Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

  • erikponti

    Medlem
    28 september, 2011 vid 21:11

    Det skotten förmodligen menar är att hans surferlove räcker till alla, även till dom som inte går kurs.

  • olla

    Medlem
    29 september, 2011 vid 12:31
    JohanW;671226 wrote:
    kolla bara i habo de e fan kaaos!! gå en kurs.. och om någon sa palla lära ut när de blåser.. vill man inte kajta själv då??

    Var gick du kurs Johan? 🙂

  • skotten

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 22:36

    haha, yeah fair point…

    but, its hard to say one way or another as we dont know who will be doing the “course” : )

    If we are talking a vet that has seen all the mistakes and is genuine about helping a mate, fair enough.. I dont see how he isnt able to – A piece of paper from the IKO saying you paid them money doesnt make you a better instructor straight out of the gate surely?

    That is two extreme opposites of the spectrum though, an instructor that has done the drill a million times, knows what parts go fast, and what parts it is worth spending time going over twice so that everyone understands what is about to go down, which always does…..

    Nothing wrong with surferlove, there was a time when courses were not as available to all, and this is how people learned old skool. Kites were a shitload more dangerous than they are now, but there were less people on the water.. but no less on the beach, are accidents more common?, the argument could go on forever really.

    One thing I would like to finish on though.. its important to support your local surf culture, it doesnt matter if its a school, a shop or whatever.. these are the guys sorting out events so you can meet new people and promote the sport to make sure that you still have a spot to surf in while all the crazy ass home owners and bird watchers try to get you banned.

    Dont get ripped off.. buy a slingshot.

  • limpz

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 23:45

    Jag testade första gången att styra en stor drake med min kusin men jag lärde mig ordentligt av en kompis ett år senare (jag gick en halvseriös kurs på snö i Storulvån där jag bara fick styra en trainer så den räknar jag inte) . Min kompis var seriös och lärde mig det viktigaste med säkerheten, olika tecken, att launcha säkert och vem som ska väja; VVV (vinden vänster väjer). Jag hade dessutom själv tillförskansat mig en hel del info om vad man behöver veta innan.
    När min kompis hade visat det viktigaste så fick jag testa att styra själv, jag var själv väldigt noggrann med att ta det ganska försiktigt och långsamt och inte börja på en bräda direkt för att få koll på draken. Jag lärde mig att ta höjd genom att bara bodydragga. Jag hade lärt mig detta i slutet av min andra dag, då testade jag med bräda och stod upp på första försöket, jag kunde inte ta höjd då så jag åkte bara en gång eftersom jag var trött och folk började att dra sig hemåt. Eftersom jag hade lärt mig ta höjd genom att bodydragga så kunde jag ta höjd utan problem direkt nästa gång jag åkte ut och kitade.

    Så vad vill jag säga med det här då? Jo att man kan lära sig utan att ta kurs och ändå vara en säker åkare, man måste bara se till att ha en kompis som man vet är seriös och som är villig att ta tiden det behövs. Dessutom måste man vara noggrann med att själv ha tålamod att lära sig det tråkiga innan man går på att köra med bräda. Jag hade verkligen mycket nytta av att lära mig att ta höjd genom att bodydragga , inte bara för att lära mig att styra draken, eftersom det händer då och då att man tappar brädan..

    Sen tänker jag lite så här att man bör inte rekommendera någon att inte ta en kurs om man inte känner personen eller om det är någon man känner och vet att det antagligen är bäst för denne att ta en kurs.

  • kitepranburi

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 02:31

    För att bli t.ex. IKO certifierad instruktör måste du först vara IKO level 3 (independent rider) i minst 6 månader, gjort assistant instructor course på 3 dagar, gå en första hjälpen kurs, kunna åka toe-side och hoppa på båda håll, därefter går du en 5-dagars intensiv kurs med praktiska och teoretiska tester du måste klara. Av de som går dessa kurser blir de som inte lever helt upp till förväntningarna straffade med extra “shadow a level 2 instructor” timmar.

    Jämför detta med din polare som antagligen inte har en aning om hur man undervisar så kan du förställa dig skillnaden. Det är ungefär som att om skolorna runt om i Sverige skulle börja anställa lärare utan utbildning för att undervisa våra barn – vi skulle varit ett rätt korkat folk efter en generation. Och vem vill ha korkade kitare runt sig?

    Bättre att du går en kurs och sedan kan din polare fortfarande hjälpa dig massvis efter det att du kan grunderna.

  • hydrolift

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 06:52

    Gick själv bara en prova-på-kurs på en halvdag men tycker jag har klarat mig bra. Jag har respekt för säkerheten och för andra samt ett brinnande intresse för sporten som gör att jag har lusläst o sett det mesta på nätet.

    Men betänker man att det finns en och annan vildhjärna som vill testa att kita som kanske tycker att “va’ faan, det är väl bara att köra på”, så inser man ju kanske att en kurs kunde vara på sin plats. De som inte har lusläst på internet kanske inte uppfattar farorna utan jämför kiting med att t ex hyra en vattenskoter eller liknande.

    Don efter person?

  • deaz

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 07:51
    HannesS;670963 wrote:
    Jag gick ingen kurs. Kan inte säga att jag kan åka särskilt bra än men har klarat att åka framåt och sedan tillbaka in till stranden några gånger. Fast så är det ju faktiskt så att där jag är har jag sett en annan kitare en gång och då några hundra meter ut från stranden så jag var/är ingen fara för andra åkare.

