Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avstånd mellan segelstorlekar?

  • Avstånd mellan segelstorlekar?

    Publicerad av divander på 29 juli, 2006 vid 12:51

    Hur stor skillnad i storlek mellan seglen är lagom? Idag har jag en Mistral Explotion 155l samt ett NP Solo 7.5. Ska nuy komplettera med ett mindre samt ett större segel. Vad är lagom? 0.5, 1, 1.5 eller 2kvm mellan storlekarna?

    canoya svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    29 juli, 2006 vid 13:06

    I mindre storlekar är det lämpligt att ha tätare mellan seglen, men i storlek runt 7,5 så skulle ett lämpligt nästa segel vara runt 6,0-6,5 (den brädan sätter nog begränsning där någonstans neråt kan jag tänka mig) uppåt ett runt 9.0 kanske skulle vara lagom..

    Divander wrote:
    Hur stor skillnad i storlek mellan seglen är lagom? Idag har jag en Mistral Explotion 155l samt ett NP Solo 7.5. Ska nuy komplettera med ett mindre samt ett större segel. Vad är lagom? 0.5, 1, 1.5 eller 2kvm mellan storlekarna?
  • emil_h

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 16:40

    9,0 – 7,5 – 6,0

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 juli, 2006 vid 17:30

    6,0 – 7,5 – 9,0 kan bli en ganska dyr linje..med tanke på att du förmodligen behöver en mast till varje segel..tänk egenom vilka segel du väljer så du kan minimera antalet master isåfall

    Emil_H wrote:
    9,0 – 7,5 – 6,0
  • divander

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 19:43

    Brädan ska fungera bäst med segel mellan 6.6 och 9.5. Är det ett onödigt litet hopp mellan 6.6 och 7.5? Jag kommer även att investera i en mindre bräda. Är det då bättre att satsa på ett 6.0 och använda den till båda?

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 juli, 2006 vid 20:04
    Divander wrote:
    Brädan ska fungera bäst med segel mellan 6.6 och 9.5. Är det ett onödigt litet hopp mellan 6.6 och 7.5? Jag kommer även att investera i en mindre bräda. Är det då bättre att satsa på ett 6.0 och använda den till båda?

    En 155liters ser jag inte som något mellanting mellan lätt och medium vind utan det är en riktig lättvindsbräda, om du ska köpa en till mindre bräda så kommer du inte vilja köra 6.0 på 155 liters brädan ändå (isåfall måste du formodligen skaffa en ny fena men det kommer ändå inte bli optimalt på något sätt), brädan blir bara klumpig i dom vindarna om du inte kör på tokplatt vatten någonstans. Ha 155 litaren som lättvindsbräda, sälj 7,5 seglet och köp ett 8,5 el 9.0 till den istället, då får du ett grymt lätt lätt lättvindspaket, flera lättvindsriggar är rätt onödigt tycker jag, sen bygger du en linje utifrån den nya mindre brädan. vad har du tänkt för storlek och typ på den?

    detta säger jag utan att veta vad du väger, var du brukar segla och i vilka vindar du vill segla i, men rent allmänt så tycker jag det 🙂

  • divander

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 15:32

    Jag väger strax under hundringen och seglar mestadels i Stockholm samt en del på Gotland. Kommer förmodligen att skaffa något freestyleaktigt till nästa år. Har precis blivit återfallssurfare och innan jag köper en till bräda måste jag komma ikapp och ta igen lite av den teknik jag tappat under de senaste 15 åren utan bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 18:32

    Om du skall skaffa någe freestyleaktigt, skulle jag reka ett hopp ner mot sexnoll. En nackdel, som många påpekat, är att en till mast kommer att krävas. Men min gissning är att du kommer att vilja ha ett segel till under sexnollan så småningom ändå, och då kommer en 430 sitta fint.

    Surfa På!

  • big_jeppe

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 11:10

    Jag kör följande storlekar 4,2 5,0 6,0 7,5 9,5

    Jag tycker att det funkar bra med dessa hopp. Ibland har jag velat ha något mellan 6,0 och 7,5 , men det har mest varit för att 7,5 är jobbigt när det börjar bildas lite vågor. Om man vet att man kör mycket plattvatten så funkar det att ha 6,0 och 7,5 utan något emellan. Både min 6,0 och 7,5 riggas på samma mast (460). Det kanske inte är så vanligt, men det funkar för vissa modeller (tex Gaastra Matrix).

    Att skaffa en monsterrigg runt 9 kvm är aldrig billigt. Ny mast och ibland även ny bom gör ju att priset springer iväg. Det låter dock som att det kan vara mödan värt om du är tung och ska köra i Stockholm.

    Oftast är man ju inte direkt lyrisk när man har fått segla 9,5 seglet, men det har räddat många potentiella bomkörningar för mig. Gipparna har också blivit bättre genom den seglingen. Om man är desperat efter segling (tex mitt i juli) så kan ju lite planing med stora grejor åtminstone dämpa abstinensen.

  • big_jeppe

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 11:22

    Hmm, mitt påstående om gaastra matrix gäller tydligen inte årets modeller.
    Mina segel är från 03 och 04 och då går det precis att använda samma mast till båda. Jag tror att luff måtten där är 457 (+ möjlighet till variotopp) och 485. Det kan ju vara skitsamma eftersom de inte säljs längre 😉

    Vissa bygger ju på höjden och andra på bredden när man hoppar mellan segelstorlekarna. Det kan vara värt att kolla runt lite för att spara in en mast.
    Å andra sidan är det jäkligt skönt att kunna ha 2 kompletta riggar uppe och åka in för ett snabbt byte när vinden ändras.

  • canoya

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:08

    Som någon annan skriver så kommer du nog inta att köra mindre än 7,5 på din 155 litersbräda om du har en mindre.

    Som största segel tror jag du ska välja 9,5 (gärna med cambers). Hoppet mellan 7,5 och 9,5 kommer att funka.

    En freestyle eller freeride på ca 110-120 liter funkar från 5,0 (till och med 4,5 är OK med liten fena på plattvatten) till 7,5. Det är grymt bra att ha två brädor som funkar med 7,5. När det är lite klent för den lilla byter du bara till den stora och kommer att plana med full spetta förbi polarna som bara har 110-litersbrädor!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avstånd mellan segelstorlekar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.