Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Att Tänka På! Frågor?

Taggad: 

  • Att Tänka På! Frågor?

    Publicerad av raf_gert på 15 april, 2006 vid 11:10

    måste tex ett NP ha NP mast?(funkar annat märke på mast?)

    jag har sett att många har fiberspar6000 master i Gastra tex!

    när man letar beg segel…vilka årsmodeller ska man undvika osv av vilket märke osv?

    har sett många på danska DK sälja typ NP 11.5 o x9 mast för typ 3000
    (är inte risken väldigt stor att masten bara går av hört mkt om just x9)

    M.A.O vilka beg fällor ska man inte kliva i? Om man säger så

    sen har jag sett nya Gastra segel i tyskland Nitro 3 osv–(billigt tror jag 200euro..osv)

    Kom med så många tips som möjligt!

    canoya svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • the_novice

    Medlem
    15 april, 2006 vid 12:17

    På stora segel är det i princip ett måste. Gaastra Nitro är sydda för Fiberspar 6000 fram till Nitro IV, sedan är det väl Ignition som gäller.

  • canoya

    Medlem
    18 april, 2006 vid 09:56

    Om begagnade master kan man väl säga att det är en liten chansning. Har den inte någon skada som den fått genom nåt slag så kan man nog vara minst lika trygg som med en ny mast. När det gäller problemen med NP X9-masterna så gällde väl det i princip nya master som gick av nästan direkt, ibland redan vid riggningen?

    Har masten hållt ett eller ett par år och inte fått stryk så håller den förmodligen i fortsättningen också.

    Jag har bara knäckt en kolmast och detta hände tredje eller fjärde gången jag använde den (köpte den begagnad). Den gick av ca en halvmeter från botten vid segling rakt fram. Masten var en 520 NP CK95% och förlängaren hade ett instick på ca 20 cm. Jag gissar att den hade fått en smäll mot brädan vid ett kastfall av den tidigare ägaren.

    Jag fick tag i en trasig mast hos SurfCompaniet som jag sågade en 40 cm lång bit av och limmade in vid brottet efter att jag sågat rent de fransiga ändarna. Det har hållt sedan dess (3 säsonger). Masten blir väl något styvare nedtill av detta men den känns ändå som den passar bra till mitt segel (som inte är ett NP utan ett Simmer)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Att Tänka På! Frågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.