Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

  • skanepaul

    Medlem
    25 september, 2011 vid 12:03

    Nej du lär dig inte lika lätt själv!! Det är ju helt omöjligt eller hur? Jag är själv självlärd, TYVÄRR! Tog mig säkert en säsong för att få någorlunda rätt på allting, trist…

    Bräddelen är en liten del av kurs enligt mig, säkerhet, säkerhetstänk, utrustning och lära sig flyga en drake korrekt är det viktigaste för mig.

  • viktor77

    Gäst
    25 september, 2011 vid 13:25

    Jag tycker många som börjar med kitesurfing inte tar till sig teorin. Har träffat del nybörjare som inte fattat hur kraften ska vara i kiten när de launchar. Det är lite som när man lär sig köra bil, man är ju inte speciellt bra det första året eller nått. Man måste öva, öva och öva ännu mer. Det hinner man inte med på nån kurs.

  • regfellow

    Medlem
    25 september, 2011 vid 16:45

    Är man någorlunda funtad, har kordination och brädkänsla kan man lära sig själv. Läsa på väldigt noga, ha stora säkerhetsmarginaler, se till att inte vara i närheten av någon annan som man kan skada… dock tar det tid och är risk att prylarna går åt h-vete.

    Dock är Tobbes råd riktigt bra! Gå kurs snabbar upp processen och minskar riskerna ordentligt!

    Tyvärr har det hänt så mycket skit tidigare genom åren, så folk är väldigt måna om att inte mer skall hända mer och svärta ner sporten och skriva ett inlägg som detta här är ungefär som att: gå omkring den 30 november med en svastika i pannan och försöka inbilla sig att folk skall ha förståelse för att du eventuellt inte behöver vara en nasse.

    Du kanske tillhör dem som har förutsättningarna men du får ju tänka på att vem som hellst kan gå in och läsa här och inbilla sig att man kan lära sig själv, trots man knapt kan skillnad på höger och vänster och inte kan simma…

    Tror dock att majoriteten känner på sig om de har förutsättningarna eller ej och ser det positiva i att gå kurs, men det vore bra att de som inte har det får lära sig det i kontrollerade former på en kurs oxå.

  • pjoter

    Medlem
    26 september, 2011 vid 09:30

    kan väl framförallt tala för mig själv men tror det gäller många andra också.
    Det funkar fint att lära sig av en polare, OM det är en polare som har bra koll själv och som verkligen tar sig tid att lära dig det viktigaste! Ser jag till mig själv så är mina kurser betydligt mer seriösa än då jag visar kompisar och låter dem prova en stund. Sen säger jag ju aldrig att de får en komplett kurs heller eller att de ska ge sig iväg ut och köpa utrustning själva sen.
    Det är en jäkla skillnad på att grundligt gå igenom riggning, launch säkerhet, regler osv och låta eleven själv göra allt mot att slänga upp kiten i luften och gå ut å låta någon göra lite övningar och sen prova med brädan.

    Det roliga i att lära är ju att vara på vattnet och se eleven göra framsteg, att visa hur man riggar en kite är inte riktigt lika kul men tar mkt tid och är sjukt viktigt. Hur många som lär sina kompisar för en bärs tar sig tid att “förstöra” en blåsig dag på att gå igenom teori och riggning på land?

    Men… det funkar alldeles utmärkt att lära sig av polaren, problemet är väl bara som sagts att som nybörjare har du ingen som helst koll på vad en komplett kurs bör innehålla. Tänk gärna på att kitesurfing är farligare för omgivningen än både fallskärmshoppning, dykning, motocross osv. En kite på lös i 10m/s kan förstöra mkt på de personer som är i vägen.

  • klubben

    Medlem
    26 september, 2011 vid 09:51
    pjoter;671092 wrote:
    kan väl framförallt tala för mig själv men tror det gäller många andra också.
    Det funkar fint att lära sig av en polare, OM det är en polare som har bra koll själv och som verkligen tar sig tid att lära dig det viktigaste! Ser jag till mig själv så är mina kurser betydligt mer seriösa än då jag visar kompisar och låter dem prova en stund. Sen säger jag ju aldrig att de får en komplett kurs heller eller att de ska ge sig iväg ut och köpa utrustning själva sen.
    Det är en jäkla skillnad på att grundligt gå igenom riggning, launch säkerhet, regler osv och låta eleven själv göra allt mot att slänga upp kiten i luften och gå ut å låta någon göra lite övningar och sen prova med brädan.

    Det roliga i att lära är ju att vara på vattnet och se eleven göra framsteg, att visa hur man riggar en kite är inte riktigt lika kul men tar mkt tid och är sjukt viktigt. Hur många som lär sina kompisar för en bärs tar sig tid att “förstöra” en blåsig dag på att gå igenom teori och riggning på land?

    Men… det funkar alldeles utmärkt att lära sig av polaren, problemet är väl bara som sagts att som nybörjare har du ingen som helst koll på vad en komplett kurs bör innehålla. Tänk gärna på att kitesurfing är farligare för omgivningen än både fallskärmshoppning, dykning, motocross osv. En kite på lös i 10m/s kan förstöra mkt på de personer som är i vägen.

    Word!!

  • roggan

    Medlem
    26 september, 2011 vid 14:43

    Jag uppmuntrar ingen att försöka lära sig helt själv. Det skrev jag i första texten också.
    Startade tråden för att höra lite vad folk tycker och det blev en livlig diskution vilket är bra.
    Jag själv har som sagt gått två kurser vid olika tillfällen.
    Ska man ha en polare som lär får man nog vara säker på att han är seriös, en bra lärare och vill lära ut så det inte går för fort för han vill ut och åka själv. Man bör nog informera sig ganska väl på tex nätet så man vet vad han ska visa i stora drag. Om något av följande är lite osäkert är kurs ganska givet att gå tycker jag. Vill man vara riktigt säker är såklart kurs alltid bäst och jag har inte påstått något annat då ämnet är en fråga och inget annat från min sida.