    Har inte skadat mig men har varit ganska försiktig, t.ex. har jag alltid startat kiten i vattnet och har därför bara dragits runt i vattnet istället för på land 🙂

    Felet med hela den har tråden är att du som skrivit den tar det på personligt plan, det är inte frågan om hur mycket du kan eller vad du har gjort. Det finns många andra nybörjare som läser här på surfzone och att inbilla dom att det här är ett bra sätt att lära sig är helt FEL!

    // en som älskar sin sport

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 09:15
    Lance;670989 wrote:
    Slutför frasen: “Höger öra………………”
    Eller beskriv på annat sätt vilka väjningsregler som gäller på vattnet vid surfing på spottar med mkt folk?
    Enkla saker som skall sitta i ryggmärgen vilket kanske polarna ibland hoppar över. Allt är inte ens egna säkerhet utan kanske främst dom runtomkring. Men många har ju redan varit inne på det ämnet :/

    Det där kan man totalt ta och kasta i skräptunnan när man kitesurfar, det är inte någon som kör efter den nånstans, dessutom är det väldigt opraktiskt och dumt att rätta sig efter gamla seglingsregler som inte är tillämpliga på vår sport.. Det finns betydligt bättre regler som alla förstår och använder sig av.

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 09:17
    Limpz;671694 wrote:
    Min kompis var seriös och lärde mig det viktigaste med säkerheten, olika tecken, att launcha säkert och vem som ska väja; VVV (vinden vänster väjer)

    Kommer du ut på en kitespot som är trång och tillämpar denna VVV regel kommer du garanterat inte bli populär.. Det finns som jag skrev innan inga som använder dessa regler, jag förstår inte varför folk envisas med att lära ut dem..

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 09:54
    ölandstoken;671723 wrote:
    Kommer du ut på en kitespot som är trång och tillämpar denna VVV regel kommer du garanterat inte bli populär.. Det finns som jag skrev innan inga som använder dessa regler, jag förstår inte varför folk envisas med att lära ut dem..

    eeh va? Kanske på öland…stanna där tack.

  • kitemaster

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 10:18
    ölandstoken;671723 wrote:
    Kommer du ut på en kitespot som är trång och tillämpar denna VVV regel kommer du garanterat inte bli populär.. Det finns som jag skrev innan inga som använder dessa regler, jag förstår inte varför folk envisas med att lära ut dem..

    Jo, det är faktiskt en hel del som använder sig av dessa väjningsreglerna.

    En orsak till att folk (vi bland annat) envisas med att lära ut dem tror jag är för att de ingår i IKO level 2.

  • gnutten

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 10:24
    ölandstoken;671722 wrote:
    Det där kan man totalt ta och kasta i skräptunnan när man kitesurfar, det är inte någon som kör efter den nånstans, dessutom är det väldigt opraktiskt och dumt att rätta sig efter gamla seglingsregler som inte är tillämpliga på vår sport.. Det finns betydligt bättre regler som alla förstår och använder sig av.

    Vilka är dessa bättre regler?? Jag tillhör nog inte “alla”

    Loggan i ditt inlägg: är du instruktör där? I så fall verkar det skilja en hel del mellan olika kiteskolor också vad det gäller innehåll i kursen :shocked:

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 10:40

    Här är ett bloginlägg om varför man ska gå kurs:
    http://www.olandkitecenter.se/wordpress/?p=673

    Ang- Vinden i höger öra eller vänster så står jag till 100% för att denna regel inte bör tillämpas, Vi nämner den för våra elever men berättar ochskå följande:

    – Du kommer att krasha in i och bli ovän med folk som förväntar sig att den som har högst vinkel mot vinden i sin kryss har företräde.

    -Väldigt ofta kommer den som har vinden i höger öra inte väja , tex. om ni redan innan har drakarna positionerade i luften så att ni paserar varandra lättare genom att du faller av ett par meter. (Även om den som har vinden i höger öra ska höja sin kite)

    Jag är mycket väl medveten om att denna regel är medtagen i både KSA och IKO.
    Detta förändrar ju inte det faktum att regeln inte fungerar på kitespottar.

    Sen ber jag er att hålla era personangrepp för er själva, jag tycler det är relativt lågt av er att komma med “Håll dig på Öland”, speciellt om ni representerar kiteskolor.

    Vi kommer aldrig att ansluta oss till IKO eller KSA, men mer om detta kan jag berätta om i något annat inlägg. :smirk:

  • sourra

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 10:51

    Du skämtar? Jag skulle vilja se någon av dina elever härja runt bland vindsurfarna i Läjet och hävda att väjningsreglerna inte gäller. Normalt sett så ligger man ju inte på exakt samma spår och man ser tidigt vem som har tänkt att höjda över den andre men är man på kollisionskurs så är det den som kör med vänster hand fram som ska väja, inget snack om saken.

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:05
    sourra;671732 wrote:
    Normalt sett så ligger man ju inte på exakt samma spår och man ser tidigt vem som tänker höjda över vem

    Precis min poäng, det är detta man bör lägga störst vikt vid.
    Tillämpar du höger öra regeln före detta så kommer du att hamna i trubbel, det är det osm är min poäng.

    Nej jag skämtar definitivt inte, men vi pratade om kitesurfare vs. kitesurfare.

    Bereder mig på ett gäng personangrepp och idiotförklaringar och sågningar av vår verksamhet till :santa:

    Men det är som vanligt nhär, det finns en anledning att man inte kan vara aktiv här om man inte är intresserad av att föra aggressiva debatter med personangrepp och påhopp som största ingrediens.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.