Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axel ur led!

  • Axel ur led!

    Publicerad av enlight på 16 juni, 2009 vid 12:44

    Hade en något traumatisk upplevelse i söndags. Fick ett kastfall snett framåt över seglet. Flög med sträckt vänsterarm mot seglet. Gled med handen över seglet och tvärstopp mot masten. KLONK! Sa det och jag upptäckte till min fasa att jag inte hade någon vänsteraxel kvar! :shocked:
    Lyckades hålla mig fast på brädan med högerarmen, men det blev 30-45 min av besvärliga försök att parera vågor innan jag drev i land. Som tur var kom kompisen ner i viken med bilen då han såg att jag hade problem.
    Direkt in till akuten.
    Med hjälp av lite morfin lyckades vi i alla fall rädda dräkten! Puuhhh… :smirk:
    Nåväl.
    Nu väntar rehab och träning av axel.

    Tänkte kolla lite med er på Konfen som råkat ut för samma sak.
    Hur lång tid tog det innan ni var ute på vattnet igen?

    rasmus_w svarade 14 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • roding

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:04

    Jag har haft konstant problem med bägge min axlar efter en olycka på hinderbanan i lumpen, kan inte spela tennis, badminton eller liknande.
    Kommer antagligen aldrig bli av med det men jag tränar mycket axlar och rygg om jag gymmar för att bli starkare och mer stabilare runtomkring och det funkar bättre då.
    Men ibland så händer det att någon axel glider ur ändå, då knäcker jag tillbaks den och så är jag öm i några dagar och sen funkar det igen.. hoppas dock att du slipper att det blir på det sättet..

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:07

    Det där skall du vara j-igt försiktig med!

    Känner, tyvärr, flera som haft axelproblem (inte alltid som en följd av vindsurfing dock). Själv har jag, peppar, peppar!, klarat mig.

    En eller ett par har fått ge upp sporten helt i, i stort sett… men – se till att ta det lugnt och kör rehab ordentligt är väl mitt främsta tips. Fall inte för frestelsen att sätta igång för tidigt innan axeln är riktigt stark igen! Kan faktiskt vara värt att köra med skydd den första tiden.

    Men – du får väl lyssna direkt med de som drabbats, mina råd bygger främst på vad de tre-fyra jag känner lite bättre har sagt som har haft samma problem.

    Grym otur, hoppas du blir stark och hel igen så snart det går!

  • claes6

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:15

    Dessvärre har väl inte jag heller så mycket hopp att bidra med. Slog axeln ur led för drygt 15 år sedan (dock inte genom surf), och det tog väl inte mer än 2-3 veckor innan jag var hjälpligt fit for fight igen. Men jag har haft mer eller mindre problem hela tiden sedan dess, mest i form av värk. I början prövade jag med allt möjligt – ultraljud, laser, akupunktur, u name it – men styrketräning och aktivitet är det bästa motmedlet. Som Roding säger, bygg upp styrka och stabilitet i axeln. Själv har jag på senare år börjat köra en hel del Ashtanga yoga, och det kan jag rekommendera. Det är bra för både axelstyrka och balans.

  • snaffe

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:22

    Välkommen till klubben!
    Min axel har under 8 års tid hoppat ur led väldigt ofta, blev inte bra hur mycket träning jag än lade ner. Mitt råd är att vänta ett bra tag innan du påfrestar axeln igen och slarva inte med träningen. Min läkare sa att om axeln bara har hoppat ur led en gång och om man då väntar och bygger upp sig igen har man stor chans att bli bra igen. Men om man som jag gick på det nästan direkt igen och slet skiten ur led gång på gång så är det kört. Fick axeln opererad i höstas och är fortfarande rätt stel och det stramar och gör ont när jag har armen i vissa lägen, men har surfat en del gånger nu och den verkar sitta där den sitter nu. Tar det dock lite lungt och är försiktigt när det blåser riktigt mycket. Vågar mig nog inte på vågsegling i år.