  • skotten

    Medlem
    27 september, 2011 vid 07:33

    yeah, nothing wrong with a mate teaching you to be honest, but there is a bigger risk of you or someone else getting hurt.

    Instructors can pretty much see the accident coming before it happens, simply because we see the same mistakes everytime. An instructor will get you up on a board faster, and safer than anyone else.

  • regfellow

    Medlem
    27 september, 2011 vid 13:08

    Jag undviker att lära kompisar eller ens låta de prova på om något, mot all förmodan, skulle hända… man behöver ju inte klanta sig för att det skall gå åt h-vete… Sen vill man ju själv åka när det väl blåser!

  • johanw

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:44

    kolla bara i habo de e fan kaaos!! gå en kurs.. och om någon sa palla lära ut när de blåser.. vill man inte kajta själv då??

  • henric

    Medlem
    28 september, 2011 vid 08:26

    Låt de som inte har gått kurs åka på egna stränder då i så fall. En folkrace bana för kite! Vet inte hur många gånger jag sett människor som inte har en aning om väjningsregler, tecken mm.
    De själva ser det säkert inte som något problem eftersom alla de andra väjer för att slippa olyckor.
    Liknelsen med bilar som Gadget ger är bra. Jag ska inte säga att jag skiter i säkerheten för de som inte tar en kurs men är, ärligt talat, lite mer mån om min egen säkerhet och hälsa.
    Sen att det finns en hel del som håller kurser oseriöst har väl IKO försökt råda bot på?

  • wiken

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:47

    Har flera gånger sett folk som åker helt ok, men inte vet hur man launchar säkert(vänta på tumme upp ex). Misstänker kompiskurs där…

    Bortsätt från säkerhet – att inte gå kurs är ett bra sätt att bli impopulär. Folk som inte väjer, kastar upp andras kites och alltid står med kiten kl 12 etc. Trist för dom för de vet inte ens att dom är störiga.

  • gnutten

    Medlem
    28 september, 2011 vid 11:27

    Bara för att man tillägnat sig en viss kunskap betyder det ju inte att man följer den, eller? Ta tex väjningsregler: Första steget är att vet vilka regler som gäller och andra steget är att följa dem. På en kurs kommer de garanterat berätta om vilka regler som finns. Men sen är det ju upp till dig som person att följa dem när du väl börjat surfa på egen hand. Iofs vet du inte om reglerna alls, blir det ju betydligt svårare att följa dem…

    Det finns fler sätt att få till sig kunskap, vissa bra och vissa dåliga. En kurs är absolut ett bra sätt. Sen har jag svårt att tro att allt som man lärt sig under några få kurstillfällen, går in och sätter sig i skallen. Man måste själv repetera och träna många gånger.

    Att kurser skulle vara en mirakelmedicin och lösa alla problem/situationer är väl lite att ta i. Eller är det bara jag som tolkar vissa inlägg på detta sätt??

  • larssa

    Medlem
    28 september, 2011 vid 12:31
    Gnutten;671313 wrote:
    Bara för att man tillägnat sig en viss kunskap betyder det ju inte att man följer den, eller? Ta tex väjningsregler: Första steget är att vet vilka regler som gäller och andra steget är att följa dem. På en kurs kommer de garanterat berätta om vilka regler som finns. Men sen är det ju upp till dig som person att följa dem när du väl börjat surfa på egen hand. Iofs vet du inte om reglerna alls, blir det ju betydligt svårare att följa dem…

    Det finns fler sätt att få till sig kunskap, vissa bra och vissa dåliga. En kurs är absolut ett bra sätt. Sen har jag svårt att tro att allt som man lärt sig under några få kurstillfällen, går in och sätter sig i skallen. Man måste själv repetera och träna många gånger.

    Att kurser skulle vara en mirakelmedicin och lösa alla problem/situationer är väl lite att ta i. Eller är det bara jag som tolkar vissa inlägg på detta sätt??

    Håller med dig att det är ett mycket bra sätt att gå en kurs hos en seriös instruktör, men som sagt det räcker inte utan att man måste öva och repetera. Många går kanske en kurs först och sedan köper grejor någon månad senare och sticker ut och då har dom förmodligen glömt mycket. Så det är väl absolut jättebra med alla typ av info/inlärning man kan ta till sig så som dvd, kompisar mm..

  • danger

    Medlem
    28 september, 2011 vid 16:03

    Och nybörjarna tycker alla hardcore locals är lika störiga, som kör 10 cm ifrån dem när de försöker komma upp på brädan… 😉

  • jenselias

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:03
    skotten;671184 wrote:
    yeah, nothing wrong with a mate teaching you to be honest, but there is a bigger risk of you or someone else getting hurt.

    Instructors can pretty much see the accident coming before it happens, simply because we see the same mistakes everytime. An instructor will get you up on a board faster, and safer than anyone else.

    Ledsen att gnälla på dig Skotten, men hur tusan får du ihop din första mening? “Inget fel att lära från en kompis, men det är en större risk att du eller någon annan far illa.” Känns lite paradoxalt eller vad har du för försvar för din fomulering. 😉

    Du vinner en öl om du lyckas ta dig ur detta som retorisk vinnare. 😀

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.