Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Att starta ett formularejs

Taggad: 

  • Att starta ett formularejs

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2004 vid 15:14

    Jag har kört en säsong i kuppen nu. Det är 6 tävlingar. En blev inget (Långedrag) och en blev endast ett rejs (Varberg). På återstående 4 tävlingar har det varit 4 olika startförfaranden. Om jag mins rätt….

    För en amatör som mig är det rätt förvirrat. Jag skulle vilja att SVF talar om hur det ska vara i en SVF-tävling. Om man använder länkarna på SVFs hemsida kan man, med lite trixande, hitta något som heter racing rules
    http://ifca.internationalwindsurfing.com/page0056v01.htm
    Där finns ett förslag som man skulle kunna använda. Om man lyckas tolka texten (inte klart och tydligt) kan man läsa ut
    6min Röd upp
    4min Röd ner
    3min gul upp
    1min gul ner
    0min grön upp
    Enkelt va!

    STOPP!
    Jag skulle vilja passa på att såga mitt eget förslag direkt frown.gif. Hur många använder flaggorna till annat än att ställa klockan. Startförfarandet verkar vara ett arv från guppande båtar (deplacements-) som ligger och knuffar varandra över linjen i flera minuter. Formularejs startas väl efter sekundpipen på den egna klockan. Vi seglar ju hela startlinjen på 10-20sekunder. Ett relevantare startförfarande vore

    5 min Röd flagg (så att alla vet att det är dags och kan ut och kolla om det är babords- eller stybordsstart)
    1 min Röd ner
    30sek gul upp (dags att gasa)
    10 sek gul ner och tut (ingen kan väl kolla flaggor nu, då krockar man)
    0sek grön upp Skott.

    /Jan-Erik (Som inte har en Ronstan med pip och bara gör en lyckad start genom att välja ut en med(mot?)tävlande och hänga på)

    anonym-anvandare svarade 19 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2004 vid 14:00

    Tja!
    Här har du vad som gäller som standard:
    http://www.formulawindsurfing.org/filez/article/040224/04FWChampRegsfeb04.doc
    Signal Flag Meaning Minutes before starting Signal

    Class Flag
    Warning
    5

    Yellow Flag
    Preparatory
    3

    Preparatory flag removed
    One minute
    1

    Class Flag removed

    Starting Signal

    0

    ..dock har alltid tävlingsledningen möjlighet att förändra detta efter behag vid skepparmötet.

    Personligen gillar jag dessa intervall. Ser inte nyttan av att ha flagga vid 30 och 10 sek när man ändå har klocka (för det måste du skaffa dig Jan-Erik!)…då har man ju normalt fullt upp med annnat.
    tycker
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2004 vid 08:20

    Kan hålla med om att en viss konsekvens skulle inte skada, när det ändå finns definierat i reglementet.Om avvikelse från huvudregeln, bör det grunda sig på en rimlig förklaring, vilket kan finnas i vissa fall.

    //Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2004 vid 07:57

    Hej Per,

    I den skriften refererar dom till andra regler.
    Vet du vilka dessa är:
    I punkt 6.1 “class rule #2.3.2”
    I punkt 9.1.1 “FRRs 75.1”
    FRRs hänvisas till lite här och där.

    /Jan-Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2004 vid 13:05

    Hej,

    “class rule” = klass reglerna.
    FRR = Funboard Racing Rules.

    Du finner länkar till de regler som gäller uppe i vänstra hörnet på websidan: http://www.formulawindsurfing.org

    Mvh / Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2004 vid 13:58

    Hej igen

    med en viss risk att verka tjatig om detta halvtrista ämne ….

    Vilka är det som står bakom dessa regler?
    Finns det 2 organisationer som reglerar formulan? International Funboard Class Ass, IFCA verkar ha skrivit FRR.
    Är Int Formula Windsurfing Class Ass IFWAC en annan organisation parallellt eller underordnad? Dom verkar ha skrivit “Championship Rules”

    Gäller alla FRR på formulatävlingar med de undantag som finns i “Championship Rules”?

    /Jan-Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2004 vid 16:06

    Bra frågor,
    Skicka dem till:
    Ceri Williams (UK) chairman FORMULA WINDSURFING COMMITTEE
    ceri@offshore-sports.co.uk

    Publicera gärna ditt svar.
    Mvh / Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2004 vid 09:14

    och här är svaret från Ceri Williams:

    There is only one body responsible for Formula Windsurfing -and that is the International Formula Windsurfing Class (IFWC) which is approved by ISAF . Only the IFWC can run World and Continental Championships in Formula Windsurfing . All ISAF classes have to abide by ISAF Regulations -these govern how a class is set up and managed .These details are included in Class Rules (Equipment Rules ) ; Championship Rules and the Class Constitution . Class Rules are linked to the ISAF Equipment Rules of Sailing (ERS ) and the IFWC Class Rules have just been revised and approved (by ISAF) and contained in the document on the Class website .They are in the new Standard Class Rule format(SCR) complying with ERS 2005/2008 . Class Rules must be approved by the IFWC membership (all sailors as represented by their national windsurfing associations )-usually at the class AGM.. The Class Championship Rules have also been approved by AGM -but will be modified slightly (benefit of one years experience ) and the Formula World Ranking introduced , which will form part of the 2005 qualification System for World Championships . Finally -the way that racing is conducted on the water also depends upon Racing Rules (ISAF approved) which may be amended with Sailing Instructions .In the past tweo versions have been used by windsurfing classes -the RRS(Racing Rules of Sailing ) and FRRS(funboard version ).This has led to confusion .From 2005 onwards there is only one set of racing Rules -the ISAF RRS 2005/2008. Appendix B(boardsailing) hasbeen updated , includes Frrs , and indeed rules for all windsurfing disciplines (inc waves ,slalom ,freestylle ,speed ) . This has never happened before -and is supported by all windsurfing classes .Sailings instructions can of course amend some racing rules , but should not overide Class Rules , or indeed Championship Rules. Also you cannot alter ISAF Regulations such as : Eligibility Code ,Advertising Code or Anti Doping Code . The Notice of Race for an event should give all info a competitor needs regarding Rules to be applied; as wellas detailedinfo on the event and organisation . The IWA is expected to produce a windsurfing version of the RRS -ie to eintegrate appendix B into the main body of Rules , deleting all rules not relevant or applicable to windsurfers.This may take the form of a booklet , but in the first instance will be published on IWA and Class websites . Hope this helps ! Please come back to me if i can assist further . Regards,CeriWilliams. IFWC Chairman . IWA director

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Att starta ett formularejs

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.