    Lycka till och sätt inte igång för tidigt, då får du bestående problem!

  • enlight

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:23

    De där med att rycka tillbaka axeln själv funkade inte riktigt för mig. Fick fullkomlig panik när jag upptäckte att axeln farit ur. I ett ögonblick av total idioti så började jag rycka och slita i vänsterarmen med min högerhand för att försöka snabbt som tusan få tillbaka den INNAN det började göra riktigt ont. Det var nog det dummaste jag någonsin gjort. Töjde bara ut senor, muskler och nerver mer än nödvändigt. Hade inte en chans att få tillbaka den. Var lit kinkigt för läkaren att få tillbaka den med. Han fick ta några omtag och hänga ner med hela sin kroppstyngd.
    För att citera Fo som var med…
    ” När läkaren drog tillbaka axeln på Mogge ville jag bara slå till läkarn skynda dig för i helsike han har ju satan ont.(Det äckligaste jag sett när den gled tillbaka)”

    Om en vecka ska jag börja sjukgymnastik. Sedan blir det hårdträning av axlar som bara den.
    Jag sa till läkaren att det inte var acceptabelt för mig att axeln far ur led igen mitt på sjön. Han sa då att vi skulle träffas till hösten och se hur träningen hade gått. Eventuellt blir det operation då.

    Yoga? Hmmm… Får kolla upp det…
    Tror jag ska tröst shoppa mig ett nytt XD 5.1 i vänta på comeback! =)

    (Har lagt in bild i mitt fotoalbum. Axeln ser onekligen skumt ut!)

  • e_axel

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 16:07

    Jag har också fått axeln ur led, väldigt obehagligt och väldigt träligt..Första gången var för 13 år sen ungefär. jag fick tillbaka den själv ganska snabbt efteråt, så det var inte lika allvarligt som för dig. Ändå hade jag ont/öm i ungefär fyra veckor och jag har fått axeln ur led 2 gånger till sen det hände första gången och än idag litar jag inte alls på den.

  • josse

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 18:10

    Drog också axeln ur led när jag vindsurfade för 3-4 år sedan. En misslyckad duckjibe och den hoppade. Morfin, akuten och hela kittet. Tog ett tag innan jag kom in till akuten i fick axeln dragen rätt så senorna var duktigt utslitna.

    Det är väldigt viktigt att rehab träna rätt och skynda långsamt. Den första sjukgymnasten jag besökte gav mig ett träningsprogram som bara gjorde det värre. Fick en “frozen shoulder” på köpet också. Dvs kunde inte lyfta axeln mer än 90 grader.

    Då bytte jag till en annan mycket duktig och seriös sjukgymnast. Resultatet blev avsevärt bättre. Tränade helt annorlunda med gummiband och låga vikter. Slapp operation som var uppe på tapeten också. Har byggt upp musklerna runt axeln rejält och har sedan dess inte haft några större problem. Men det tog ca 8 mån innan jag kände mig ok. Så träna rätt o skynda långsamt så blir det säkert bra.

    /Mattias

  • ian

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 21:29

    låter läskigt med urspårade axlar. Finns det någon förebyggande träning man kan syssla med. (för oss som inte vill bli som er alltså).

  • canoya

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 03:27

    Min axelhistoria började 1987 med att jag ramlade när jag åkte spark nerför en backe. Jag stöp framlänges och tog emot med händerna. Gjorde hemskt ont men axeln var nog aldrig riktigt ur led, bara “uppe på kanten” och vände, men tillräckligt för att bana väg för framtida problem.

    En vecka senare, i Österrike, första åket på skidveckan ramlar jag lite lamt och tar emot med högerhanden – då går axeln ur led på riktigt. Dock sitter jag upp och kan luta mig framåt (gjorde mindre ont då) men fattar inte vad jag ska göra. Efter en stund har jag tydligen slappnat av så att axeln ploppar tillbaka av sig själv. Jag fortsätter dumt nog att åka resten av dagen, det känns mindre och mindre så jag tänker att det är nog OK. På morgonen efter är jag extremt stel och har ont, men åker skidor i alla fall och det känns bättre när man kommit igång. Fortsätter så hela vecka och på slutet är det helt OK.

