Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Badare bör ta sitt ansvar också

  • Badare bör ta sitt ansvar också

    Publicerad av flirrrt på 28 juni, 2009 vid 19:31

    Jag har börjat lessna lite på den bild som verkar finnas hos många som inte inte själva ägnar sig åt sporten. Fler förbud uppkommer ständigt då kiteare i många sammanhang anses vara en stor risk för badare, även om det ofta handlar om enbart ett fåtal som antingen saknar kunskap eller vanligt bonnvett.

    Häromdagen var vi nere i halmstad på en spot då det blåste ostligt. Det var en strand på ca 400m, där en del en folk slagit sig ned för att sola eller bada. Jag och ett par kompisar tog oss bort till kanten av stranden som var den sämre delen, där det var lite dyigt, stenar och betydligt sämre sand. Vår tanke var att hålla sig borta från badare då vi inte var helt bekanta med spoten.

    Efter att ha riggat upp en 5 kites på vår lilla yta och gjort oss redo att dra ut, dyker det plötsligt upp ca 15 dagisbarn med 3-4 fröknar alldeles bakom oss. Vi väntade lite och egentligen bara stod och titta på dem, i hopp om att de skulle fatta vinken, men istället började de slå sig ned och ungarna bytte om och sprang ut i vattnet. Med linorna utvirade på stranden för att snabbt kunna starta lät fröknarna helt enkelt ungarna springa runt fritt bland vår utrustning (vilka närmade sig nyfiket). Det var inte så att den fina delen av stranedn var packad – tvärt om, det var fortfarande mycket glest bland folk.

    Efter att snabbt pratat med dagisfröknarna tog de och flyttade på sig, inga problem så själva grejen var egentligen inget speciellt. Dock så stör det mig lite hur kitesurfare kan smutskastas, när det finns så många fler faktorer som orsakar problemen…

    Som en polare i samband med händelsen sa: “Fan, simmar de bakom motorbåtar också?”

    litease svarade 14 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • skotten

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 20:11

    hahahaha women dont know any better than children, good that you kicked them off your spot.

  • sourra

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 21:15

    Det skulle onekligen underlätta om allmänheten förstod vår sport bättre men det gör de inte i nuläget. Det är upp till oss att upplysa dom på ett icke stötande sätt och hålla ett säkert avstånd.

  • rydstrom

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 08:41

    vart körde ni på ostligt? hur var det?

  • nic

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 08:59

    Om vi pratar generellt (alltså inte detta specifika fall där allt verkar gått rätt till) så stämmer denna rubriken inte. Badare har inget ansvar att förstå hur farligt det är att stå nedvinds om en kite. Det är vårt ansvar att välja lämpligt plats och sedan inte starta/landa så att vi utsätter vår omgivning för någon som helst risk.

    Jag ryser när jag ser självlandningar med hundkrok där familjer med barnvagn står 10 meter bakom linorna. Senast förra veckan i Apelviken.

    Det räcker med en mardrömsolycka med barnvagn inblandad så är det sannolikt byebye för all kiting i Sverige.

    nic

  • flirrrt

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 12:13

    Nic – med hänsyn till rubriken så står det “bör” ta sitt ansvar. Jag är mycket väl medveten om att badare inte har något direkt ansvar i dessa sammanhang men lite vanligt vett är knappast för mycket begärt. Att de ska veta om riskerna med nedvind är heller inget jag förväntar mig, men när det är uppenbart att vi dragit oss undan allmänheten och riggat upp våra kites släpper man inte en hord med ungar bland dem.

    Samtidigt så ställer jag mig inte helt på kiteares sida – jag har sett många dumdristiga ageranden. Kanske någon liknande med vad vissa platser i USA kräver (någon slags certifiering att man kan hantera utrsutningen, i likhet med en kort kitekurs) kanske vore att införa för att säkra möjligheterna att få kitea i svenska vatten?

  • skejtar_henke

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 14:21

    visst kan man tycka att badare bord visa ansvar.. Men så funkar det inte och kommer nog inte göra heller. Dom har ju ingen aning om hur det funkar och det är vi som är gäster. Så tyvärr är det ända rätta att be dom flytta sig och var specefik var dom kan vara och att det kan vara farligt att stå där dom befinner sig osv…

  • smaskens

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 09:15

    Jag tycker att badare borde hjälpa till att launcha och landa…

  • sourra

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 10:00

    Ja. Sen tycker jag de kan ha kaffe och varm korv redo när man varit ute och kört. Lite massage och en biltvätt på det, sen är jag nöjd.

  • rydstrom

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 11:10
    sourra;556213 wrote:
    Ja. Sen tycker jag de kan ha kaffe och varm korv redo när man varit ute och kört. Lite massage och en biltvätt på det, sen är jag nöjd.

    minst!

  • waimeadude

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 21:39

    De flesta badare kan ju inte simma mer än 100 meter ut då de börjar simma, därför kan man ju surfa lite längre ut om man vill slippa dem. Badare simmar ju inte bakom motorbåtar eftersom motorbåtar håller längre ut, annars hade de säkert gjort det också.
    De e lite så bekämnt med knädjupt vatten här i Sverige, de e lyx jämfört med utomlands vad jag har förstått.

    De där med korv efter surf va en bra idé.

    /John

  • litease

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:48

    …och de får gärna rigga upp kiten så de har nåt att göra innan man sticker ut. Det hade ju vart kanon 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Badare bör ta sitt ansvar också

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.