Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avbruten nos, fixa själv?

  • Avbruten nos, fixa själv?

    Publicerad av malibu på 8 april, 2015 vid 06:52

    Var ute igår och lyckades ha sönder brädan ganska rejält. Det är i princip helt av ca 15cm från nosen. Rätt av. Var inne på Surfers och de tipsade om att man kan kapa den, runda till, och försegla. Så det tänkte jag testa. Någon som har några erfarenheter av det här?

    Till saken hör att det är en gammal bräda från 90-talet så att proffslaga den är inte aktuellt (kostar mer än den är värd), och skulle det gå helt åt helvete är det inte hela världen.

    Jag har fixat lite dingar tidigare med hyfsat resultat, men det här är ju ett större ingrepp.

    Så, tips?

    malibu svarade 9 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • htn

    Medlem
    8 april, 2015 vid 07:37
  • malibu

    Medlem
    8 april, 2015 vid 08:29

    Tackar!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 april, 2015 vid 18:27

    Är väl egentligen ett utmärkt projekt efter att ha fixat dingar, lagom stort.
    Vill du så är det ganska enkelt att återskapa nosen. Ta ett lagom stort eps-block (frigolit). Kapa till brottytan så den blir plan. Limma sen dit eps:n med pu-lim som du sprayar med lite vatten så det skummar lite. Fixera eps:n med tejp. Forma sen en ny nos och laminera med epoxi och väv. Som överkurs kan du lägga ny samdwich men då blir det mer komplext, enklaste är enbart väv.
    Sen är det bara att välja nivå på finnish.

    Se bara till att använda ordentlig skyddsutrustning.

    Det mesta finns att läsa på boardlady.

  • erree

    Medlem
    8 april, 2015 vid 19:01

    Om det är en 90-tals bräda så har den väl en räätt lång nos, inte sant? Se det som ett gott tillfälle att få en kortare “modernare” bräda. Kanske blir roligare att segla på? Inget jätteavancerat ingrepp vill jag lova, bara underarbete och förberedelser är bra 🙂

  • tws

    Medlem
    8 april, 2015 vid 23:33

    Gratulerer. 90 tallbrettet er perfekt til å lage stubby med sine mer paralelle outline. Gjør som de sa og sag av og runde litt av så du får litt skitupp. Ta også av så mye som mulig av hekken. Mer en jeg har gjordt selv om det ser fint ut. Sjekk fanatic sin stubbie. http://www.fanatic.com/out-now-the-stubby/ Hekken trengs ikke. Vi tok fel i alle år. Ett eller to lag med glassfiber, så et lag med carbon. Biltema har også epoxi. Bruk ikke for lang tid på dette, ikke slip for mye etter du har lagt på for da forsvinner styrken. Sett på trusters. Bruke sidefinner fra SUP, Surfers har, og laminer med litt oppskåren carbon. Bruk skarp kniv, ikke saks, kniv er raskere. Laminer trusters heeelt ut på siden og ikke mer enn 2-3 cm foran finnekassen bak. Kjøp nye stropper og sett dem høye og trange. Trangere en fremre delen av foten din. Lykke til, du få en helt nye skateboardfeeling når du hopper og rir. Proof’en på bildet er et av Dunkies wave brett fra 1998/99.

  • erree

    Medlem
    9 april, 2015 vid 04:19

    Tailen på din brett ser inte vidare kort ut tws, du vill inte göra den ännu kortare? :tongue:

    Hur gick det förresten med din 3/4 delars latta på gaastrat?

  • malibu

    Medlem
    9 april, 2015 vid 08:50

    Ja, nosen var ganska lång innan, så den ser faktiskt helt ok nu när jag kapat av den lite snyggt. Får bli några kvällar i garaget 🙂

  • tws

    Medlem
    11 april, 2015 vid 12:07

    Her er noen flere bilder av tailen. Telefonbilder gir alltid litt feil perspektiv så jeg tok flere bilder. Min 3/4 latta på gaastra IQ funket bra, merket neste ikke forskjell på seilet. Men på Lista i 6 meter og 27m/s vrengte 4.5m2 seg helt. Top-end er ikke bra for 3 spiler. Men i cleane waves og perfekt trykk kjører jeg nå mine fire minste IQ 2015 modeller (4.0/4.2/4.5 og 4.7) som trespilers. Blir 4.0m2 for stort (som er mitt minste) så setter jeg inn fjerde spilen ellers er det bare å gå ned en størrelse.

    Slenger med bilde av 88L fanatic triwave som sammen med 95L trivae har vist seg fasntastiske. Også kommet en Angulo twin som vi dokumenterer på http://www.free-wave.no.

  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 06:17

    Har nu varit ute några gånger med min stympade bräda och den funkar hur bra som helst!

  • erree

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 06:28

    bilder? :crazy:

  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 07:31

    Efter andra lagret väv. Tänkte att jag, mest på kul, ska fixa något slags pigment så att man kan få vit epoxi och snygga till det, men har inte riktigt hunnit ännu.

    stymp.jpg

  • robin

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 07:43

    Hur gjorde du? Bara en lite kortare nos, eller gick du all in och skapade dig en ny bräda?

  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 08:12

    Kapade bara av brädan (ca 30cm) och byggde upp lite med mikroballonger så att shapen inte skulle bli allt för vass. Sedan förseglade jag bara med väv och klart. Jag har inte fixat slut-finish än, men det är ju bara estetik. Får ta det någon sommardag när det är stiltje 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avbruten nos, fixa själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.