    Sedan hoppar axeln ur led flera gånger under våren när jag åkte snowboard och skidor, Det värsta är när man blir liggande på rygg med armen uppåt – helt hopplöst att ta sig upp i sittande eller ställa sig upp – gör fruktansvärt ont att röra på sig.

    På sommaren samma år var jag i Vilshärad och vindsurfade och ramlade och sträckte då armen uppåt för att skydda huvudet mot riggen – dum idé -axeln ur led igen. Försökte att hålla i riggen när en våg kom för att axeln skulle dras rätt igen men det gjorde bara ont så det var bara att hålla i med den hela armen och åka med vågorna in till land, släpa upp grejerna på land och promenera “the walk of shame” utan prylar tillbaka till campingen. Ta av sig våtdräkt med axeln ur led är ingen skön upplevelse, men jag kom ur den och åkte till Halmstad lasarett där de drog den rätt igen. Efter detta hände det extremt lätt igen, satt framför TVn med händerna knäppta bakom huvudet och nös, det räckte.

    I september 87 blev det operation. Då hade den varit ur led 10 gånger på ett halvår. De kortade ett ledband på framsidan av axeln för att strama upp den lite.

    Om jag minns rätt så hade jag armen i mitella med ett band som höll den intill bröstkorgen i 6 veckor, därefter 4 veckor utan mitella men inte använda armen utom vid sjukgymnastik. Jag kände klar skillnad i styrka mellan höger och vänster arm i över ett år.

    Det gjorde ont att vinkla armen utåt och att sträcka den uppåt så jag vande mig helt enkelt av med att göra detta.

    Det funkade några år men sedan började den gå ur led igen. Jag hade då börjat spela badminton med ett gäng på jobbet och misstänker att rörelserna stretchade ledbanden så att de inte höll ihop leden lika bra längre.

    Drog den ur led på en klättervägg, vid skidåkning och en gång till när jag vindsurfade. Då blev jag upp-plockad av en båt utanför Långedrag som skjutsade in mig till KA4. Där tog de mig till regementsläkaren. När jag berättade at jag hade opererat axeln vågade han inte börja dra i den utan ordnade vidare transport till Sahlgrenska. Där ville de klippa upp min torrdräkt för att komma åt. “Den kostar 3000kr sa jag, det måste gå att kränga av den.” Det kunde de och när axeln var på plats igen stod jag där på Sahlgrenska endast iklädd min torrdräkt. Jag fick låna en telefon och ringa en irriterad hustru som undrade varför jag inte var hemma när vi skulle få gäster snart.

    Axeln har varit ur led med ojämna mellanrum sedan dess. Man måst helt enkelt lära sig att inte sträcka armen uppåt/bakåt eller utåt/bakåt. In med armen mot kroppen när man ramlar. Med spända muskler runt axeln är risken betydligt mindre att det händer. Om den går ur led ändå, luta överkroppen framåt och försök slappna av med armen hängande rakt ner. Kan någon dessutom försiktigt tynga ner armen lite och samtidigt hålla emot framför axeln/i armhålan så kan den ploppa tillbaka. Det hjälper att göra det så snart som möjligt efter att den gått ur led. För varje minut som går så gör det mer och mer ont och man spänner sig mer och mer och då blir det bara svårare att få den tillbaka.

    Lång historia men det kanske kan ge lite tips till den som råkar ut för det.

