Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … bästa bommen/pengar ratio!

  • … bästa bommen/pengar ratio!

    Publicerad av mountainfarm på 26 februari, 2007 vid 15:18

    Tänkte bara i all enkelhet kolla av era erfarenheter och favoriter gällande bommar…

    Vilken wave-bom är den bästa (förlängning, grepp, beslag),
    samt även prismässigt gynnsammast?
    Everything går – alu, hybrid, kol men det ska vara en wave-bom.

    surfmeister svarade 17 år sedan 27 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 15:27

    Supernöjd med min TecnoLimits på alla de däringa punkterna (grepp, förlängning, beslag), men den går nog bort på punkten “prismässigt gynsammast…”

    Men faktiskt så tycker i alla fall jag att det dykt upp ett par-tre nya intressanta alternativ…

    – Naish senaste alubom ser lovande ut, dock ej sett den i verkligheten
    – Aeron verkar mycket fin
    – Chinook ere många som gillar
    – MauiSails är intressant, verkar ha ett genomarbetat frontbeslag

    Generellt sett så verkar det komma lite vassare alubommar igen, vilket ju inte är fel i vågbommar. Kol är ju dyrt, och verkar bli dyrare och dyrare i inköp för tillverkarna mest hela tiden.

    Finns en j-a massa godis därute…

  • oscar

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 16:36

    Min mening är att vilken kolbom som helst är “bättre” (styvare) än den bästa alubommen. Så man kan inte ranka alu mot kol. Jag väger 90 pannor så när jag hänger i en alubom så böjer den sig….hehe…känns ungeför som en gammal knytbom. Är du lätt så kanske det är en annan sak men det får någon annan avgöra.

    Jag har i snart 4 år kört med en GUN kolbom för 2800:- Den är grymt billig mot andra kolbommar men är riktigt sunkig om man jämför med en Neil Pryde X9. Frontbeslag och förlänging är mycket bra men den är rätt tung, tar in vatten som inte går att få ut och bakbeslaget är sådär. Men jag måste faktiskt säga att den funkar bra och den är prisvärd.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 16:50

    vindsurfing.se har prisvärda kolbommar som går under samma namn

  • feg

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 17:41

    @Oscar 367059 wrote:

    vilken kolbom som helst är “bättre” (styvare) än den bästa alubommen.

    Har fått skäl att omvärdera min uppfattning som är/var samma som din. Jag köpte en 1200:- Local Spirit bom i fredags och har is/snö-surfat två dagar med den med tillhörande krascher, kastfall, pumpningar och aphängande. Även jag är för tung och har upplevt “gummibandsbommar” av aluminium men denna känns mycket bra. Ska dock vänta till till vattensäsången för slutgiltigt omdömme.

    En fundering är att mycket av “styvhetskänlan” i bommen sitter i frontbelsaget och att en alubom kanske blir gele först med tiden när alla hål där den skruvats ihop nötts upp och bommen därmed börjat glappa.

    /feg

  • manno

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:53

    Alubom kan va riktigt styva och fina i början men ju längre du anväder dom ju mjukare blir de. Kolfiber utmattas inte på samma sätt som alu. Känns som alu har ett visst antal surf innan de går av, kolbommar håller hur länge som helst tills du överbelastar de eller sliter ner kolet.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 19:25

    en alubom blir med tiden uppkäkad av salt också! en två år gammal local spirit bom gick av för mig mittsunds (Öresund) i somras. Och då bara seglade jag rakt fram! Ingen pump ingenting! Kol=life alltså…?

  • pelle_o

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 19:29

    Jag visade min Localspirit kolbom för en handlare i SA och han blev lyrisk. Han ville ha reda på tillverkaren för det var en kanonbom som han vill sälja.

  • donpedro

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 21:03

    @emilvikingstrand 367104 wrote:

    en alubom blir med tiden uppkäkad av salt också! en två år gammal local spirit bom gick av för mig mittsunds (Öresund) i somras. Och då bara seglade jag rakt fram! Ingen pump ingenting! Kol=life alltså…?

    Ett problem som jag har upptäckt dock är att greppet hinner slitas innan bommen går av. Är det någon som vet hur man greppar om en bom, blire bra, kostar det mycket, och var köper man?

