• kapten-k

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 22:32

    Problemet med en mjuk bom är ju att man får mer buk i seglet i en vindby, något som inte är så kul när man är överriggad.
    Finns ju nån kille som har ett patent på en bom som stäcker uthalet i vindbyar, är lite skeptisk till att det funkar dock.

  • glader

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 21:12

    Funderade också i nubbens ångor över sådana här frågor och kom fram till samma slutsats som Kapten K. Svikt är säkert bra i många sammanhang, men att få mindre uthal i byarna känns inte attraktivt. En eller två cm gör ju dessutom rätt stor skillnad, otrevligt nog.

    Samtidigt får jag säga att jag gick emot alla råd om dyra bommar och köpte en Simmer White line för 1 499kr. Är precis hur nöjd som helst, satte nya PB med den t.o.m. 🙂 Jättestabil och hyggligt styv. Har bara kört den med 27.5 cm förlängning och är helt klart beredd på att upplevelsen inte nödvändigtvis blir lika positiv med 7.8an och 60cm förlängning. Ser dock ut som om jag sakta men säkert lyckas lappa ihop min kolbom och som reservbom kommer White line att duga finfint.

    Får kolla på din X6a nästa gång vi ses Robert. Jag är nog intresserad av byte.

  • tbsurf

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 06:17

    Uthalet/buken ändras väl inte på cambersegel för att bommen flexar nån cm hit och dit. Förutsatt att du riggat riktigt förståss. På vågsegel och sånt med uthalsspänning är det självklart en annan historia..

    Intressant det där om att vi som är mindre och lättare kan ha fördel av en mjukare bomm.. kollade med gps för nåt år sen och kom då fram till att jag gick fortare med chinook slalom än med course som är längre och iom det även styvare.
    Själva frågan i tråden har jag dock ingen tips om vad som är bra.. letar själv efter något som håller just nu… :tongue:

  • calle

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 07:45

    Nu kanske inte jag, som mest seglar vågor och mälaren, skall lägga mig den här debatten men kan inte låta bli.
    Du har ju redan svarat på frågan själv, du vill ju inte ha en “topoftheline” bom, så köp inte en då….
    Lägg mellanskillnaden på en ny fena och var nöjd 🙂

    Mina “5 cent”.

    / Calle
    PS Väldigt nöjd med min Maui Sailsbom.

  • tobhed

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 07:53
    tbsurf;554627 wrote:
    Uthalet/buken ändras väl inte på cambersegel för att bommen flexar nån cm hit och dit. Förutsatt att du riggat riktigt förståss. På vågsegel och sånt med uthalsspänning är det självklart en annan historia..

    Intressant det där om att vi som är mindre och lättare kan ha fördel av en mjukare bomm.. kollade med gps för nåt år sen och kom då fram till att jag gick fortare med chinook slalom än med course som är längre och iom det även styvare.
    Själva frågan i tråden har jag dock ingen tips om vad som är bra.. letar själv efter något som håller just nu… :tongue:

    Det var väl bara 2-3 år sedan flera av toppåkarna körde med gamla mjukare bommar i världcuppen (slalom) just av den anledningen, det var helt enkelt för styvt och blev svårare att kontrollera

  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 15:38

    Om man nu säger som så här att vi tar en bom som är mjuk. Låt oss säga att den flexar ut från obelastat läge till ett läge där du har dragit ut den ca 5-7cm( ja det finns bommar som är så mjuka att de flexar så pass mycket).
    När en bom flexar så mycket så innebär ju det i teorin att bomlängden kortas en del, det i sin tur ger en rigg som inte behåller sin ursprungliga form med buk och allt.

    Man märker detta mest när man ska pumpa igång tycker jag. Har haft mjuka bommar på racesegel och tycker att en styv bom svarar bättre när man pumpar. Riggen behåller sin form betydligt bättre med en styv bom än med en mjuk bom.

  • swingout

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:52
    SWE 496;554723 wrote:
    Man märker detta mest när man ska pumpa igång tycker jag.

    Men kann inte detta vara bra? När man pumpar så är man väl glad över lite mer buk i seglet för att komma igång. När man väl är uppe i planing (dvs. inte pumpar) så är det lite mindre buk i seglet.

    Eller tänker jag helt fel nu?

  • swe-496

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 15:57

    Nja du vill ju att riggen ska svara snabbt. Med en mjuk bom upplever iaf jag att riggen känns svampig. M a o inte samma respons på dina pumptag som med en styv bom.

