Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bahia Feliz, bra eller dåligt i dec?

  • Bahia Feliz, bra eller dåligt i dec?

    Publicerad av gustav1980 på 10 oktober, 2008 vid 14:36

    Familjen har bokat resa till Bahia och jag är inbjuden. Icke surfare som varit i området tidigare säger att det “alltid blåser” och kryllar av surfare.
    När jag googlar är det däremot många som tycker att det är sådär.

    Vad säger ni?
    Det är första veckan i dec som gäller.

    gustav1980 svarade 15 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • haze

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 14:38

    Det funkar där. Om inte annat så är det nära till Pozo.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 14:41

    Jo, sådär. Du får garanterat vind men det är rätt ofta puckelpist och kan vara byigt. Stranden där man går i är rätt smal.

    Sen är jag alltid skeptisk till enveckas surfresor. Det finns inte många ställen som är så vindsäkra att man inte riskerar att pricka in en hel veckas stiltje mitt i vindsäsongen.

  • haze

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 14:45

    Tarifa? Blåst 4 av 5 dagar hittills…

  • pure

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 14:47

    När folk skriver ner stället så är det ju ofta i jämförelse med andra ställen där man har värme och mycket vind…

    Om man jämför det med en svensk spot så kan man inte få lika bra vindstatistik samtidigt som man kan segla i board shorts..

    Passa på o njut och surfa .. passa på att få nån släkting att börja för det blåser väldigt lite inne vid land eftersom det läar en del från den udden som går ut. Utanför lä zonen så blåser det på riktigt bra..

    Ha en trevlig resa!

  • gustav1980

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:19

    Snabba svar -tack 🙂
    Jag håller tummarna för vind och hoppas på det bästa.
    Vad säger ni om Mistrals center. Boka innan eller hyra på plats?

    Rasmus, det är ingen “surfresa. Men jag tänkte passa på när jag ändå blir bjuden på boende och resa!

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 16:24

    @Gustav1980 507146 wrote:

    Rasmus, det är ingen “surfresa. Men jag tänkte passa på när jag ändå blir bjuden på boende och resa!

    Då är ju all eventuell vind en ren bonus.

    Mitt problem med kanarieöarna har aldrig varit vinden eller surfingen utan det man kliver i land på. Jag har inte lyckats hitta nåt med själva ön som jag gillar.

    Mistralcentret är/var (jag har inte varit där på 15 år) helt OK. I princip alla bra surfcenter funkar ungefär som Club Mistral gjorde i början av 90-talet. På den tiden ägde mistralcentren.

  • jocla

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 06:16

    Jag var där i december förra året, har för mig att jag hade 9 dagar segling under 2 veckor, vanligaste segel var 5.7 – 6.6.

    Centret hade ok grejer, mistral brädor (på ett mistral center?) och north segel i hyffsat skick.

    Dock fick jag uppfattningen att ägaren börjar bli trött på sitt jobb och enbart vill ha centret för att tjäna pengar och inte för att han brinner för seglingen. Jag såg inte honom på vattnet en gång under 2 veckor + att han var mycket rädd om utrustningen, när det var shorebreak (vi pratar inte direkt jaws här) fick t.ex. ingen gå ut (som tur var det bara en dag det hände, de andra dagarna gick det att övertala honom)

  • stinger

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 07:17

    Kolla upp om de kör utflykter till andra ställen, oftast Arinaga eller Vargas. Kostade en slant men för mig blev det en hellyckad heldag med 5noll-surf.

  • argulander

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 18:35

    Har varit där i dec vid två tillfällen dock flera år sedan, fick ett par tre dar varje vecka med surf. Att märka är att det läade då rätt ordentligt vid stranden och det var inte helt lätt att ta sig ut. Väl ute var det bra surf de dar det blåste oftast 5.0 eller liknande. Minns att det inte heller var alldeles lätt att ta sig iland pga shorebrakes man var tvungen att komma i fas med vågorna om man inte ville paja utrustningen. på det hela taget är jag inte jätteimponerad av stället i december.

    Klas

  • rosen

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 23:18

    jocla har så rätt så rätt 🙁

    Claus som driver det verkar trött, dock har han ganska bitiga armar och tror han surfar en del i pozo iaf.

    Dem e sjukt tjuriga så boka innan kan vara en idé, då kan de inte tjafsa så mkt. Var där i november 07, dec-jan 08 och nu i jan igen. Och bli inte sne på “keep the rigg up” såfort det skummar minsta lilla. (typ 30cm vågorna kan de börja tjuta över).

    Det är en passad (?) vinds-effekt så det sades vara lite mer än prognosen på windguru. Mer el mkt chop beroende på hur mkt det blåser.

    rosen

  • rasmus_w

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 14:35

    Haha, Klaus var tjurig redan 1993. Jag trodde att jag skulle orka lyfta en Mistral equipe och en fullcambrad 6.5:a över 30 cm shorebreak på väg in och det kan man ju inte utan nosen måste släpa i sanden. Resultat: seglet fastnade i brytet och jag fick en riktigt fet utskällning av honom. Om jag nånsin åker till GC igen ska jag bo i Pozo.

  • argulander

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 16:15

    Lyckades klanta mig en gång i shorebraken, tappade brädan på något sätt och brädan pressades ner mot botten, fenan gick av. Som tur hade jag försäkring men det var inga glada miner från uthyrningen. Hände för ca 10 år sedan.

    Klas

  • jocla

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 19:16

    Ha Ha, skönt att höra att det inte bara är jag som fick vara med om den tyska gästfriheten.

  • gustav-s

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 19:42

    @Gustav1980 507146 wrote:

    Vad säger ni om Mistrals center. Boka innan eller hyra på plats?
    QUOTE]

    Boka innan kan vara svårt om man inte vet exakt hur mycket det brukar blåsa och vilken bräda man vill ha. Bokade bräda för 11 dagar i Tarfia på Club Mistral. Köre inte en enda dag på den brädan jag hade bokat (va alldeles för stor). På Mistral får man ta en annan bräda istället för den bokade i mån av tillgång och det fanns gott om brädor, stod inte utan en enda dag.

  • drx

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 13:07

    Hej, jag har jobbat på centret ett halvår. Claus seglar bara pozo eller vargas, eller Arinaga om han har kidsen med. Vintertid får man vara ganska flexibel för att få surfa eftersom passadvinden bara blåser under sommaren, min rekommendation är att hålla kontakt med Claus om var på ön det blåser, för det luriga är att det kan vara vindstilla nästan överallt, men det finns nästan alltid något ställe det blåser på vilket gör att hyrbil ökar chansen dramatiskt till surf.

    Grundregeln är väst – sydvästvind = El Faro vid maspalomas funkar troligen bra, kan bli grymma vågor där, men det är surfförbud egentligen och man kan få tillsägelse/böter från polisen, kan vara svårt att hitta parkering också.

    syd-ostvind, mistralcentret funkar hyfsat, vid ost blir det dock lä längst in och man får guppa ut första hundra metrarna.

    Nord – no = Pozo, vargas, arinaga. Om du hyr bräda där hos jonas, Cutre så går det inte att ta någon försäkring. Det du pajar betalar du för. Claus kan hyra ut brädor för egna utflykter på ön ibland, men han är grymt noga med att man inte ska paja något.

    Är det bra vind i Arinaga, Vargas eller playa Burrero så fixar troligen Claus en exkursion dit om det finns tillräckligt med folk som är intresserade, då åker man iväg med centrets caravelle + trailer med brädor (och utan Claus vilket kan vara skönt :).

    Lycka till! /Alf

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bahia Feliz, bra eller dåligt i dec?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.