Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Auktion: SB Evo 75 Wood

  • surfjohan

    Medlem
    6 september, 2006 vid 07:59

    Det är väl som vanligt bara era egna teamseglare som lägger bud.

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:18

    Den 2006 Aero 117 som auktionerades ut gick för 6500, tror jag. Det är billigt även för en teamseglare (som nästan alltid betalar (mer) för sina brädor). I slutändan var det inte heller en teamseglare som fick brädan så vitt jag vet.

    Det är ju nästan så man kan tro att det är du och inte jag som bor i gnällbältet.

  • surfjohan

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:50
    Ola H. wrote:
    I slutändan var det inte heller en teamseglare som fick brädan så vitt jag vet

    Nä dom trissade väl bara upp priset..

  • skywalker

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:20

    Vill knappt kommentera det, men oavsett vem som bjuder så är det väl ganska billigt med 6,5k för en ny bräda ?!? Spelar det någon vem som tar hem den då ? Det är en chans för de som vill köpa en bräda till ett bra pris. Vill man inte behöver man inte bjuda…

  • oscar

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:29

    Jag tycker man kan ifrågasätta det etiska i att teamseglare får bjuda i auktioner, skitsamma vad de har för egna avtal. De är ändå knutna till butiken och kan anses partiska. Riktigt lågt att den förra auktionen gick igenom trots att teamseglare bjudit.

  • endy

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:37

    Jag måste också få ösa lite skit här 😉
    Mycket bra initiativ, men det blir knappast positiv reklam för butiken/märket när teamseglare själv lägger bud, känns inte trovärdigt helt enkelt, speciellt med tanke på bräda och budgivare.
    Hoppas att detta går bättre då!

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:01

    Japp, håller med. Det är skräp att teamseglare är med och lägger bud på auktioner som ordnas av det egna märket/butiken.

  • oaxen

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:26

    Hallåå!???

    Jag som trodde att det var frivilligt att delta i en auktion. Den som lägger ett bud får ju vara beredd på att “åka dit” och köpa om man lägger högsta budet.

    Skulle tro att många “teamseglare” handlar till netto plus moms. I så fall skulle 6500 kr vara ett riktigt bra erbjudande trots att de är sponsade.

    Vi får väl anta att den som fyndade Aeron ändå tyckte sig ha gjort en bra affär, eller? Han/hon var ju knappast tvingad att lägga sitt bud!

    Vem bryr sig!

    / Patrik

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:31

    Kom igen nu. Om en återförsäljare, oavsett vilken, lägger ut fina prylar på nätaktutioner för att i samma veva få lite marknadsföring runt grejorna så är det väl inte meningen att de egna teamseglarna skall vara med och bjuda?

    Jag tycker idén med sådana här auktioner är strålande bra, men skulle aldrig lägga bud om teamseglare var med i matchen. Det är väl knappast för deras skull auktionerna finns, utan för kunder. Utan kunder, inga teamseglare. Och en teamseglare, även om han betalar för sina pryttlar, är ju inte en kund. Eller?

    Skulle du köpa ett hus om det visade sig att mäklarens kompisar var med i budgivningen? Inte riktigt samma liga, jag vet, men måhända en tänkvärd liknelse… 🙂

  • lars_k

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:43

    Det hade varit snyggare med ett utgångsbud, om man nu ville sätta någon form av lägsta nivå.

  • oaxen

    Medlem
    6 september, 2006 vid 13:18
    dr Masse wrote:
    Kom igen nu. Om en återförsäljare, oavsett vilken, lägger ut fina prylar på nätaktutioner för att i samma veva få lite marknadsföring runt grejorna så är det väl inte meningen att de egna teamseglarna skall vara med och bjuda?

    Jag tycker idén med sådana här auktioner är strålande bra, men skulle aldrig lägga bud om teamseglare var med i matchen. Det är väl knappast för deras skull auktionerna finns, utan för kunder. Utan kunder, inga teamseglare. Och en teamseglare, även om han betalar för sina pryttlar, är ju inte en kund. Eller?

    Skulle du köpa ett hus om det visade sig att mäklarens kompisar var med i budgivningen? Inte riktigt samma liga, jag vet, men måhända en tänkvärd liknelse… 🙂

    I vilken budgivning man än är med i har man ju sällan koll på vilka man bjuder mot. Så är det gamla “hederliga” bonnauktioner OCH på husbudgivningar. I båda fallen kan “fulbjudare” förekomma. Det funkar ju bara så länge någon vill bjuda över. Vilket är frivilligt.

    Självklart vill de som är intresserade få varan till lägsta möjliga pris, medan säljaren vill ha mesta möjliga.

    Alternativet är ju att teamseglarna skaffar sig bulvaner, he he.

    Big business!

    Peace

    / Patrik

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2006 vid 14:23
    Lars_K wrote:
    Det hade varit snyggare med ett utgångsbud, om man nu ville sätta någon form av lägsta nivå.

    Jag inser problematiken som Masse och Oåxen beskriver olika sidor av, men jag har lite svårt att tro att det teamseglarna var med för att driva upp priserna. Varför i så fall inte använda anonyma påhittade personer istället för att utsätta teamseglarna för detta? Det är ju inga problem att regga några extra användare.

    Nej, jag tror helt enkelt att teamseglarna är grovt överrepresenterade på windsurfing.se och därför även i budgivningen. De var troligen lika intresserade som andra budgivare av att kapa åt sig brädan och gissningsvis tänkte de inte själva på problemetiken runt detta.

  • rabbit

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:15

    Jag tycker det är värt att notera att när team-snubben lägger första budet så börjas det minsann på 4500skr.

    När en “vanlig kund” lägger första bud så landar vi på 1000skr.

    Brädornas “retail” är ju ungf detsamma, och man kan argumentera väl för att Evo’n är den “hetare” brädan, ändå denna skillnad på 3500skr som dessutom tydligen blev ca. 50% av slutpriset på Aero’n!

    Som någon sa; “If something smells fishy, it usually is…”

    -fred, vind och snö.
    /r

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:15

    Ola, jag tror helt och fullt på din förklaring. Dock borde ju kanske windsurfing.se tänkt på att informera sina teamseglare och andra man har i sin “sfär” om hur man tänkt att det skall funka med auktionerna.

    Visst, det är frivilligt att bjuda i auktioner. Men visst känns det väl bättre om autktionen, som väl är till för potentiella kunder, även attraherar och drivs av dessa? 🙂

    Förstå mig rätt, idén är asbra men det gäller ju att den funkar som det är tänkt också, ah! Riktigt bra marknadsföringsgrej är det. Och någonstans så tror jag inte att tanken var att teamseglarna skulle vara med och bjuda, även om det nu råkade bli så.

  • adde

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:34

    Nått man kan fundera på är ju vad företag/butiker lägger i betydelsen teamrider. Inte direkt självklart att de har en bra deal, och oavsett deal så behöver han/hon inte självklart få köpa hur mkt som helst till detta pris.

    Men naturligtvis borde teamriderserna vara en del av marknadsföringen, inte vara en del av målgruppen för densamma.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Auktion: SB Evo 75 Wood

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.