju inte längre något problem efter som de flesta ligger o kör nära land. Någon som räknade hur många som var ute i apelviken i söndags ? 100 pers?

    Nja, det var nog inte så många. I alla fall inte på förmiddagen då det blåste lite mer. Är det däremot 4.7-5.3 vind kan det bli riktigt trångt! 180 har jag räknat till en gång! Då var det sommar, sol och västlig vind en söndag.

    Du verkar var en sund man som håller koll runt dig. Ligger man i vattnet kan man inte väja så det är knappast ditt fel att surfarna blev sura (eller blöta ;-).

    Det som irriterar mig mest är när man kör utåt och möter någon som ligger och pressar höjd på vågorna på vägen in. De har ibland en övertro på hur mycket höjd man kan ta i vågor och tror att de kan pressa sig ovanför. Där är den största risken för krockar. Och där är det också enklast att väja! Ligger man uppe på en våg och pressar höjd i planing har man knappast svårt att svänga undan!
    När man kör utåt vill man hålla farten och undvika de värsta ställena på vågen där det kommer rullande vitvatten. “Fastnar” man mellan ett vitvatten och en höjdpressande snubbe så kan krocken vara oundviklig.
    I lördags var jag oerhört nära krock två gånger i denna situation.

    Sedan kan det hända att man krockar ändå. Man kan missa att någon ligger i vattnet när man rider en våg eller på annat sätt är skymd. Men det skall inte behöva hända då båda står upp och planar i full fart helt synliga!

    /Staffan

  • oaxen

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 14:13
    Piotr wrote:
    Ok, överkursen i väjningsregler nu:

    Vem har rätt till väg/väjningsplikt då snubbe/chilla är på väg ut (i dbay) genom vågorna och drar av fett loophopp ohc driftar neråt i vinden? Är det snubben i vattnet eller kosmonauten som skall väja?? Bara nyfiken..

    Peder

    Självklart den som hoppar! Innan man smäller av ett hopp måste man ju ha koll på omgivningen! I alla riktningar!

    / Patrik

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla uppsikt bakåt….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.