    /Håkan

  • stinger

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 07:43

    Det har hänt mig några gånger också, jag har aldrig behövt besöka läkare dock så lite lindrigare än andras upplevelser, väldigt otäck känsla, ont så man ser stjärnor, o sen när axeln pluppar rätt igen *rysningar*.
    Min axel var väldigt instabil, en gång hände det när jag kastade iväg en större pinne till hunden. Jag kom fram till att det var baksidan som var det klena stället i min axel, så i vinter har jag kört mycket roddmaskin, chins, lutande bänkpress, militärpress osv för att stärka upp axeln och nu känns det mycket stabilare.

    Enlight: Vilka övningar rekomenderade sjukgymnasten?

  • kronaldo

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 08:47

    Hoppas du läker fort och slipper vidare bekymmer enlight!

  • mats_o

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 07:10

    Ett kort men extremt bra tips:

    Träffa en erfaren idrottsläkare som fixar ett träningsprogram åt dig. En serie specialla övningar med gummiband bygger upp de små musklerna runt leden vilket håller den på plats.

    Hade själv problem med båda axlarna under säkert 15 års tid tills jag hade turen att träffa en duktig idrpttsläkare. Efter ett par månaders RÄTT träning var alla problem borta och har inte återkommit en enda gång. GRYMT!!

  • roding

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 07:59
    Mats_O;553959 wrote:
    Ett kort men extremt bra tips:

    Träffa en erfaren idrottsläkare som fixar ett träningsprogram åt dig. En serie specialla övningar med gummiband bygger upp de små musklerna runt leden vilket håller den på plats.

    Hade själv problem med båda axlarna under säkert 15 års tid tills jag hade turen att träffa en duktig idrpttsläkare. Efter ett par månaders RÄTT träning var alla problem borta och har inte återkommit en enda gång. GRYMT!!

    Vad var det för övningar och läkare? Någonstans i GBG området?
    Hade lätt kunna tänka mig att göra sådana övningar för att få bort det problemet. Har du några tips eller ett schema som du kanske hade kunnat lägga ut?

  • mats_o

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 09:29

    Tyvärr inte gbg, han håller till i linköping och har jobbat med typ pernilla wiberg och fotbolsslandslag osv.

    anyway, ska försöka beskriva kort, alla övningar sker med gummiband, de kan kännas lite mesiga och inte speciellt lika “gym-träningen”, men det är meningen, bygg upp de små små musklerna runt leden, inte de stora spännarmusklerna, 3×10 på varje har jag för mig:

    1. Stå på gummibandet, ett handtag i varje hand, armarna rakt ner utmed sidan, lyft axlarna rakt upp/ner 5-10 cm vilket är axelns spel i den riktningen – repetera.

    2. Bandet runt en stolpe eller liknande i axelhöjd. Rygg mot stolpe, håll i handtagen så att bandet liksom kommer bakifrån. Sträckta armar rakt fram. Skjut armarna fram/bak ca 5-10 cm vilket är axelns spel i den riktningen.

    3. Som 2 fast ansiktet mot stolpen. Dra axlarna bakåt istället för att skjuta framåt.

    4. Bandet runt stolpe i midjehöjd. En arm i taget. Kör du med höger arm först så stå med höger sida riktad mot stolpen. Armbåge mot midja i sidan, underarm rakt fram, 90 grader ut/fram. Vrid armen så att handen rör sig i en båge in mot magen, armbåge fix vid sidan/midjan så att armbågen blir pivotpunkt, sedan ut till 90 graderspositionen igen. Armen får inte vridas ut förbi 90 grader. Repetera. Byt arm.

    5. som 4 fast “tvärtom”. Alltså istället för att dra bandet utifrån in så dra inifrån och ut. Mao kör du med höger arm så står du med vänster sida riktad mot stolpen.

    Har för mig att det var ett par övningar till, men dessa körde jag mest och tyckte de var bäst.

    Kör en månad eller två och invänta miraklet!

  • roding

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 09:41

    Måste helt enkelt köpa gummiband och testa dessa övningar, skall det vara ett gummiband med högt motstånd eller skall man bara ta det som passar?
    Om det funkar så är du min gud kan jag lova! 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axel ur led!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.