Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Banana Bungalow på Maui

  • Banana Bungalow på Maui

    Publicerad av xhib på 20 augusti, 2007 vid 10:35

    Är det någon som har bott på Banana Bungalow på Maui ?
    Hur är det att bo där ? Standard ? Kan man låsa in värdesaker om man bor i dorm room ?

    Jag har planer på att åka till Maui mellan oktober – december och behöver billigt boende. Någon som har annat tips om boende till överkomligt pris om man är själv ?
    Hur lätt är det att hitta ledigt boende på plats under den perioden?

    enkan svarade 17 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oldschool

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 20:05

    Ett par tjejkompisar bodde där i våras å de tyckte det var sunkigt värre. Själv har jag inte en susning 🙂

  • destruction

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 10:39

    Banana bungalow är antagligen det billigaste vandrarhemmet på Mauia kostar bara 11 dollar / dygn om man betalar för en hel månad. (Såvida inte priserna höjts sedan jag var där)
    Man kan låsa in värdesaker i receptionen.

    Standarden kan upplevas som sunkig av vissa personer men man vänjer sig snabbt.
    Ett bra ställe att bo på om man reser ensam, man träffar på mycket folk där, mest turister men även en del vindsurfare.
    Varning för köket dock, det snattas konstant matvaror där om man glömt att märka dem med sitt namn med stora tydliga bokstäver. Ibland hjälper inte ens det.

    Ett annat ställe är Rainbow hostel i Paia. Lite dyrare men kanske lite bättre standard.

  • feg

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 14:39

    Jag bodde på påde Banana Bungalow och Rainbows End Surfer Hostel i Paia när jag var på Maui vintern 03/04.

    Banana var klart billigast med $250/månad, men dom har höjt till $350 nu, vilket fortfarande är prisvärt. Jag minns inte vad Reinbows skulle ha men det kanske var 350 eller så, dyrare i alla fall.

    Angående standarden sä ÄR det sunkigt, det gäller både Rainbows och Banana. Byggnormerna är på u-landsnivå enligt en snubbe som jag snackade med och de normer som finns följs inte. Lite kåkstadsskyffe över båda ställena med adra ord.

    Kort beskrivning:
    – målade väggar som ser ut som plywood
    – enkelglas i “lodräta-skjut-fönster” som får kondens på fuktiga nätter och regnar in i skarven när det är tok-oväder
    – nötta nålfiltsheltäckningsmattor med sand i
    – enstaka ljuskällor med total avsaknad av inredningstanke eller mysfaktor
    – kakel i “badrummen” som en 5 åring skulle kunna lagt snyggare
    – Lätt äckligt/stökigt “kök” med låg utrustningsnivå på allt från kastruller till dricksglas.

    Nu låter det som att jag sågar hostel (båda) totalt och visst gör jag det. De är inte ställen jag skulle bo på tillsammans med flickvän men för bara mig är det gott nog. Det är ju en surf/vindsurfsemester, inte en hotellsemester.

    Men som Destruction sa tidigare så är hostel bra att bo på när man reser ensam. På Rainbows var det nästan uteslutande folk som surfade, vindsurfade eller kitesurfade medan det på Banana fanns alla möjligas sorters typer. Från några “halv/helpundare” som bara satt i bubbelpolen hela kvällarna och rökte (blev senare haffade av polisen) till riktiga “Lyxturister” med kameror och bärbara datorer för 10.000-tals kronor.
    I det billigaste alternativet på Banana är det sk. dorm-boende, dvs att man delar rum med minst tre andra personer och sover i våningsängar vilket gör att det inte går att undvika att umgås med folk. Jag bodde 10 veckor på banana och av dom som passerade igenom “mitt” rum var det bara en kuf. Övriga var mycket trevliga och roliga att snacka med.

    Att välja mellan Rainbow och Banana tycker jag mer beror på var du tror du kommer spendera mest tid, Hookipa eller Kanaha. Från Rainbow är det mycket nära till Hookipa medan man från Banana kan hamna i körer på Hana Highway (är som en svensk 70-väg) på väg mot Paia och Hookipa. Från Banana är det dock smidigt ner till Kanaha.
    Att tänka på vid valet är att det är lättare att få platts på Banana än Rainbow pga Banana är mycket större med fler sängplatser.

    När jag var på Maui bokade jag resan 14/12 och åkte 17/12 på morgonen och landade 17/12 vid 21 på Maui utan att ha vare sig bil eller boende bokat. Det var mindre smart men jag hade extrem tur och fick tag en säng för en vecka på Rainbow och en svindyr bil (sedan) med fällbart baksäte från Hertz.
    Eftersom det var i jultider var allt redan uppbokat och det blev många nej när jag jagade billigare bil och annat boende. Hade tur igen när min vecka på Rainbow var över och fick en säng på Banana som jag behöll resten av tiden.
    Nu i vinter ska jag boka lite innan så att jag har allt klart när jag kommer fram och vet vart jag ska ta vägen. 🙂

    Tipps: Boka bil och boende i tid hemifrån, vänta inte till du är på platts. Spelar egentligen ingen roll var på norrsidan man bor eftersom avstånden inte är så fruktansvärt långa.

    Angående bil har jag mycket bra erfarenheter av “Word of Mouth” som är en vrakbiluthyrare med mycket bra priser. En kille jag delade rum med hade också en bil från dem och råkade ut för ett växellåderas. 20 minuter senare var en bärgare på platts med en ersättningsbil till honom och tog med hans gamla vrakbil tillbaka. Min bil hade inga som helst problem förutom att kupefläkten var paj. På det stora hela gjorde det dock inget eftersom jag nästan alltid hade rutorna nere. Det var bara under de två stor ovädren som passerade som det var lite jobbigt. Ena gången var det tre dagar i rad med total igen imning på insidan av rutorna och att veva ner ens lite gran gjorde att det forsade in regnvatten. 🙂

    /feg

  • enkan

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 14:45

    @xhib 407104 wrote:

    Är det någon som har bott på Banana Bungalow på Maui ?
    Hur är det att bo där ? Standard ? Kan man låsa in värdesaker om man bor i dorm room ?

    Jag har planer på att åka till Maui mellan oktober – december och behöver billigt boende. Någon som har annat tips om boende till överkomligt pris om man är själv ?
    Hur lätt är det att hitta ledigt boende på plats under den perioden?

    Jag åker till Maui 17 september (till 10 dec) och bor första månaden på Banana Bungalow. Det tycks finnas en hel del privata ställen som har hyfsade priser om man stannar en längre period och kan dela med andra (se http://honolulu.craigslist.org/mau/ ).

    Ses på Maui!

    /Pelle

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Banana Bungalow på Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.