    Sen tycker jag att tecno limits custom King är styv så de räcker och blir över nästintill som en kol.

  • mountainfarm

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 15:05

    Okidoki, lite smaksak vad man väljer alltså.
    Hur som helst så verkar de flesta rörande överrens om att kol är på riktigt och alu fortfarande är lite på låtsas. Hoppas dr. Masse har rätt i att det kommer vassare alubommar iom haussen på kolpriserna…
    Dagens favorit – just nu, är Aeron-bommen (kolvarianten då…). Verkar i alla avseenden stabil som 17 samt andas lite nytänkande. Det enda som egentligen talar emot Aeron är längningen 140-180, lite i kortaste laget kanske…
    Sen är det prisfrågan… Man får vad man betalar för, brukar det heta men fasiken vet om en wavebom är värd över 4 000 loppor – även det en smaksak.

    //Mountainfarm

  • swe650

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 15:14

    har köpt via nätet från tyska handlare, av ngn outgrundlig anledning så säljer dom svenska butikerna det ej… det är lätt att sätta på, du river och slipar bort det gamla greppet, rengör sedan med aceton eller liknande lösningsmedel. efter detta så använder du dig av kontaktklister på burk som läggs på med pensel, låt torka och sedan så lägger du på det nya greppet med skarven vänt inåt. låt allt sedan torka, ett dygn eller liknande duger, sedan så skär du bort dom största bitarna som ligger omlott, sedan så slipar du med sandpapper, var försiktig så att du inte tar för mkt. et voila, du har ett nytt grepp!

  • surfmeister

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 18:44

    Ska köpa ny bom i vår…….Är det ngn som testat Aeron’s nya alu-bom? Verkar vara ett intressant alternativ, styv och relativt smalt grepp(halva priset mot en kolbom….). Synd att Aeron’s kolbom har en ngt opraktisk förlängning (140-180). Naish nya bom ska visst tillverkas av Aeron och de ser onekligen väldigt lika ut.

  • oldschool

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 20:18

    Personligen gillar jag chinook bommarna…kör alu till vågsegling. Grym kvalite för ett hyffsat pris. Giller inte neilprydes front beslag, men de kanske har ändrat dem de sensaste säsongerna.
    Klart det är bättre med kol bom, men betvivlar att du kommer uppleva nån större skillnad när det kommer till vågsegling med småsegel.
    Håller även med om att på en kolbom så kommer du slita ut greppet före själva bommen!!! Iaf om du seglar där det finns rev 🙂 Har efter ca 35 sessions på min senaste bom inget grepp kvar på ena sidan frame vid bomfästet…helt bort skrapat av koraller! Hemma i sverige så har vi kanske inte riktigt det problemet…men det är ju alltid nått att tänka på!

    Vad du än gör…köp inget smäck!!!! Det ångrar man alltid!

  • usel

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 23:35

    Kol eller alu är ju den stora frågan?

    Personligen har jag kört Aeron 150-200 alu sedan 2003, samma design som årets men med tjockare rör, är väldigt nöjd med denna bommen bortsett från att greppet är lite stort nu under vintern. Då jag bara väger 75-80kg och inte sysslar med “höga” hopp och volter har inte hållbarheten varit något bekymmer. Skulle tro att detta med att alu bommar flexar och inte håller lika bra som kol är något att tänka på enbart om man max belastar en bomm mycket och ofta eller väger mer än 80kg. Visst flexar den något när man är riktigt överiggad (kör 1.5-2 kvadrat för stort) med 5.0-5.7 men inte så att det stör.

    Är man ute efter ett smalt grepp så har man nog bara ett alternativ just nu, Nya Aeron kol med 26grepp.

  • ola_p

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 08:02

    Jag gillar min kol-chinook skarpt (korta wave varianten). Hyggligt styv även i längsta läget. Den har fått en del stryk av stenarna i åsa bland annat, så det kanske är dags för nytt grepp på den…

  • frerok

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 09:42

    Köp bästa kolbommen begagnad, då får du klart mest för pengarna! Själv köpte jag min NP wave kolbom ny 1995, ok greppet börjar bli rätt slitet nu men den är fortfarande otroligt lätt, styv och underbar.
    /F

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … bästa bommen/pengar ratio!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.