Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Baktung rigg

  • Baktung rigg

    Publicerad av kurtkomet på 3 juli, 2006 vid 18:41

    Hej!
    Inför dagens surf riggade jag upp ett 6.2-segel och drog massor med nedhal. Väl ute på vattnet upplevde jag riggen väldigt baktung och det var jobbigt att flytta bakåt på brädan då jag var tvungen att hålla upp riggen hela tiden. Någon som varit med om liknande? Vad beror detta på och hur förebygger jag det?

    Ska väl också nämna att jag är nybörjare och seglar än så länge i lättare vindar och står därför ganska nära masten och har inte upplevt detta de andra dagarna jag varit ute, men idag var jag tvungen att röra mig bakåt för att inte dyka. Riggen var dock baktung redan när jag stod vid masten.
    Tacksam för alla tips och svar!
    /Mats

    rasmus_w svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juli, 2006 vid 19:54

    Jag har varit med om liknande känsla och då hade bommen glidit ner 3 dm vid mastfästet.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:08

    Ruskigt svårt att säga…

    Kan nog vara så enkelt att det blåste mindre denna dag. Då är det svårare att hitta balans längre bak på brädan.

    Har mastfotsplacering varit identisk?

  • kurtkomet

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:19

    Faktiskt så blåste det lite mer än vanligt. Mastfotsplaceringen är exakt den samma då jag seglar en äldre bräda som just justeringen av mastfoten är trasig på och hålls på plats av två pinnar. Men nu när ni nämner det sänkte jag faktiskt bommen en decimeter ute på vattnet, men det känns som om det borde vara något fel i riggningen? Denna obalans har jag ej tidigare upplevt och jag har samma inställning på förlängare och bom. Det är lite lurigt..

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:22

    Har du möjlighet att ta lite kort på grejerna och gärna några kort när du är ute och surfar

  • kurtkomet

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:36

    Jovisst! Jag ska försöka få lite bilder nästa gång. Tänkte att jag skulle experimentera lite med mastfoten och nedhalet.. det ska ju gå! 😉
    Tackar så länge!
    /Mats

  • pederboy

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 19:13

    Kan det vara så att du håller förlångt fram på boomen, vilket leder till att du lutar riggen bakåt?
    Kör du med hängseletampar flytta dem bakåt, med tanke på ovan.

    /Peder

  • kurtkomet

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 20:18
    Pederboy wrote:
    Kan det vara så att du håller förlångt fram på boomen, vilket leder till att du lutar riggen bakåt?
    Kör du med hängseletampar flytta dem bakåt, med tanke på ovan.

    /Peder

    Så skulle det kunna vara! Jag ska prova lite nya idéer imorgon, bland annat att flytta greppet. Men jag har känslan att jag riggade helt tokigt, för även när jag hade vind i seglet (främst då halvvind och kryssen) så kändes det som jag hade 10 kg extra bak i bommen.. jag fick liksom stå och “trycka” fram riggen istället för att kunna lägga tyngd på bakfoten.

    Edit: En fundering till.. kan det vara så att jag drar för mycket uthal och får ett för plant segel? Jag ska försöka låna kamera och knäppa lite bilder på riggningen imorgon.

    /Mats

  • Knatte

    Gäst
    4 juli, 2006 vid 20:33
    KurtKomet wrote:
    Pederboy wrote:
    Kan det vara så att du håller förlångt fram på boomen, vilket leder till att du lutar riggen bakåt?
    Kör du med hängseletampar flytta dem bakåt, med tanke på ovan.

    /Peder

    Så skulle det kunna vara! Jag ska prova lite nya idéer imorgon, bland annat att flytta greppet. Men jag har känslan att jag riggade helt tokigt, för även när jag hade vind i seglet (främst då halvvind och kryssen) så kändes det som jag hade 10 kg extra bak i bommen.. jag fick liksom stå och “trycka” fram riggen istället för att kunna lägga tyngd på bakfoten.

    Edit: En fundering till.. kan det vara så att jag drar för mycket uthal och får ett för plant segel? Jag ska försöka låna kamera och knäppa lite bilder på riggningen imorgon.