  • faster

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 20:44
    Swingout;554869 wrote:
    Men kann inte detta vara bra? När man pumpar så är man väl glad över lite mer buk i seglet för att komma igång. När man väl är uppe i planing (dvs. inte pumpar) så är det lite mindre buk i seglet.

    Eller tänker jag helt fel nu?

    I det ögonblicket du pumpar får inte riggen vara för bukig, därför använder många justerbart uthal efter du har har kommmit i planing kan du släppa på uthalet.

  • billie

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 07:40

    Jag tar upp tråden igen eftersom jag körde av två bommar igår av märket Neil Pryde.
    Jag har nog kört av minst 10 sådana bommar under årens lopp. Bomrören håller men själva röret i mastfästet går av . I regel jämns med Aliminumröret. Funderar nu på att köpa Local spirit Hybridbommar. Jag har då inte hört någon köra sönder fästet på en sådan ännu . Eller har ni något annat alternativ. Och det brådskar med svar .

  • swe-496

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:03

    Kolla in AI 360-bommarna hos Surfbutiken. Kände på deras alubom, den kändes hur styv som helst. Troligen den mest gedigna alubom jag har känt på.

  • klang

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:14

    Lyckades till sist ta sönder min carbon bom och har nu kört två gånger med min äldre aluminium bom, shit vilken skillnad. No more… kosta vad det kosta vill… men det går ju helt enkelt inte att köra med en svampig bom… inte med min usla teknik iallafall…

    Fredrik, du måste fått tag på en riktigt styv aluminium bom, annars skulle du känna en rejäl skillnad. Buken flyttar sig som en jojo och det är grymt svårt att göra något vettigt med kraften…

    Vild spekulation
    Jag tänkte till och med skylla på bommen när det gäller mina spin-outs med choco fenan igår… 6.7 m2 och 26cm har fungerar fin-fint tidigare… kan det inte vara så att när det kommer en rejäl by så sviktar bommen -> rejäl buk -> och det blir en rejäl “störning” på bakbenet? Så måste det vara, dags att ta fram plånboken…

  • klang

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:21

    Mer vild spekulation

    Formen på bommen lär bestämma möjlig form på buken på seglet. Om bommen är väldigt bred så kan man såklart låta seglet anta vilken form som helst, men om bommen är lite smalare så måste man ju dra uthalet lite hårdare för att inte buken fullständigt skall hänga över bommen.

    Jag kör NP:s RS segel, då dessa tagits fram med X9 bommen så kanske man borde fundera på att åtminstone använda en bom som har så lik form som denna som möjligt? Någon annan som har speklationer kring detta?

  • jfr007

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 19:36
    Klang;558598 wrote:
    Mer vild spekulation

    Formen på bommen lär bestämma möjlig form på buken på seglet. Om bommen är väldigt bred så kan man såklart låta seglet anta vilken form som helst, men om bommen är lite smalare så måste man ju dra uthalet lite hårdare för att inte buken fullständigt skall hänga över bommen.

    Jag kör NP:s RS segel, då dessa tagits fram med X9 bommen så kanske man borde fundera på att åtminstone använda en bom som har så lik form som denna som möjligt? Någon annan som har speklationer kring detta?

    Oj – rejält vilda spekulationer. Bommen begränsar mig veterligen inte buken mer än ytterst marginellt, även om man släppt uthalet helt.

  • glader

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 21:13

    Min rrekommendation till Billie får bli Simmer White line. Otroligt mycket bom för pengarna.

    Det var intressant läsning Klang! Körde min Simmer med 7.8 i lördags och jag tycker att det gick exakt som vanligt. (Hade tidigare varit jättenöjd till 5.8an men nu körde jag för första gången i full förlängning.) Jag kan inte för mitt liv känna någon väsentlig skillnad mot kolbommen. Snart lagat iordning kolbommen och skall då passa på att byta bom mitt under session för att kunna jämföra bättre. För en tid sedan testade jag en gammal alubom, men på den var frontbeslaget så klent och plastigt att det var olidligt. Den här känns dock så himla stabil och om jag fattat det rätt är det samma beslag som deras top-of-the-line bom. Visst, om jag sätter på full förlängning och håller den jämte kolbommen så flexar den mer. Men när jag står och rycker i riggat segel är det så mycket flex i allt att jag omöjligen kan märka två cm i bommen. Antar att jag är för kass för att känna skillnaden. Rätt skönt att vara lycklig idiot faktiskt.

    Edit: Som jämförelse kan nämnas att jag körde på en sten och fick en repa i fenan. Helt otrolig skillnad. Massor med spin-out och fick ingen ritkig ordning på sakerna efter det. Så jag märker skillnad på en repa i fenan, men inte mellan alu och kolbom.

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.