Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Baktung rigg

  • Baktung rigg

    Publicerad av kurtkomet på 3 juli, 2006 vid 18:41

    Hej!
    Inför dagens surf riggade jag upp ett 6.2-segel och drog massor med nedhal. Väl ute på vattnet upplevde jag riggen väldigt baktung och det var jobbigt att flytta bakåt på brädan då jag var tvungen att hålla upp riggen hela tiden. Någon som varit med om liknande? Vad beror detta på och hur förebygger jag det?

    Ska väl också nämna att jag är nybörjare och seglar än så länge i lättare vindar och står därför ganska nära masten och har inte upplevt detta de andra dagarna jag varit ute, men idag var jag tvungen att röra mig bakåt för att inte dyka. Riggen var dock baktung redan när jag stod vid masten.
    Tacksam för alla tips och svar!
    /Mats

    rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juli, 2006 vid 19:54

    Jag har varit med om liknande känsla och då hade bommen glidit ner 3 dm vid mastfästet.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:08

    Ruskigt svårt att säga…

    Kan nog vara så enkelt att det blåste mindre denna dag. Då är det svårare att hitta balans längre bak på brädan.

    Har mastfotsplacering varit identisk?

  • kurtkomet

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:19

    Faktiskt så blåste det lite mer än vanligt. Mastfotsplaceringen är exakt den samma då jag seglar en äldre bräda som just justeringen av mastfoten är trasig på och hålls på plats av två pinnar. Men nu när ni nämner det sänkte jag faktiskt bommen en decimeter ute på vattnet, men det känns som om det borde vara något fel i riggningen? Denna obalans har jag ej tidigare upplevt och jag har samma inställning på förlängare och bom. Det är lite lurigt..

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:22

    Har du möjlighet att ta lite kort på grejerna och gärna några kort när du är ute och surfar

  • kurtkomet

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:36