    /Mats

    Om du riggar segelt fel och får buken för långt bak, i seglet så kan det kännas baktungt/instabilt.
    Vet du att masten passar bra till detta segel ? Funkar inte masten kan seglet bli jävligt konstigt att hantera :ooo: :ooo:

  • surfen

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 20:49

    Så skulle det kunna vara! Jag ska prova lite nya idéer imorgon, bland annat att flytta greppet. Men jag har känslan att jag riggade helt tokigt, för även när jag hade vind i seglet (främst då halvvind och kryssen) så kändes det som jag hade 10 kg extra bak i bommen.. jag fick liksom stå och “trycka” fram riggen istället för att kunna lägga tyngd på bakfoten.

    Edit: En fundering till.. kan det vara så att jag drar för mycket uthal och får ett för plant segel? Jag ska försöka låna kamera och knäppa lite bilder på riggningen imorgon.

    /Mats

    För lite nedhal kan göra att seglet känns tungt och brädan känns totalt död i vattnet och som du beskriver, måste trycka seglet bort mot dig, brädan tar tid innan den går upp i planing.

    Du kan också prova med att släppa på uthalet till “neutral posission”, för att därifrån spänna 1cm itaget tills det känns rätt. Vissa segel ska man ha negativt uthal på. Kör nästan alltid själv med Neutralt uthal, börjar jag få problem med höjdtagning så lägger jag till 1cm på uthalet, så jag bibehåller tryck och fart i seglet.
    Har man för mycket uthal så kan seglet kännas otroligt tungt…

    Prova med att leta upp riggmanualen där står det mesta hur du ska rigga.

  • kurtkomet

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 21:22

    Masten och seglet borde lira ihop, men jag är som sagt nybörjare och har ingen vidare koll på hur grejerna skall vara för att verka optimalt.
    Jag hittade denna tråd efter lite sökning: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41390&highlight=h%E5lla . Jag ska prova justera uthalet vart eftersom. Samt spänna musklerna lite extra och draaaaa, mer nedhal verkar vara rätt medicin! (jag har förstått att mer nedhal är för vindsurfing vad 5-56 och silvertejp är för övriga problem)
    Tack till er alla för tipsen!

    /Mats

  • oscar

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 06:00

    Vad är det för segel du har?

  • kurtkomet

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 14:43
    Oscar wrote:
    Vad är det för segel du har?

    Ett Gun Jam 6.2, från 2001 tror jag

  • surfen

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 16:42
    KurtKomet wrote:
    Oscar wrote:
    Vad är det för segel du har?

    Ett Gun Jam 6.2, från 2001 tror jag

    För segel från 03/04 tror att det gäller för ditt segel också.
    Kolla här: http://www.gunsails.co.uk/en/service.htm
    http://www.gunsails.co.uk/en/trimtips2001.htm

    Wave MC / Hammer / Target / Impact Wave / Groove / Jam
    All of these sails have just one downhaul setting. In each case, set the downhaul tension so that the top panel is loose to approximately twice as deep as the mini batten. (see shaded area on the diagram) This is an approximate setting, it could be just a little bit more or less than shown.

    Now set the outhaul to the specification as shown at the foot of the sail. The outhaul setting can be adjusted up to +3cm more for higher winds and up to -3cm for low winds. Only the outhaul needs to be adjusted to allow for either higher or lower winds.

  • kurtkomet

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 21:18
    surfen wrote:
    För segel från 03/04 tror att det gäller för ditt segel också.
    Kolla här: http://www.gunsails.co.uk/en/service.htm
    http://www.gunsails.co.uk/en/trimtips2001.htm

    Sjysst! Tackar och bockar! Jag tror att jag helt enkelt var för klen i måndags, kommer ihåg att det vat svårt att få över lattorna från bommen och ner när jag bytte riktning, i alla fall borde det gå lättare.. Mer nedhal!
    Testade och rigga upp idag och dra ordentligt, det såg helt klart bättre ut. Idag började det likna seglet på den bifogade bilden och lattorna rörde sig lättare. Jag har ett 5.2 vågsegel som jag kört med några ggr innan Gun-seglet, men då drog jag mindre nedhal. Ett freeridesegel kanske kräver mycket mer?
    /Mats

  • rasmus_w

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 02:53

    Hur mycket nedhar som behövs varierar stort mellan olika segelmodeller, men visst, freeridesegel kan ha lite lösare akterlik än ett vågsegel om det är ett freeeride med dragning åt race-hållet. Fast generellt brukar freeridesegel ha rätt tajta akterlik jämfört med t.ex. freerace och i ännu högre grad racesegel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Baktung rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.