• Publicerad av mexi_ på 22 januari, 2002 vid 14:32

    För att hålla formen över vintern har jag toktränat och vad är tacken för det?
    Jo trasig hälsena…nån som har något tips hur jag skall komma tillbaks snabbt??
    Nu gäller gips i 6 veckor och därefter sjukgymnastik i 5 (!) månader innan allt är bra igen.
    Detta måste väl bara vara överdrivet sjukhussnack eller??????

    mexi_ svarade 22 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jonas-j

    Medlem
    22 januari, 2002 vid 14:45

    När jag tror du skall lyda doktorn…
    Få hälsenan skadad e en av de värsta sakerna som finns…
    Ta de lungt nu och börja surfa när de säger de. annars kan skadan återupprepa sig.

  • kris

    Medlem
    22 januari, 2002 vid 18:02

    Jonas har rätt, det är tyvärr rätt lång konvalecens på hälseneskador. Gick den av helt?

  • frank

    Medlem
    22 januari, 2002 vid 19:57

    kan av egen erfarenhet rekomendera ett par slalompjäxor som ger ett relativt gott stöd för hälsenorna, se bara upp med att inte trampa igenom vid hårda nedslag, samt att du flyter.
    Det är bara å bita ihop

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2002 vid 21:35

    Jag lider verkligen med dig, aj vad hemskt det måste vara och nu när säsongen precis har börjat. Jag kan inte så mycket om just det här men du skall nog ta det lungt och lyda herr dokter, i alla fall så länge du orkar innan abstinensbesvären blir för stora. Dvs om de inte redan är det. Tills dess, krya på dig!

  • s

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 07:34

    Jag tycker helt klart att du skall lyda doktorn och framförallt sjukgymnasten vid träningen!
    Träna hårt men SURFA INTE förrän du är helt återställd.

    Jag har allt för många korkade kompisar som inte tagit skador på allvar och börjat surfa, skejta, åka skidor innan skadan är helt läkt. Det har gjort att de dragits med skadan i åratal utan att bli riktigt bra. Det har till och med gått så långt att de varit tvugna att lägga av med sin sport! En vindsurfare blev slacker, en snowboardåkare (mycket lovande!) blev golfare… Inte kul va?

    Jag har också kompisar som tagit skadorna på allvar (oftast de proffisionella åkarna) och ägnat en säsong till att styrketräna och bygga upp den skadade kroppsdelen, de har kommit tillbaka efter en säsong starkare, mer motiverade och helt problemfria!

    Frågan är om du vill offra en vår eller flera år?
    Fem månader – då är vi i juni. Du har sommaren och hösten kvar detta surfår 2002! Det kunde varit värre.

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 09:30

    Ta det lugnt!
    Jag tampades själv med en multippel muskelruptur i vad och hälsena mellan 92-94 när jag tävlade i sportklättring.
    Tipset när du vill segla (efter godkännande av doktor), är att anlita en polare som är DUKTIG på KOMPOSIT.
    Raka fot och vad, smörj in med vaselin, linda tajt med gladpack.
    Lägg tunn glasväv som en strumpa, lägg sedan KOLFIBER(enkelriktad 2cm bred EJ VÄV av den typ som används för att styva upp brädor) ända från skenbenet ner över foten , över stortån, under foten, runt hälen OBS! Denna sträng skall inte klämma hälsenan , lägg en till.
    Tricket är att ha en “glipa” i hälen mellan dessa så de ej klämmer.
    Använd epoxy av hög kvalité, klipp up “skalet” limma dit kardborre strapp vid vaden.
    Detta skal ger total avlastning, flexar lite och väger max 200gr.
    Men det förutsätter att du lär dig att inte belasta vaden och att du tejpar rejält runt foten.
    Du gör det på egen risk, det räddade en säsong för mig, jag kunde inte tävla, men jag kunde klättra samtidigt som det läkte och jag kunde stå på stortån i tre timmar utan att belasta hälsenan eller vaden.
    Lycka till!

  • mexi_

    Medlem
    24 januari, 2002 vid 13:24

    Ja, den small av helt. Kändes som om jag drog med mig en bänk med hälen och sen dök jag rätt ner i golvet………..förvånat försökte jag sen att fortsätta spela men benet var som gele…….bara att duscha och hoppa till akuten! Läkarna hade ganska kul åt mig och snackade om “En riktig klassiker” – jag som satsat på den riktiga(vasa/vättern/vansbro/lidingö), men vad tusan nu kan jag ju säga att jag gjort den………….Jag frågade läkaren som operererade mig hur det såg ut och han svarade rakt: “Den är HELT av, ingen funktion alls” och smågarvade……….Jag har i alla fall förstått att ta det lugnt och bygga upp styrkan igen innan jag ger mig ut. Får hoppas på en riktigt bra höst. Tack alla för era svar, kan inte säga att de piggar upp, men gör valet ganska lätt i alla fall!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.