Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … bästa bommen/pengar ratio!

  • rasmus_w

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 10:41

    @usel 367482 wrote:

    Personligen har jag kört Aeron 150-200 alu sedan 2003, samma design som årets men med tjockare rör, är väldigt nöjd med denna bommen bortsett från att greppet är lite stort nu under vintern. Då jag bara väger 75-80kg och inte sysslar med “höga” hopp och volter har inte hållbarheten varit något bekymmer. Skulle tro att detta med att alu bommar flexar och inte håller lika bra som kol är något att tänka på enbart om man max belastar en bomm mycket och ofta eller väger mer än 80kg. Visst flexar den något när man är riktigt överiggad (kör 1.5-2 kvadrat för stort) med 5.0-5.7 men inte så att det stör.

    Man kan för den delen belasta en bom rätt bra även utan att hoppa upp till “andra våningen” och väga som en f.d. statsminister. När jag var 20 så landade jag nästan alltid mina hopp ikrokad i hängselen och tack vare det så böjde sig bakstycket på bommen. Landar man ikrokad får ju bommen ta nästan hela kroppstyngden i landningsögonblicket.

  • maui-mange

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 11:55

    Tycker definitivt man kan satsa på en bra alu-bom som wave bom.

    Har själv en Tecno Limits Custom King i Ergal alu som enligt deras specifikationer skall vara styvare än std T8 som används i de flesta bommar. Kan inte bekräfta detta mer än att den är grymt styv.
    Flera polare som testat bommen tycker att den är lika styv som en kolbom. Strulig förlängning utan märkning är den enda nackdelen med bommen men på vattnet är den grym!
    Kolla med http://www.locs.se som brukar ha bra priser på Tecno Limits bommar.

    Aeron verkar dock minst lika bra. De påstår sig också ha en bättre alu än std T8.
    Saxar lite från http://www.hotsailsmaui.se vad Jeppe säger om bommen.
    “Denna bom är lika styv som många kolbommar! Om du inte behöver smalare grepp än 28 mm ÄR detta den bästa och prisvärdaste bommen på marknaden. Lita på mig och strunta i att lägga de extra pengarna på vad en kolbom kostar.”
    http://www.hotsailsmaui.se/bommar_aeron_continuous_alloy.php

    Mina egna erfarenheter med Tecno Limits stämmer väl med detta. Se upp för alla pryl-nördar på konfen som snackar kol hit å dit……bla bla…..måste ha värsta prylarna för att segla.

    Flera proffs kör alu-bommar. Naish har tidigare bara sålt alu ( nu kol-alu hybrid ) och flera i teamet använder dessa.

    Lycka till med vad du väljer.
    Magnus

  • oscar

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 13:10

    Känner mig faktiskt inte träffad av föregående talare. Prylbög är jag men har aldrig hävdat att man BEHÖVER grejerna för att kunna segla. MEN en kolbom för 3000 är mer värt investeringen än en alubom för 270 euro som custom kingen kostar i tyskland. Detta är min åsikt iallafall. Och köper man en alubom för 270 Euro är man inte prylbög då haha!

  • maui-mange

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 15:41

    Lite fakta.

    Jag gav 1900 kr för min Tecno Limits bom för 3 år sedan. Ingen skillnad i styvhet idag mot när jag köpte den. 3 utlands resor, vet inte hur många spolningar den har varit med om. Skulle ALDRIG köpa denna bom för 270 Euro hur bra den än är.

    Aeron kostar 1700 kr, alltså nästan halva priset mot kolbommen. Läs texten från Jeppe som t.o.m säljer kolbom av samma märke men ändå rekomenderar alubommen. Här snackar vi schysst säljare som får mothugg av pryl-nördarna..
    Köp dyrt…..köp dyrt…

    Förresten, vilken bra kolbom kostar 3000?

  • ola-h

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:44

    Det här med prisvärdhet är en svår sak eftersom det förutom priset och den “rent objektiva kvaliteten” också handlar om vad man själv värdesätter. Själv tycker jag å ena sidan att en kolbom är en lyxdetalj i den meningan att det är det kanske sista man uppgraderar på sin utrustning (mast segel, bräda, fena etc gör större skillnad). Det sagt, den HPL kolbom jag köpte lätt begagnad för 300 buk (a 10.30…) 2001 är ett av mina allra bästa köp. Man kan säga att jag tyckte att det var en lite onödig lyx när jag köpte den fast nu har den istället glidit över till att vara en prisvärd investering. Tillsammans med min lika onödigt lyxiga Liberty kolförlängare är HPL-bommen min mest använda och äldsta produkt som nu går in på sin 7:e säsong. Hade en alubom hållt lika bra? Vet inte, och jag hade nog inte vetat även om jag köpt en alu istället år 2001 eftersom jag antagligen sålt den “i god tid”.

