Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:22
    ölandstoken;671734 wrote:
    Precis min poäng, det är detta man bör lägga störst vikt vid.
    Tillämpar du höger öra regeln före detta så kommer du att hamna i trubbel, det är det osm är min poäng.

    Jag håller helt med om att man inte behöver eller bör tillämpa väjningsregler om man INTE är på kollisionskurs.

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:26
    wiken;671738 wrote:
    Jag håller helt med om att man inte behöver eller bör tillämpa väjningsregler om man INTE är på kollisionskurs.

    Exakt 🙂

  • jensutbult

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:31
    ölandstoken;671730 wrote:
    -Väldigt ofta kommer den som har vinden i höger öra inte väja , tex. om ni redan innan har drakarna positionerade i luften så att ni paserar varandra lättare genom att du faller av ett par meter. (Även om den som har vinden i höger öra ska höja sin kite)

    Var någonstans kan man läsa att regeln säger att man skall styra upp sin kite när man har vinden i höger öra?

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:49
    ölandstoken;671730 wrote:
    -Väldigt ofta kommer den som har vinden i höger öra inte väja , tex. om ni redan innan har drakarna positionerade i luften så att ni paserar varandra lättare genom att du faller av ett par meter. (Även om den som har vinden i höger öra ska höja sin kite)

    Först och främst: Den som vinden i höger öra bör inte väja. (tuta och köra)

    Och:
    “ni paserar varandra lättare genom att du faller av ett par meter” – – att falla av ett par meter är att väja!

  • solomin

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:57
    kitemaster;671727 wrote:
    Jo, det är faktiskt en hel del som använder sig av dessa väjningsreglerna.

    En orsak till att folk (vi bland annat) envisas med att lära ut dem tror jag är för att de ingår i IKO level 2.

    Sjövägsreglerna är inget iko kan ändra på eller någon annan kitesurfade för den delen. Det är som att några som kör mc skulle bestämma sig för att skita i högerregeln.
    Händer något så är det sjövägsreglerna som gäller, då är det korkat att tro att man inte skall köra efter dem. Sedan finns det en hel hög med regler som folk inte har koll på, t.ex väjer du för någon även om du inte behöver tar du över väjningsplikten.

  • acemattias

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:02
    stighelmer;670911 wrote:
    Gäller höger öra även om man ar vänsterhänt?

    Dum fraga, ga och dra nagot gammalt over dig.

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:07
    wiken;671744 wrote:
    Först och främst: Den som vinden i höger öra bör inte väja. (tuta och köra)

    Och:
    “ni paserar varandra lättare genom att du faller av ett par meter” – – att falla av ett par meter är att väja!

    Sjävklart skulle det stå vänster sorry, jag skrev fel i min iver.

    Står fortfarande fast vid att denna regel kommer efter en rad andra saker som gör ett möte smidigt och lätt.

    Falla av ett par meter är att väja, precis, och det kommer den som enl. regeln HAR väjningspikt INTE göra i många (eller de allra flesta fall säger jag) om drakarna och era linjer skär varandra på ett sånt sätt att ni kan mötas enklare genom att (du) med väjningsplikt gör en liten justering av kite eller väg. Och detta gäller även om ni är på “kollisionskurs”.

    Därför kommer den som hävdar sin rätt med hjälpa av denna regeln bli rätt impopulär på vattnet, enl. mitt sätt att se det. Att hålla på och hävda sin rätt till väg på vattnet är ju lika dumt som att göra det i trafiken och utsätta människor för onödiga risker bara “för att”. Är man osäker så väjer man alltid, är man osäker på om det är fritt i en korsning i trafiken så stannar man alltid innan…

    Lite samma sak som ni som kritiserar mitt inlägg,
    Det är inte så svårt att förstå min poäng om man använder sunt förnuft istället för att hävda sin “Rätt i sak”..

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:13
    Solomin;671745 wrote:
    Sjövägsreglerna är inget iko kan ändra på eller någon annan kitesurfade för den delen. Det är som att några som kör mc skulle bestämma sig för att skita i högerregeln.
    Händer något så är det sjövägsreglerna som gäller, då är det korkat att tro att man inte skall köra efter dem. Sedan finns det en hel hög med regler som folk inte har koll på, t.ex väjer du för någon även om du inte behöver tar du över väjningsplikten.

    Vi pratade om kite vs. kite, och där spelar diverse sjövägsregler mindre roll enl. mitt sätt att se på det. Man kan ju till exempel inte hålle på och hävda sin rätt till väg mot motorbåtar eller stora segelbåtar om man är ute och kitesurfar, det skulle vara direkt dumt, och farligt.. :shocked:

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:19
    jensutbult;671741 wrote:
    Var någonstans kan man läsa att regeln säger att man skall styra upp sin kite när man har vinden i höger öra?

    Jag vet inte var det står, men om man nu tillämpar regeln om väjning som alla tycks vara så förtjusta i så är det ju en självklarhet att den som har rätt till väg (Den som kör med vinden i höger öra) höjer sin drake. Om du inte gör det så kommer den som försöker väja kanske ha svårt att få sin kite under din, och behöva falla av rakt nervind en 30 meter istället för att ni kan mötas på några meters håll.

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:39
    ölandstoken;671750 wrote:
    Falla av ett par meter är att väja, precis, och det kommer den som enl. regeln HAR väjningspikt INTE göra i många (eller de allra flesta fall säger jag) om drakarna och era linjer skär varandra på ett sånt sätt att ni kan mötas enklare genom att (du) med väjningsplikt gör en liten justering av kite eller väg. Och detta gäller även om ni är på “kollisionskurs”.

