Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bäst vågseglet till en långboard?

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 18:06

    Hot Sails Maui Superfreak

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 18:32

    varför inte ett vanligt typ, neilpryde Alpha eller Simmer ICON?

    //Joachim

  • aronh

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 19:14

    Ett Naish Old School är väl klockrent. Don Cavalli kör ju med det.

  • ola_p

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 01:08

    Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än SuperFreak eller kanske Naish old school.

    Att seglet verkligen blir helt platt när man skotar ut tror jag har mer betydelse när man seglar longboard. Kika in på Hotsails longboardforum, där borde du kunna få svar.

  • jesper_b

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 13:55

    Som svensk hotsailsmaui-distributör är jag grymt partisk, men jag VET att Superfreak ÄR det givna longboardseglet. Snacka med till exempel wardog som är stor surf och vindsurfhandalare i californien som säljer det mesta och har provat det mesta till stand-up. Hans råd: SUPERFREAK!

    Man bör ha i åtanke att hotsailsmauis ägare, chef och huvuddesigner själv seglar longboard i stort sett varje dag året runt. Han har till och med utvecklat en variant på Superfreak dedikerad till stand-up. Det har ännu lättare dacron och heter Superfreack UL, som i ultralight.

    Bilden nedan: Jeffs vardag – ute året runt nästan varje dag. Kolla enkelheten; ingen sele, inga tampar, inga stroppar, ingen våtdräkt, fasen inte ens en hjälm (!), bara en bräda, en superlätt smidig rigg (Superfreak UL så klart), en seglare och paradiset.

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 14:56

    @Ola_P 509324 wrote:

    Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än SuperFreak eller kanske Naish old school.

    Att seglet verkligen blir helt platt när man skotar ut tror jag har mer betydelse när man seglar longboard. Kika in på Hotsails longboardforum, där borde du kunna få svar.

    Det är del “plattheten” men också att seglet är 100% tyst och så mjukt och skönt. Jag seglar blandat vanliga segel och superfreak och gillar både och, men varje gång man byter mellan åt endera eller andra hållet blir man förbluffad av hur stelt, ryckigt och oharmoniskt ett vanligt segel är (till och med om det är ett med normala mått mätt mjukt (film-)vågsegel).

    Kom precis in från ett första testa av 6.7 superfreak (som är sytt för 430-mast). Jag hade tyvärr lite liten bräda (80 liter vågis) men så här långt känns det bra. Men för långboardsegling i vågor är det nog något mellan 5.0 och 5.5 man skall ha. Jag har en 5.5 UL som är helt fantastiskt lätt och skönt.

  • svennebanan

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 08:50

    Finns det några bilder på SuperFreak 6.7an nånstans?

    Hur är det med Dacron vs Xply vad det gäller hållbarhet. Spolas upp på Torö stenstrand och skrapas mot stenarna typ?

    Vad är det för material i Old School egentligen? Det står att det kommer från en hel dacron panel men det verkar vara Xply förstärkt överallt.

    Jeff kommenterar det här:
    http://www.hotsailsmaui.com/forum/viewtopic.php?id=1793

  • jesper_b

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 09:29

    Dacron är överlägstet hållbaraste materialet, det tystaste och lättaste (lättare då det är hållbarare kan man gå ner rejält i vikt). Det flexar även mer än X-ply, ungefär på samma sätt som X-ply flexar mer än monofilm.

    Det som gör det speciellt med dacronsegel är att det till 90% är trådarna som tar upp allt drag i stället för som i filmsegel där merparten av draget tas om hand av filmen (ej helt sant i extrema racingfilmsegel). Därför måste seglet konstrueras annorlunda. Trådriktningen i vare liten panel är helt avgörande för hur seglet töjer sig och därmed bibehåller prestanda över åren.

    Superfreak har förfinats i snart tio år. Designen har utvecklats och även om de första seglen fortfarande lever och frodas på vattnet är de senare årgångarna ännu mycket bättre. Superfreak har en livslängd som vida överstiger alla filmsegel på marknaden. Med Superfreak har även hotsailsmaui lärt sig så pass mycket om dacron att man använder det flitigt och framgångsrikt även i andra segelmodeller där man antingen vill ha styrka, flex och/eller låg vikt.

    Den magiska storleken till SUP/stand-up/long board är 5.5. Om man vill lånat ett SF 5.5 av mig så skrik till.

    Nog med reklam – även om vartenda ord är hur sant som helst!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 10:11

    Jag kan ta en bild nästa gång jag riggar upp det. Det ser iofs ut som ett typiskt SF (hmm, närmast en självmotsägelse, rent grafiskt – men jag menar formmässigt, alltså). Det har förhållandevis bredare topp, än t ex 7.0:an (som å andra sidan är rätt så högsmalt). Om vi ses på Torö och det är lättvind får du gärna låna det, Svennebanan.

  • svennebanan

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:05

    Tackar Jesper och Ola.

    Det där med en magisk storlek för SUP, om man väger som jag med mina +95 utdragna kilon så borde väl ändå det ändå behövas lite större segel jämfört med någon på knappa 80kg (som alla duktiga vågseglare verkar väga)?
    På vågen spelar det säkert ingen roll, men på väg ut och för pumpning för att komma med in så känns iaf 5.9 lite smått för mig i lättare vind.

    Varning: Låna inte ut något till mig även fast jag vill. Jag är överlag kraschbenägen och brukar råka böja/knäcka de flesta saker jag kommer i kontakt med (lite därför jag undrar om SFs hållbarhet och släpar runt på en tung bräda med pansardäck).

  • jesper_b

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 22:31

    Jodå visst brukar lite större vindsurfare gå upp lite i storlek. Har du en tendens att sabba grejor så finns det som sagt ett segel som är mycket mer hållbart än allt annat där ute. Och visst får du låna ett av mig… /JB

  • don_cavalli

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 11:52

    Mina erfarenhetera av lite över ett år med Old School seglen är att det faktiskt finns en finess med ett specifikt longboardsegel. Då man inte har samma behov av stabil profil i seglet i mellan vindbyar och annat då man har så mycket volym, kan man istället dra stor nytta av ett mjukare mer förlåtande segel med “total-depower”. Väldigt förlåtande i vågseglingen då man helt kan bli av med kraften från seglet om så önskas! Har själv inte seglat SF, men det verkar ju vara ett riktigt bra longboard segel det också!

    Bifogar en bild som inte är tagen på Hawaii utan sverige i December! 😀 Alla kan väll surfa i boardershorts… vi skulle bjuda upp Jeff till de Arctiska breddgraderna! Mycket säker longboardsurfare btw!

  • mag

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 20:04

    Longboad är soul och det finns faktiskt bara ett enda riktigt soft soulsegel och det är SuperFreak! Och att kunna designa det att matcha din longboard är ju bara såååå mycket extra soul.

    Jag åkte stenstrand i vintras med mitt 3,5 och det höll, endast ett litet hål. Det flög över stranden längs vattenbrynet i 20+m/s. Ett vanligt segel hade trasats sönder helt säkert.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bäst vågseglet till en långboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.