    Om vi skall gå tillbaka till någon slags objektiv kvalitetsbedömning så har alubommarna utan tvekan utvecklats de senaste åren. “Finesser” som genomgående rör i hela framdelen mm samt bra val av alukvalitet har definitivt hjälpt till. Jeppa har säkert rätt i att alubommen är lika styv och nästan lika lätt. Dock tror jag själv att en motsvarande kolbom trots allt är starkare. Däremot är det inte säkert att många av oss för den skull någonsin överskrider alubommens hållfasthet. Sedan är det ett välkänt faktum att aluminium in te har någon nedre utmattningsgräns. Det betyder att hur små belastningar som helst kommer få bommen att brista bara det är tillräckligt många sådana belastningar. Ju större belastningar desto före går det åt. Kol utmattas inte allt på detta sätt, inte heller stål för övrigt. Där krävs det att belastningarna är över en viss gräns för att utmattning skall komma på tal. Fast det här är väl kanske bara sedvanligt prylbögsskitsnack – ärligt talat vet jag inte hur relevant utmattningsproblematiken är i verkligheten (själv tror jag försvagningar av saltangrepp är en värre fara i praktiken).

    Så, det är väl bara att göra som vanligt, låt psykologin, inte fysiken, styra era inköp. Om man tror att man gjort ett bra köp så har man oftast det och en nöjdare kund blir oftast en gladare vindsurfare. Låt inte någon påläst skitsnackare på konfen komma och lura av er den värdefulla bra köp feelgood:en.

  • rrd

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 11:42

    Bra inlägg Ola!

    Mycket om surfing handlar om känsla!!! Det går oftast inte att enkelt utse olika produkter till vinnare generellt utan att ta hänsyn till hur användaren värdesätter de olika egenskaperna.

    Håller med om att salter och metall säkert är det mest oroväckande och kanske inte hållfastheten, och det känns bra att carbon är överlägset när det gäller utmattning.

    En annan sak är det med att en carbonbom är varmare att hålla i vilket kan göra skillnad dagar som den kommande surfhelgen!

    Själv har jag NPs Carbonbom från 2001 samt SPs värsta carbon 2006 vilken jag tycker är helt otroligt bra. Liberty kolförlängare, där faktisk clamcleaten gick av efter att skruven som håller den lossnat.

    Nu ser det faktiskt ut som att det är vita gäss i Varbergs hamn, ser jag från mitt arbetsrum…

    //M

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 06:33

    Hm hm, ser mig inte som en påläst skitsnackare men här kommer i varje fall en till åsikt om bommar som ämnet handlar om, ska vi nu ska snacka den bästa Bommen är dr masse rätt på spåren enligt mig

    Jag sniffade upp varenda bom som fans på marknaden för drygt ett år sen (tro mig, var på gränsen till manisk), efter det började jag gallra som en tok efter min spec och efter andras erfarenheter, tillslut fanns bara en bom kvar, TecnoLimits XTR.

    När det gäller kol Vs Alu är det enligt mig främst en anledning som gör att jag väljer kol….Den blir inte sämre med tiden!
    Jag sålde min F2 kolbom härom dagen, den såg oerhört fin ut och var fortfarande styv som f-n trots att jag haft den sen slutet på 90 talet, parallellt med den har jag kört slut på 2 nya Alu och en lätt begagnad, dvs 3 st alu!
    När det gäller bom ser jag det som en investering, lätt värt att lägga till för att slippa fundera och oroa sig för om ens bom håller nästa säsong

    Om vi nu ska diskutera bom är ju en spännande fråga varför det inte kommer ett frontbeslag till RDM??????

    Alla typer av scims inlägg ser jag som en kompromiss, fungerar säkert bra i det flesta fall men jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att ta fram en bom med ett rent RDM beslag, RDM masterna har ju funnits i hur många år som helst nu……….

    Jeppes Aronbom fanns inte tillgänglig när jag gjorde mitt val, om den hade varit det hade jag med stor sannolikhet valt mellan den och XTR bommen.
    Den är lite billigare och har infällt chims i frontbeslaget, frågan är ju om den kan mäta sig mot Tecno Limits när det gäller kvalite/hålbarhet, tiden får utvisa, jag tror på den och att den kommer sälja som smör!

    Där är mitt val när det gäller den bästa Bommen.

    Om jag skulle köpa billigare hade jag köpt kol, Kol, fin begagnad kol…..


    Vad jag kommer ihåg av min specifikation!

