Jag lärde mina barn vindsurfa när de var ung i ålder som dina. Några saker var oerhört viktiga
-riggen måste vara lätt, det räcker inte med att ta bantade ordinarie grejor med litet segel osv, det måste vara barnrigg, annars orkar de inte (det här var faktiskt helt avgörande för deras fortskridande)
-lekfullhet och att kunna sluta när man ser att de inte vill mer, låt det ta tid, ha kul kul kul ihop
-att de känner sig säkra, jag hade en 20m lina i början och simmade med på avstånd med simfenor (det var jobbigt, jag fick simma en hel del!!) till de själva klarade att komma tillbaka
-de får inte frysa, våtdräkt och naturligtvis flytväst
-knep: ha flythjälp vid masttoppen, alt fäst förlängning av upphalet i masttoppen, det blir lättare så
-brädan, vi hade (några år sen) en course av gamla slaget, dvs Fanatic Cat, mkt volym och centerbord som gjorde den stadig
-ha några avlagda skor, gympadojor på fötterna, man ramlar i ofta och slår sig lätt på fötterna (ev har du sandstrand?, det hade inte vi, sten och sten)
-man måste ha vattenvana, det får inte vara läbbigt att hamna under vattnet, blir man skraj kan det ta lång tid att komma tillbaka
Lycka till!
Det är härligt när man ser barnen upptäcka hur kul det är, deras leenden är inte att ta misste på!!