Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bakfotstryck

  • bakfotstryck

    Publicerad av watertouch på 10 maj, 2003 vid 22:04

    Jag har märkt att jag i princip står på bara bakbenet när jag surfar och blir därför rätt trött i det benet. Visst, det blir ju bra tryck på fenan så farten kan man inte klaga på, men kan man göra nån justering av stroppar och/eller mastfotsplacering för att balansera lite mer?

    jfk svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • feg

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 05:20

    Jag har haft samma problem.
    Min lösning var att backa mastfoten och hängsele linorna en liten bit i tagel. Du kommer att känna i “bakhanden” att det blir bättre och bättre när “draget” i handen minskar.

    /feg

  • jfk

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 19:56

    Kan det vara samma problem som jag stötte på i fredags? Det blåste bra här på Vänern och det kändes som all tyngd hamnade på bakre handen… Är det samma problem eller?

  • jpeter

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 20:03

    Att all tyngd hamnar på bakre handen kan väl bero på att man är överriggad, eller? Eller att hängseletamparna sitter för långt fram.

  • lars_k

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 20:14

    Om hängseletamparna sitter för långt fram, får du streta och dra med bakre handen. Var tar denna “vridkraft” vägen? – Jo till bakre foten. Att ha hängseletamparna neutralt i tryckpunkten är viktigt. Jag brukar få justera mina något efter första repan. Grundinställ gärna tamparna genom att “torrsegla” seglet på land efter du riggat. Sätt tamparna mitt mellan händerna när du håller bommen där det känns bäst med tryck i seglet.

  • jfk

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 20:19

    Ok, skall prova det imrogon så får vi se vad det blir resultat!
    Tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bakfotstryck

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.