Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axelskadad vid kastfall

  • Axelskadad vid kastfall

    Publicerad av Aquario på 26 augusti, 2012 vid 12:04

    Förra hösten fick jag ett ganska harmlöst kastfall, landade troligtvis med högerarmen utsträck i 90 grader och fick en liten knäck bakåt i axelleden. Tänkte inte så mycket på det vid tillfället utan fortsatte surfa någon timme. Men dagen efter kunde jag knappt lyfta armen utåt och fick ta hjälp av vänsterarmen för att kunna lyfta en kopp kaffe. Att lägga i femmans växel på bilen var extremt smärtsamt.

    Efter några veckor blev rörligheten nästan helt återställd och jag var smärtfri så länge jag rörde mig eller satt upp, men smärtorna övergick till nattlig värk.

    När det gått ett antal månader utan förbättring uppsökte jag en sjukgymnast och började träna upp styrkan i svaga muskler med hjälp av hantlar och gummiband. Detta gav mycket bra resultat och det enda som orsakade smärtor i axeln var löpträning, men det var också på väg att gå över.

    Onsdagen den 22:e Augusti var det dags att göra om samma misstag igen, och man är tillbaka på ruta 1, men med mer smärta och mindre rörlighet än förra gången.

    Är det någon som råkat ut för samma sak och vet vad man kan göra för att komma tillbaka så snabbt som möjligt och om det finns någon bättre fallteknik att öva på. Har förstått så pass mycket att det borde vara bättre att hålla fast i riggen med båda händerna så länge som möjligt.

    Tacksam för alla råd jag kan få, att lägga ned denna underbara sport är inget alternativ.

    timor svarade 11 år sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • maglu

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 14:34

    Lyckades med en liknande grej, harmlöst fall vid stillaståend försök till heli tack. Höll i riktigt hårt i bommen o fick all kroppsvikt på axeln. Hade riktigt ont hela sommaren i fjol. Men för mig gick det som tur var över av sig själv, känner inget nu.

  • planing

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 17:40
    Aquario;696532 wrote:
    Har förstått så pass mycket att det borde vara bättre att hålla fast i riggen med båda händerna så länge som möjligt.

    Så länge som möjligt ska vara hela tiden. Jag försöker att aldrig släppa bommen vid fall. Då slipper du dessutom att dinga brädan.

  • doc

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 18:06

    Kanske en partiell supraspinatusruptur. Snacka med en sjukgymnast. Om besvären inte ger med sig med sjukgymnastik och Ibuprofen eller liknande kan det vara dags att gå till ortopeden…

  • Aquario

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 20:33
    Doc;696580 wrote:
    Kanske en partiell supraspinatusruptur. Snacka med en sjukgymnast. Om besvären inte ger med sig med sjukgymnastik och Ibuprofen eller liknande kan det vara dags att gå till ortopeden…

    Tack Doc!
    Här blev man tvungen att Googla lite, och begreppet supraspinatusruptur verkar stämma ganska bra på mina besvär. Det blir väl till att beställa röntgen och ultraljud för att reda ut hur allvarligt det är.

    Under tiden kan man kanske ha högerarmen innanför våtdräkten och öva enarmade vattenstarter.:crazy:

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 09:52

    Supraspinatus är en del av den liten muskelknut som brukar kallas rotatorcuffen och som är lätt att ha sönder för att den oftast är liten och klen. Det kan vara värt att träna den lite så den håller bättre, det är lätt att hitta övningar om man googlar lite. Eftersom den är så liten behövs det inte speciellt tunga vikter för att träna den, 1-2 kilo räcker ofta för att köra slut den helt.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 09:54

    Och ja, jag är medveten om att det är bättre att träna innan man skadat sig ändå efter och att man kan behöva vila för att skador ska läka…

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • Aquario

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 13:27

    Var hos läkaren idag och fick en ask Diclofenac 50 mg att ta tre gånger dagligen.

    jag är lite av en renlevnadsmänniska när det kommer till smärtstillande piller av olika slag, och tar hellre smärtan eftersom jag är övertygad om att man skall lyssna till sin kropp och att smärtan talar om vilka rörelser som bör undvikas under läkningen.

