Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bags på hjul och andra packråd.

  • Bags på hjul och andra packråd.

    Publicerad av consigliere på 13 april, 2015 vid 22:29

    Hej.

    Sitter och försöker planera och optimera mina väskor inför kommande säsong. Jag gör en hel del bilresor med familj och ska ofta bära en jäkla massa saker från bil >Båt>moped>stuga… Osv. Har därför kommit på att det vore väldigt trevligt att ha färre väskor men med hjul. Jag behöver er hjälp och tips på bra sådana väskor eller andra lösningar. Det jag behöver förflytta är:

    2 Brädor (114 och ca85L)
    5-6 Segel (Allt från 7,5 till 4,5)
    3 Master 460, 430, 400
    Eventuellt: 1-2bommar men de är hyggligt lätta att fästa utanpå bagar också tycker jag så det är bara bonus om man får i dem också.

    Utöver det så är det väl och lite våtdräkt, fenor och annat men sådant kan jag ha i väska i bilen så det behöver inte räknas med.

    Vad jag hittat: Har skissat på lösningar med en “dubbelboardbag med hjul” av olika fabrikat, oklart om man kan få in mer saker än bara dem i dessa? Dessutom har jag sett några “riggväskor med hjul” av olika fabrikat. Kan tänka mig att fortsätta köra brädorna i varsin bag fortsättningsvis bara jag får plats med resten i annan hjulväska.

    Är det någon som har några smarta lösningar? Öppen för alla förslag och länkar mottages tacksamt.
    Mvh Anders

    tws svarade 8 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2015 vid 06:45

    Har du möjlighet att ha takbox på bilen?

  • nachoman

    Medlem
    14 april, 2015 vid 08:22

    Precis, takbox ör grymt. Kör en smal Thulebox där jag får in två master, bom och fyra segel. Två brädor får lätt plats bredvid. När det är semester bruksr jag ha en jättebag från Prolimit bredvid och brädorna ovanpå den då takboxen fylls med familjens packning. Sen kan man ju optimera med lite färre grejor också.

  • consigliere

    Medlem
    14 april, 2015 vid 10:23

    Jodå, jag kan ha takbox. Problemet är väl inte att få plats med allt på taket. Det är att jag ska få med mig 2 barn, 1 gravid fru, cyklar, väskor och surfprylar från bilen till en färja, och från färjan 1km grusväg. Typ. Därför hade det ju varit praktiskt med grejer med hjul. Nu har jag två boardbags och en stor Dakinetrunk som väger apa men rymmer nästan allt. Men blir för tungt.

  • Aquario

    Medlem
    14 april, 2015 vid 10:25

    Har själv funderat lite på att ta med utrustning på sommarens segelsemester och kommit fram till att det mest optimala måste vara en vattentät takbox med hjul. Bara att fylla med en universalbräda , några segel, master, boom och våtdräkt. Sedan rullar man fram den till bilen slänger upp den på takräcket, ner till båten, sjösätter och har den på släp som en jolle. Med en paddel får man SUP-funktionalitet om vinden sviker.

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2015 vid 11:10

    Åker ni färja med eller utan bilen?

    Annars är en långsmal takbox grym. Jag lägger ner fyra-fem segel, tre master, bom och annat i en DaKine bag som sedan åker ner i min takbox. Där ligger det när jag vill vara redo för att åka på progg. Bredvid denna bag har jag haft tre brädor samt två cyklar. Cyklar ståendes mellan takbox och brädor.

    Jag har en Thule Pacfic 700:

    pacific_700_side_1_big.jpg

    Innermått 226 x 62 cm
    Volym 420 liter
    Vikt 15 kg
    Maxbredd lasthållarrör 90 mm
    Maxlast 50 kg
    Fästsystem Fast-Grip
    Längd 232 cm
    Bredd 70 cm
    Höjd 40 cm

    Det verkar som om den heter “Thule Touring Alpine” numera.

    http://www.thule.com/sv-se/se/products/carriers-and-racks/boxes-and-baskets/roof-boxes/thule-touring-alpine-_-634701

    Köpte min som ett dammigt utställningex och sparade lite på det. Funkar asbra både sommar och vinter.

