Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att starta Crossbow & Nova

• Att starta Crossbow & Nova

Publicerad av kiters_se på 24 augusti, 2005 vid 06:28

Efter att ha funderat lite och tittat på video så har jag en fråga.

En fördel som jag ser är att det ser ganska lätt ut att starta om kiten, den hamnar aldrig helt still med LE nedåt. Men när femte linan kom på de vanliga kitsen så va de två varianter, en där linan satt fast i bakkant, då startades kiten i powerzone (ryckig start). Senare kom femte linan i framkant en stor fördel då va att du slapp starta kiten i powerzone utan kunde få upp kiten längst ut i vindfönstret (mindre ryck vid starten).

När jag tittar på Crossbow och Nova videon så verkar en stor fördel vara att de är enkla att starta i och med att LE inte hamnar platt ner mot vattnet. Men de jag tycker mig se är att de flesta starterna tycks bli i powerzone precis som med femte linan bak på kiten. De tycker jag verkar vara mindre bra.

Har personligen inte testa men skulle vilja veta mer av er som har provat och säljer kitsen.

Peter

kiters_se svarade 19 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dalen

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 07:12

Fattar inte varför det är dåligt att starterna tycks bli i powerzone ibland. Med den nya baren väljer du ju själv om du vill starta upp kiten med eller utan kraft. Mer kraft till folket!!!

• denrica

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 11:28

Precis, det är där CB är bra. Släppa ut trycket = inget bodydrag.
    /DJ

• kiters_se

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 12:13

OK, nä det är inte negativt att starta i powerzone om man kan minska kraften i kiten. Låter riktigt bra.

Peter

• ric

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 12:15

kan man ha den hängande i luften och simma ryggsim för att komma åt brädan?

ja det är en seriös fråga smirk.gif

• kiters_se

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 12:58

Kryssa med kroppen till bärdan, de fungera för de mesta utom när man är snoröverriggad. Då är det sjukt jobbigt.

Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att starta Crossbow & Nova

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.