Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa aluminiumförlängaren?

  • Bästa aluminiumförlängaren?

    Publicerad av filipl på 15 mars, 2007 vid 12:47

    Hej,

    jag köpte en Neil Pryde förlängare, UXT aluminium:

    http://www.neilpryde.com/matrix/extensions/x3.html,

    förra året, och fick problem med att “låsningsknappen” längst ned, som man skall trycka in när man skall dra ur mastfoten från förlängaren, fastnar halvvägs mellan intryckt läga och normalläge, så att förlängaren inte låser sig som den skall kring mastfoten.

    Är det någon annan som har haft det problemet och som har någon lösning på det (556-spray eller något annat)?

    Vilka aluminiumförlängare tycker ni fungerar bäst (håller i många år) och är jämförelsevis lätta?

    Filip

    manno svarade 17 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • manno

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 13:21

    Ska gå att pilla/banka ut knappen så du kan rengöra där inne. Ska du köpa ny förlängare tycker jag det är lika bra att lägga några extra hundralappar på en kolförlängare. Hotsailsmaui och chinook har prisvärda sådana. Streamline ska väl vara en av de bästa aluförlängarna men kostar mer än en kol och hur bra den än må vara så är alu aldrig lika bra som kolfiber vikt/prestanda-mässigt. En quickreleaseversion gör dessutom att du alddrig behöver tänka på smuts/sand/salt som fastnar.

  • ola_p

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 13:37

    Har haft en pryde pin längare, usel sak… Knappen fastnade ibland, och ibland sköts den iväg ur förlängaren… Löste problemet genom att sluta använda den. (Ligger på en hylla nånstans tror jag)
    Kopp förlängaren från pryde var dock rätt ok.

    Utöver det har jag inte så mycket erfarenhet av alulängare, föredrar kolvarianterna (har en liberty och en chinook, bägge bra om än lite olika), beslaget i kol och alu-chinook är samma så alulängaren bör ju funka bra även den.

    Jag skulle rekommendera QR systemet och gärna kolförlängare om du har råd…

  • mag

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 19:07

    556 till att börja med men lite riktigt fett håller längre i saltvatten. Nu gillar inte plast oljor & fetter i längden men du vill ju kunna använda den ett tag i första hand så fetta du in så kan du köra en säsong till. Lägg pengarna på en bra fena, skön hängsele eller annat istället så länge.
    /Magnus

  • steffo

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:41

    Streamlines RDM längare är en riktig arbetshäst med smidigt block och cleat men som sagt lite tung.

  • _frippe_

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:42

    Jag har kört Neil Pryde UXT i ca fem år nu och jag tycker dom funkat bra. Någon enstaka gång kan kanske “knappen” ha kärvat fast pga sand men det har inte varit värre än i andra modeller…
    Ni som rekommenderar kolförlängare, vad är fördelen? Är det vikten, skiljer väl inte många gram eller? Rent prestandamässigt kan det ju inte påverka eftersom förlängaren inte ska flexa alls. Eller är det kanske kvalitéten man vill åt? Jag har haft svårt att motivera för mig själv varför jag ska lägga det dubbla priset för en förlängare i kol.

  • maca

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:38

    Streamlines RDM förlängare (svarvade versionen) är den bästa förlängare jag någonsin haft. Har provat en del bl a från vindsuring.se, local spirits och Neil pryde och de har varit ok – men inte så bra som Streamlined. Den kanske väger lite extra, men det är det värt med de smidiga blocken och cleaten. Slår ett slag för aluförlängare då man inte behöver vara lika aktsam mot dingar.

  • mag

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 22:14

    Den svarvade Streamlined tillverkas inte längre men de nya ser också riktigt bra ut och har funnits i 2 år nu på Maui så då håller de. De gamla var som sagt riktigt bra, jag håller med. Och att SLs m fl är tyngre som vissa inlägg säger?!? 1 hekto eller, dvs som skillnaden mellan tunga eller lätta stroppar, lätt och “tung” RDM mast och långt under felmarginalen på brädvikten i alla fall. Bättre något tyngre och hållbar gäller i alla fall för mig.

    Hotsails har en bra kolförlängare som inte är svindyr. Chinook är heller inte fel. Kör själv Liberty men de är ju inte billiga precis och inte lättast heller.
    /Magnus

  • basse

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 06:22

    Jag har 3 chinook alu och gillar dem skarpt. Stora rullar gör att du kan dra ner vågseglen med näven. Rekomenderas!

  • jester

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:18

    NP kommer ju med en ny typ av förlängare och mastfot i år. Ser ut att vara en kombination av QR och pin. Säkert jättebra, men inte så kul med ännu en standard på marknaden…

  • pederboy

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:58

    Tecno Limits Ergal Extension RDM

    Stora fina rullar, funkar kanon
    Längder: 0-20 cm(endast US System)
    7-35 cm
    7-45 cm

    Kan även tänka mig prolimits är fina
    Alu Extension Skinny Q.R.

    /Peder

  • klint

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 09:09

    Gillar min Streamlined (SL) RDM förlängare skarpt. Däremot är jag inte lika impad av SL’s SDM längare som har en tendens att bli något äggformad, deformerad, i basen under stora belastning, typ vid riggning av racesegel. Detta leder till att det kan bli klurigt att koppla på längaren på en us kopp mastfot.

    Måste även orda lite om SL’s mastfot när vi ändå snackar riggsystem. Helt klart en bra produkt men dock inte säkert att det är den bästa på marknaden som många hävdar. För det första kan det vara ett helvete att få isär SL’s mastfot. Skruvarna genom jointen korriderar fast efter ett tag och de är gjorda av ngt mjukt billigt stål vilket innebär att det är lätt att runddra dem. Efter att ha kapat skruvskallen och fått ut sprinten som går igenom gummijointen upptäckte jag att den (sprinten) var uppsprucken i längdgående riktning. Detta efter bara en sässongs användning. Har mailat SL och bett om en erstättningssprint men har inte ens fått ett svar. Det är dåligt.

    Fick min nya chinook us kopp mastfot i veckan, tycker de lyckats lösa vissa detaljer bättre än SL. Mycket lättare att byta joint (insex istället för skruv), samt bättre lösning för säkerhets linorna. SL’s reservjoint passar Chinook, så om man vill utnyttja den “unika” gummiblandningen SL använder sig av går det bra att stoppa in denna joint i Chinooken.

    / Andy

  • filipl

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 11:01

    Vilka säljer Streamlined i Sverige?

  • mag

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 11:11

    Hotsails och Surfers Paradise mfl(?)
    /Magnus

  • manno

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 12:13

    när det gäller vikten så kan det skilja nästan ett halvt kilo på en sunkig pin alu rdm och en lätt kolfiber, känns ganska relevant när man kan lägga 2000:- för att få en promodell av en bräda som är 1kg lättare. Med rätt förlängare kan du spara ett halvt kilo för 3-400:- vilket är billigare/kg, om man nu är intresserad av att ha en lätt utrustning dvs..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa aluminiumförlängaren?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.