Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bara för surfande mattesnillen. En kupp!!

  • Bara för surfande mattesnillen. En kupp!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 5 december, 2001 vid 22:38

    Diagnosen för högstadiet i Fysik HT02, sista talet.
    11) En windsurfingklubb bestämde sig att införa följande regel för hastighetstävlande medlemmar i windsurfing. Regeln bygger på ett handikappsystem vars avsikt är att prioritera kämpaanda mer än kompetens i windsurfing så att duktiga och mindre duktiga surfare i klubben kunde tävla mot varandra på lika villkor. Eftersom man kände väl till varandra så kunde man förenkla formeln dramatiskt. En formel som annars skulle blivit mycket komplicerad då många faktorer som vikt och fenstorlek osv. hänger nära ihop. Så här såg klubbens regel ut för hösten/vintern 2001:
    550/Vikt(kg) + 6,8*Vol(l)/100 + 6,4*Fena(cm)/100 + 8,4*Segel(kvm)/10 + 50/Vind(m/s) + 8,1*Månad(talen:9->12)/10 + 12,5*Hastighet(knop)/10 = Q. Högst Q vinner! Förklaring: Tunga surfare har orättvis fördel, brädor med stor volym är långsammare, stora fenor bromsar mycket, stora segel är tunga men fungerar bra i lättvind, det är svårare att sätta rekord i lättvind, samt det är kallare ju närmare december man kommer. Låt oss tex säga att en surfare i surfklubben som vägde 90 kg surfade den 5 december med en 180 l bräda, använde en 65 cm fena och ett 8.5 kvm stort segel. Det blåste 7 m/s och surfarens Q blev: 69,51. A) Hur fort seglade han som mest om han satte rekordet i en djup slör på en vågfront, ca 140 grader från vinden rakt in mot en stor brygga där det stod en röd buss märkt 428 parkerad på tomgång? (Ledtråd, rekordet sattes kl. 11.45. och det var 1.8 grader ute). B) Om samma surfare i klubben istället valt att segla en 125l Thommen med en 36 fena, hur fort hade han då behövt segla för att få samma Q som med den större brädan? C) Utifrån svaren på A) och B) Hur länge behövde surfaren trycka sina fötter mot en bils varmluftsuttag på frontpanelen innan han fick tillbaka känseln i fötterna? Rita gärna och berätta. Lycka Till!

    s svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • s

    Medlem
    6 december, 2001 vid 07:27

    Lysande!
    Jag skall genast räkna ut mitt Q tal med hjälp av mitt IQ!

    S..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 09:36

    Lycka till kanske får du Mvg.
    (Tips 8,5:an var ett Simmer ProRace.)
    Mvh / En som fortfarande fryser om fötterna men trots det känner en viss inre tillfredsställelse.

  • s

    Medlem
    6 december, 2001 vid 09:52

    Beräkningar

    Wave/freestyle: F2 Maui Project 8.5 med 94liter
    Segel: Arrows Trix 6.0

    Q: 60,56

    Wave: F2 Maui Project 8.2 med 76liter
    Segel: Arrows Impact 4.7

    Q: 51,29

    Slutsats: Freestyle är bättre???

    Det blir inte mer än G va? Inget MVG på wavebrädan i alla fall!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 10:24

    Jo Staffan det blir ett Mvg+ därför att lyckas du segla 18,4knop i 7 m/s på en 94 liters så det definitivt värt ett Mvg+. Knepet att komma upp i den farten i 7 7m/s med en Formula är att hitta rätt vinkel utför vågfronten när GPS:n ska maxa. I går var vågen kanske ca 1 meter hög så det gällde att tajma rätt. Det tar (tog) rätt många vändor att hitta den perfekta line-en och är det 1.8 grader ute så börjar man frysa grymt efter ett tag då vattnet börjar sippra in i dojjorna. Fast bussföraren på 428:an i Björkvik verkade road av de hysteriska speed-försöken.

  • s

    Medlem
    6 december, 2001 vid 15:49

    Äh, jag fejkade ju bara alla mina siffror på vindhastighet och fart.
    Jag använde mig inte av ovanstående 7m/s. Det stod ju bara “låt oss säga” så jag tog mig friheten att improvisera mina värden.
    Men min hastighet var trovärdig i de vindregister som jag använder nämnda segel.

    Inget vidare Q trots detta! 😉

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 16:26

    Ja men då får du naturligtvis Mvg++ för det är de sluga som tar egna initiativ och genvägar som oftast lyckas bäst i livet och det måste ju givetvis premieras. Just nu sitter en och annan man känner med Excell framför sig (då misstänker inte chefen nåt.) Fixade precis ett gymkort och drog igång crash-projektet “Schimpansen” för jag fegade ut några gånger när vinden >10 m/s i går, är uppenbarligen för klen helt enkelt för att våga maxa ur totalt.

  • s

    Medlem
    6 december, 2001 vid 16:30

    Jag tackar för detta!

    Nu skall jag själv sticka iväg och träna!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 16:32

    Kanon, må bästa “Schimpans” vinna.

  • s

    Medlem
    6 december, 2001 vid 16:38

    Absolut!

    S..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bara för surfande mattesnillen. En kupp!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.