    Men den här gången får man väl testa om smärtlindring hjälper läkningsprocessen.

  • doc

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 14:06

    Tanken är också att den antiinflammatotiska komponenten ska hjälpa svullnaden att gå ner och därmed ta bort en del av orsaken till smärtan.

  • k-caesar

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 15:09

    Hade samma problem efter en mindre lyckad landning på skidor i en park i Hemsedal för ett gäng år sedan.

    Växla var dj…ligt svårt.

    Fick hjälp av sjukgymnast och det blev bättre, kände dock av det i ett par år efteråt men nu känns det inte längre 😀

    Tror att om jag varit lite mer noga med övningarna från sjukgymnasten så hade det säkert läkt snabbare.

  • k-caesar

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 15:10

    Måste nog träna lite på smileys tänkte mig en glad gubbe inte en som nästan ser hånfull ut 🙂

  • davven

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 17:39
    Rasmus_W;696648 wrote:
    Supraspinatus är en del av den liten muskelknut som brukar kallas rotatorcuffen och som är lätt att ha sönder för att den oftast är liten och klen. Det kan vara värt att träna den lite så den håller bättre, det är lätt att hitta övningar om man googlar lite. Eftersom den är så liten behövs det inte speciellt tunga vikter för att träna den, 1-2 kilo räcker ofta för att köra slut den helt.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

    Jag har hört att exempelvis Hantelrotatation utåt så representerar varje kilo ca 10 kg i bänkpress och den prickar teres minor och teres major perfekt korrekt utförd. Så repsar man på 60 i bänken bör man alltså eftersträva och repsa lika mycket med 6 kg just denna övning för att undvika skador. Men i rehabiliteringssyfte är det givetvis lite annorlunda, då bör man lägga sig riktigt lågt. Man kan testa både denna övning sittande eller liggande, alternativt fågelskrämman “scarecrow stående” den tar lite högre upp. Men det där har sjukgymnasterna full koll på, men det är två riktigt bra övningar för att värma upp axlarna med också.

    Dock vete tusan om axlarna håller lik förbaskat om man brakar ner i höga hastigheter och det tar tvärtsopp i ett ofördelaktigt läge, men och hålla bort bommen och hålla i den hårt under hela fallet är inte fel.

  • Aquario

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 19:39

    Vad kul att intresset för denna tråd blev så stort.
    För egen del får jag nog skylla mina klena axlar på att jag aldrig utfört någon form av styrketräning tidigare. Det var först vid 42 års ålder då jag tog upp windsurfingen som jag insåg att det behövdes lite styrka och uthållighet för att orka mer än några minuter när man väl kommit upp på brädan och fått fart. Så det har blivit en del löpträning, lite armhävningar och chins i mattebommen, men aldrig någon träning med vikter.

    Av min sjukgymnast fick jag en övning där man ligger på sidan och lyfter en hantel med rak arm från höften och upp tills armen är lodrät och sedan tillbaka i en långsam och kontrollerad rörelse. Denna övning gjorde mig nästan helt smärtfri, men då började jag göra vanliga armhävningar igen och vips så var smärta och nattlig värk tillbaka med högre intensitet.

    Jag antar att det tar mycket lång tid med skonsam träning för att få upp styrkan så pass att man kan tåla en smäll utan att trilla tillbaka till ruta 1.

  • nick

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 09:27
  • maglu

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 07:09

    Jag tror på att hålla i bommen med händerna, men INTE styva upp hela överkroppen. Det var så jag fick ont. Jag höll stenhårt och hade nog låst överarmar och axlar. När man slår i vattnet är det nog bra att vara lite följsam med kroppen. Bättre att se sig slagen och låta sig kastas runt …Absolut inte försöka ta emot fallet med armarna. Svårt att stå emot reflexer bara =)

  • Aquario

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 09:11

    Jag kommer definitivt att försöka hålla kvar i bommen vid nästa kastfall, och dessutom försöka skota in och vrida runt så att man landar under seglet istället för på seglet och rent reflexmässigt får en extremt överbelastad armhävning mot bommen. Tror att det var vad som hände första gången, då jag skadade axeln men kanske räddade revbenen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axelskadad vid kastfall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.