Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bahia Feliz (Gran Canaria) vs Sotavento (Fuerte)?

  • Bahia Feliz (Gran Canaria) vs Sotavento (Fuerte)?

    Publicerad av sode på 6 mars, 2008 vid 08:02

    Tjena alla,

    sitter och spinner lite på om man skulla ha kommit iväg en vecka för lite sol och surf nån gång i mitten av april… var förra året i Sotavento i mitten av mars, vindmässigt kanske en halvträff (4 av 6 dagar, räckte dock för en otränad själ), och skulle gärna fara dit igen. Den bättre hälften hade dock väldigt begränsat med aktiviteter, och skulle ju vara kul om det även skulle gå att tillgodose hennes “semesteruppfattning” också, dvs lite mysiga restauranger på kvällen, lite vin etc…
    Bodde på Gorionez sist, vilket gav en middag med ett härligt sorl från 400 tyskar… maten var väl helt ok, men kanske man saknade lite “das gemütlichhet”…

    Tittade därför lite på Bahia Feliz också, men har läst en del negativt om nån tysk vid uthyrningen, men är det nån som har fräschare info härifrån? Är mitten på april för sent för surf vid Bahia? Vill inte fara runt alltför mycket för surfet, utan vill kunna komma upp o äta gemensam lunch också… Är inte heller ute efter att partaja, utan främst lite värme, avkoppling, och för min del: surfa…

    Min nivå: inga problem med sele, stroppar, planing, vattenstart… satte min första planande gipp i december, men procentuellt är det nog väldigt hög “doppeffekt” på gipparna ännu… Kör mest chop/bump-n-jump, kanske mindre vågor någon gång…

    Sotavento är ju prima för att utvecklas lite rent tekniskt, men samtidig så är ju helt platt vatten lite långtråkigt i längden…

    Summa summarum: vad är bäst, vilka är skillnaderna mellan Bahia och Sotavento? (Både surfmässigt, och “övrigt”…)

    sode svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • mang-e

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 09:11

    Tjena!

    Låter inte helt fel med en surf/mys resa. Jag var till Bahia ifjol och hyrde och körde vid Mistral centret där. Surfmässigt och med mina talanger så kändes det inte riktigt 100:a där. Mistral centret ligger lite skyddat, dvs lite vind och relativt stora bryt inne vid strandkanten. Tyskar ja dom finns ju som bekant överallt:wink: dock så var killarna på centret mkt trevliga och tipset dom hela tiden gav var att ge sig ut en bit dvs 500-1000m ut från stranden för att där få fri vind. Känns väl inte så j-vla 100:a när Afrika är nästa fasta mark och när man är ovan vid lite grövre sjö och vattenstarten inte riktigt sitter.

    Sedan är ju Bahia ett riktigt turist komplex dvs mkt barn familjer koncentrerat till ett lite mindre område. Så har du barn så är denna “anläggning” hyffsad annars så skulle nog jag rekommendera någonting annat. Jag var där i feb och vindarna var allt från 4,7 till 7,5 samt total punka….

    Lite avis på dig är jag ändå….:cool2:

  • pure

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 09:28

    Jag seglade i Bahia för ett år sedan och tyckte inte heller att det var speciellt bra.. Det är jobbigt att segla utan att plana och det fick man ju alltid göra eftersom stranden låg skymd…

    Man ska ju kunna plana hela vägen in till stranden… folk som körde på låg volyms brädor fick ju simma ut en bra bit innan det gick att vattenstarta.. Skall man åka till GC så är det nog POZO (vågor) som gäller annars finns det säkert andra ställen som är bättre..

    Men sen kör dom ju med lite turer verkar det som där dom kör ut med en minibuss till dom spotsen som gäller för dagen och det kanske är en kul grej.

  • niklasr

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 15:08

    Tjena,
    Jag har seglat på både Bahia och Sotavento och Sotavento är enlig min uppfattning mycket bättre. Om man ska segla på Bahia så tycker jag att Björn Dunkerbecks center längre ner i viken är bättre (mindre vindskugga) samt att det ligger en bra fiskrestaurang vid vattnet i närheten.
    Jag håller med att Sotavento inte är det roligaste på kvällarna, jag ska dit med min tjej 24-31 mars, men man kanske kan ta bil till något trevligt ställe i närheten?
    /Niklas

  • surfslusken

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 22:52

    Prova Corralejo då, segla vid centret mitt i stan eller Flag Beach!

  • sode

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 18:45

    @surfslusken 450073 wrote:

    Prova Corralejo då, segla vid centret mitt i stan eller Flag Beach!

    Hur är dessa ställen, vad erbjuds för segling? Hur vindsäkert är det i april?
    Kan man “slappa på surfbeachen” medan den andraa surfar, eller är det bara sand i ögonen man får ut av det…?
    Tips på boende?

    http://www.flagbeach.com, finns det nån hemsida för andra uthyrare?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bahia Feliz (Gran Canaria) vs Sotavento (Fuerte)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.