    Så den som har väjningsplikt “kommer inte väja av”…. Som sagt, kanske på Öland. Men jag kommer fan skrika och peka med hela handen om det händer i Skåne.

    Att du sen i samma stycke skriver att : “enklare genom att (du) med väjningsplikt gör en liten justering av kite eller väg.” Det du beskriver som bättre än att väja är ju att väja.

    Det är en ren motsägelse som omskriven lyder: Väj inte, för det kommer de flesta ändå inte göra. Istället kan du bara väja lite.

  • kitemaster

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 12:47
    jensutbult;671741 wrote:
    Var någonstans kan man läsa att regeln säger att man skall styra upp sin kite när man har vinden i höger öra?

    Det står i IKO instruktörsmanualen sid 148, med risk för att låta som en IKO-fanboy, vilket jag inte är, rätt så långt därifrån, men jag tycker ändå att de har vissa poänger.

    Hursomhelst, detta är ju inte menat som personangrepp, jag gillar debatt! Så utvecklas vi!

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 13:02
    ölandstoken;671750 wrote:
    Därför kommer den som hävdar sin rätt med hjälpa av denna regeln bli rätt impopulär på vattnet, enl. mitt sätt att se det. Att hålla på och hävda sin rätt till väg på vattnet är ju lika dumt som att göra det i trafiken och utsätta människor för onödiga risker bara “för att”. Är man osäker så väjer man alltid, är man osäker på om det är fritt i en korsning i trafiken så stannar man alltid innan…

    Sorry, var bara tvungen att anmärka på det stycket också:
    Jag hävdar min rätt i trafiken hela tiden ex. på landsväg. Tror det är säkrare att bara köra rakt fram på huvudled än att förutsätta att “folk ändå inte kan väjningsplikt” och tvärnita varje gång en bil väntar på en påfart.

  • acemattias

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 14:09
    stighelmer;671745 wrote:
    Jag har inte tillgång till svenska sjöregler, men jag tror att International Regulations for the Prevention of Collision at Sea (COLREGS) gäller även här. Part B, som gäller Steering and Sailing Rules, säger i Rule 9 om navigation i trånga farleder bla. Först när hon blivit upphetsad, kan du börja stimulera clitoris. (Använd glidsalva, som kan köpas på apotek under namnet Best, om det behövs). Du behöver ha tålamod, Det kan ta 2 minuter eller mer innan orgasmen kommer. Räkna med att ibland fungerar det inte hur duktig du än har varit.

    Bra inlagg, detta forklarar ju allt:laugh:

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 15:30
    wiken;671756 wrote:
    Så den som har väjningsplikt “kommer inte väja av”…. Som sagt, kanske på Öland. Men jag kommer fan skrika och peka med hela handen om det händer i Skåne.

    Att du sen i samma stycke skriver att : “enklare genom att (du) med väjningsplikt gör en liten justering av kite eller väg.” Det du beskriver som bättre än att väja är ju att väja.

    Det är en ren motsägelse som omskriven lyder: Väj inte, för det kommer de flesta ändå inte göra. Istället kan du bara väja lite.

    Att väja eller inte väja, det är frågan…
    Jag skulle forfarande vilja se den som hävdar sin rätt med vinden i höger öra ett helt kitepass. Han hade inte varit populär på beachen efteråt, det kan jag lova 🙂

  • gh0st

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 15:59

    Det är väl precis som att det är med att hoppa fallskärm. Visst kan man köpa en fallskärm, hoppa ut ur planet och dra i snöret. Jag tror säkert att 90% av gångerna går det hur bra som helst, MEN det finns en risk att det faktiskt någon gång inte går så bra för att någonting har strulat, något som du kunde ha lärt dig att undvika om du tagit en kurs..
    Åter till kite.. På en kurs får du chansen att lära dig kita på ett säkert sätt med instruktörer som är professionellt utbildade till att lära ut denna sport. De känner till riskerna som är involverade med att lära sig att kita, och gör allt för att minimera dessa risker. Visst kan du låta polarn lära dig men då tar du en mycket större risk att något oförutsägbart händer, något som utbildade instruktörer med ett tränat öga kan förutse och förhindra. Dessutom tillhandahåller skolorna dig med rätt utrustning till rådande förhållanden.. jag har sett alldeles får många “polare” som lär ut på en alldeles för stor kite och har tyvärr sett en del olyckor där “polare” lärt ut sina vänner.
    Någon jämförde med att lära sig att ta körkort.. jag vet att jag hade iallafall inte låtit “polaren” som precis tagit körkort lära mig att köra en mc på 1100cc om jag aldrig suttit på en cykel innan. När jag tog mc kort så gick jag till en skola, inte för att jag var påtvingad detta (vilket man nu i sverige är) utan jag gjorde det för att jag inte ville ta död på mig själv eller andra.

    Nu kanske jag är lite krass men om det nu vore så att folk som inte tog kurs bara riskerade att skada sig själva, och att deras skador inte påverkade samhällets omdöme av kite, så hade jag nog inte brytt mig lika mycket. Men nu är det så att varje olycka inom vår sport påverkar alla andra kitare med. Det finns nog med icke-kitare där ute som vill förbjuda oss från att kita på våra spots av diverse olika anledningar, lär du dig inte att kita på ett säkert sätt och lär du dig inte hur man beter sig bland andra kitare samt övriga människor i vattnet och på stranden så påverkar det oss alla.. och jag tror att när någon uppmuntrar någon annan till att inte ta en kurs så kommer de flesta som verkligen brinner för kite att reagera starkt..

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.