  • consigliere

    Medlem
    14 april, 2015 vid 21:22

    Nä alltså vi är tvungna att packa av bilen, lasta på färjan, av färjan, gå en km, hämta flakmoppe och köra skytteltrafik. Men det blir en hel del släpande av grejer en bit… Därav hjulkrav. 🙂

    Takbox är säkert en bra grej men spanar mest på produkter liknande dessa två:
    http://www.surfspot.se/unifiber-dubbel-boardbag-med-hjul-255×80.html
    http://www.surfspot.se/jet-bag-med-hjul-for-master-och-segel.html

    Jag har bara inte lyckats hitta en bra kombination av väskor där jag får i rätt antal saker. Dessutom är det svårt att gissa sig till hur mkt som faktiskt får plats, det är nämligen inte helt glasklart på varken butik eller tillverkares hemsidor. Jag startade tråden och tänkte att det borde kanske finnas fler som använder liknande setup och har några tips. Exempelvis, vilken är den största riggväska som finns med hjul och var köper man den?

  • raggarn

    Medlem
    14 april, 2015 vid 22:41

    Har en bild på en bra pryl från en gammal engelsk surftidning som kanke kan va nå´t ……lägger upp imorn ( frugan sover i tidningsrummet……. el ja menar sovrummet..!! )
    skicka annars frågan till Bad-Janne aka oppfinnar-jocke 🙂 på Speedforumet

  • sea_surf

    Medlem
    15 april, 2015 vid 05:19

    http://www.surfspot.se/eckla-bradvagn-surfrolly-utan-stol.html

    Brädvagn från Surfspot. Lägg bägge brädor på, segel, master och bommar över, spänn fast med spännband och rulla iväg med det hela. Köp eventuellt två st om du kan få hjälp med rullandet och spänn fast en bräda/vagn.

  • consigliere

    Medlem
    15 april, 2015 vid 08:06

    @sea_surf 732130 wrote:

    http://www.surfspot.se/eckla-bradvagn-surfrolly-utan-stol.html

    Brädvagn från Surfspot. Lägg bägge brädor på, segel, master och bommar över, spänn fast med spännband och rulla iväg med det hela. Köp eventuellt två st om du kan få hjälp med rullandet och spänn fast en bräda/vagn.

    Ah det där kanske kan vara en supersmart investering. Som en pirra som inte tar plats. Fantastiskt!

  • htn

    Medlem
    15 april, 2015 vid 08:21

    @Consigliere 732132 wrote:

    Ah det där kanske kan vara en supersmart investering. Som en pirra som inte tar plats. Fantastiskt!

    Fultema har en “kopia”. 399:-. Sök på kanotvagn.
    (Har en sån på landet. Funkar utmärkt.)

  • raggarn

    Medlem
    15 april, 2015 vid 10:27

    och här e den utbyggda deluxe versionen……. 🙂
    .
    .
    .

  • hakuna

    Medlem
    15 april, 2015 vid 11:05

    Är det bara jag som tycker det ser ut som en body bag?

  • Aquario

    Medlem
    15 april, 2015 vid 11:10

    Ett täckt släp, packat och redo att kroka på för surfäventyr, borde vara en dröm för alla som kör till olika platser ganska frekvent. Kanske kan hela familjen hjälpa till att skjuta det på plats?

  • nachoman

    Medlem
    15 april, 2015 vid 12:21

    Masse – får man fråga vad du har för bil då du får plats med den 70cm breda boxen och brädor på sidan? Lägger jag min freestyle underst sticker den ut på sidan en del och jag har ändå bara den 50cm breda boxen. Får du in Simmers 400 RDM? Retfullt nog är min 400 två cm för lång för min box.

  • raggarn

    Medlem
    15 april, 2015 vid 12:33

    @hakuna 732138 wrote:

    Är det bara jag som tycker det ser ut som en body bag?

    funkar nog till det oxå…..:-o

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bags på hjul och andra packråd.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.