• Publicerad av mickew på 15 december, 2005 vid 16:54

    4.7 dag i lejjet med klockren sidshore från höger. Meterhöga, spetsiga vågor. Ja då var jag ju tvungen att testa på bakåten.

    Laddade på en 15 försök och alla slutade på samma sätt. Nämligen ryggplask och sen kom seglet över mig. Kom aldrig runt ordentligt utan fick vinden på “fel” sida av seglet.

    Så ni som sätter bakåten nu, hur gick ni vidare från första försöken?

    Vart ska man titta, hur ska man skota etc?

    Kom med tipsen som funkar nu!!

    Hare,
    MickeW

    ps. Atan 4mm = funkar hur bra som helst, efter det att man vant sig vid att man “simmar” omkring lite mer i stropparna än med typ NPs skor.

    basse svarade 18 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • s

    Medlem
    15 december, 2005 vid 17:45

    Svar till:


    4.7 dag i lejjet med klockren sidshore från höger. Meterhöga, spetsiga vågor. Ja då var jag ju tvungen att testa på bakåten.

    Laddade på en 15 försök och alla slutade på samma sätt. Nämligen ryggplask och sen kom seglet över mig. Kom aldrig runt ordentligt utan fick vinden på “fel” sida av seglet.

    Så ni som sätter bakåten nu, hur gick ni vidare från första försöken?

    Vart ska man titta, hur ska man skota etc?

    Kom med tipsen som funkar nu!!

    Hare,
    MickeW

    ps. Atan 4mm = funkar hur bra som helst, efter det att man vant sig vid att man “simmar” omkring lite mer i stropparna än med typ NPs skor.

    [/ QUOTE ]

    Nu ska vi reda ut detta… Jag har hittat lite skrivfel wink.gif
    ???
    klockren sideshore = Eh? I Läjet? wink.gif
    ???

    Ramlar du bara ner med alla grejer över dig eller vrider du så att du får backvind i seglet och skjuts ner av vinden mot vattnet?

    Hur som helst:
    Först höjd – satsa uppåt.
    Sedan vridning – kolla runt och ner där du skall sätta ner den. Gör den inte för tidigt, ett vanligt fel. Om du gör det för sent kommer du också märka det, ryggplask.
    Om du roterar för fort – skjut fram riggen (och om du har höjd även brädan) för att stoppa rotationen
    För långsamt – dra den bakåt.

    Men börja att öva på att få höjd och häng och kolla runt.

    En ny sak som jag börjat med som fungerar bra för mig:
    Jag flyttar bak framhanden innan upphoppet och bak bakhanden uppe på toppen.
    Det första för att kunna komma rätt och få höjd i hoppet.
    Det andra för att få en vridning på toppen (man lättar liksom lite på trycket då man flyttar handen) och kunna skjuta fram grejerna för att stoppa rotationen och få en skön noslandning.
    Efter jag gjort det började jag ställa ner riktigt många bakåt i Sydafrika, på babord. Inte mitt håll egentligen, men det börjar bli!

    Kolla bilden, där har jag fokuserat blicken på landningen och jag ändrar greppet på toppen – flyttar bak bakhanden. Trycket lättar i riggen, jag får vridningen och sedan stoppar jag upp rotationen genom att skjuta fram riggen. I landningen är det också enklare att hålla i grejerna med ett grepp som är bakåtflyttat.

    /Staffan

  • mickew

    Medlem
    15 december, 2005 vid 18:56

    hehe, klockren var kanske att ta i men det var en av mina bästa dagar vindriktningsmässigt.

    Jo, efter upphoppet går nosen från kl 12 till 15 utan problem. Jag lyckades landa med nosen rakt ner ett par gånger men riggen och jag hängde inte riktigt med (dvs jag landade på ryggen/sidan strax efter att brädans nos träffat vattnet). Man kan väl säga att jag var så långt ifrån en överroterad loop som man kan vara. Antar att man någon gång på nervägen får vinden i seglet i riktning från skothonet till masten, och att det hjälper till att rotera sista biten. Men så långt kom jag aldrig.

    Nästa gång ska jag testa att fokusera på landningsplatsen och dra riggen lite bakåt – borde ge effekt.

    En annan grej jag funderar över: Hur MYCKET VÄRRE är ryggplasket från ett försök på en framåt?

    Tack
    M

    ps schysst höjd i din loop!!

  • ola_p

    Medlem
    15 december, 2005 vid 19:08

    Svar till:


    En annan grej jag funderar över: Hur MYCKET VÄRRE är ryggplasket från ett försök på en framåt?

    [/ QUOTE ]
    En dags framåtladd i kan kännas ett par dagar efteråt innan man börjar rotera tillräckligt långt.. Men det är det värt! laugh.gif

    Jag tycker att ryggplasken från underroterade framåtar är värre än bakåt dito, men, det är ju faktiskt bara vatten! bara att ladda järnet! cool.gif

  • basse

    Medlem
    16 december, 2005 vid 10:38

    Du måste dra upp bakbenet under dig och sträcka lite på frambenet för att få rätt possition inför landningen. Dvs nästan sitta med röven ovanför tailen på brädan. Det låter som du landar på sidan i de “bra försöken” och det gör man mycket i början eftersom man inte skickar brädan uppåt med sträckt framben och SEDAN roterar.
    Får du bakvind i toppen och slutar rotera kan man också skota ut lite för att få in mera vind i akterliket och på så sätt öka rotationen.

    Du ser på staffan att han inte har roterat nästan alls på första halvan av luftfärden och det är rätt metod. Du skall heller inte rotera hela varvet utan ställa ner nosen ganska långt ifrån hela varvet runt.

    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.