    -Kolfiber (blir inte sämre med åren till skillnad mot Alu)
    -Monocooq (äkta, inga skarvar o skit)
    -Lätt
    -Hållbar/styv som f-n!
    -Smala rör max 29mm med greppet! , (De flesta bommarna försvann här)
    -Smal bom, helst med raka rör med kraftig böj vid front beslaget
    -140+55cm (gärna ännu längre vilket nu är möjligt med de raka rören)
    -Push pin
    -Frontbeslagen synades noga, solid grov konstruktion favoriseras alltid!
    -Ledat beslag (helt otroligt att de gick i från det)
    -RDM beslag (fans inget, KÖPSIGNAL!!!!!!!!!)

    //Glenn – som säkert retat upp någon….gött 😉

  • surfmeister

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 19:09

    Är i samma situation som du…sitter och letar bommar varje kväll. Vad var det specifikt som fick dig att välja Tecnolimits XTR? Själv har jag starka funderingar på Chinook. Varför föll denna bort i din “analys”? Var kan man köpa XTR-bommen (är det Tyskland som gäller) och vad kostar den? Vilken storlek på greppet har XTR-bommen?

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 23:39

    Tror inte Chinook är monocoque? Men en bra bom lär det vara. Behövs ingen adapter till RDM, vilket är najs.

    XTR är 29 mm i greppet. Adapter krävs till RDM. Uj, vad dyr den är… :crazy:

    Verstellbereich Material Preis
    140 – 195 cm 100 % Carbon 619 €
    145 – 205 cm 100 % Carbon 629 €
    150 – 210 cm 100 % Carbon 639 €
    160 – 220 cm 100 % Carbon 649 €

    http://www.surflinekiel.de/pages/products/3.php?Optional=1&product=11

    http://www.surflinekiel.de/

  • lars_k

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 06:03

    Jag har mätt min XTR med skjutmått. 29-30 mm med grepp. Tippar på att rören ligger på 27-28 mm avskalade. När jag mätte brorsans Chinook (’04) låg den på 31-32 mm inkl grepp. Men senaste årsmodellen kanske är tunnare…?
    Chinooken har separata rör som är skruvade i frontbeslaget. XTR är laminerad i ett stycke där rören går igenom det roterande frontbeslaget.
    Janne på http://www.locs.se tog hem en XTR till mej. Han fick till ett helt OK pris.
    I tyskland verkar de vara svindyra…

  • drakglenn

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 07:41
    Quote:
    Själv har jag starka funderingar på Chinook. Varför föll denna bort i din “analys”?

    Mina XTR kolegor har svarat på det mesta:wink:
    Föll främst på tjocka rör och att det inte var monocoque, fanns mer såsom undermåligt frontbeslag, irriterande glapp samt att jag snappat upp diverse reklamationer, satte spiken i kistan för min del….

    Nånting säger mig att jag kommer få på skallen av Cinokpattrullen 😀 (Adde, Basse och Ola P, som verkar nöjda med märket)….

    //Glenn

  • basse

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 09:35

    Skall trycka in min chinook i din stora käft så får vi se var glappet sitter sedan. 😉

    XTR’en verkar mycket bra! De flesta blir inte besvikna på sin chinook heller. En smaksak helt enkelt!

  • slor4ever

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 14:58

    Ingen som har erfarenhet av Neil Prydes X3, X6 eller X9?
    För dyra i förhållande till kvalité, eller för mycket ‘svensson’ ?

  • supasonic

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 18:22

    Chinook kräver shim i alla fall om du kommer att köra RDM ibland och SDM ibland. Jag har aldrig lyckats få min Chinook att sitta berget utan shim men med shim sitter den jävligt tajt, det är en stor fin hävarm att dra åt med. Frontbeslaget är ledat och dessutom möjligt att montera av med bultar, det är således mycket lättare att ha med bommen på flygresa!! Den har aldrig tagit in vatten. Har kört min i ca 4 år.

    Localspirits frontbeslag suger tyvärr ap-pung, om de inte har ändrat till i år. Antar att även andra bommar som tillverkas på samma fabrik har samma kassa beslag, se till att undvika det.

    .s

  • basse

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 05:28

    @Slör4Ever 371234 wrote:

    Ingen som har erfarenhet av Neil Prydes X3, X6 eller X9?
    För dyra i förhållande till kvalité, eller för mycket ‘svensson’ ?

    Har du råd tycker jag du skall köra X9. Den är sjukt bra faktiskt. Det är nog därför man sällan hittar beg X9. Vet att folk har handlat beg X9 från Keppler och det kan ju vara värt att höra om han har något.
    Jag har kört X6 10-15 pass och tycker den fungerar utmärkt. Inte ultrastyv men inget att klagga på helle igentligen. Beslagen på dem är riktigt bra. Fler tillverkare borde göra något liknande med flensar som går upp på sidorna.

    Har en till salu i Nyskick. Ligger under säljes. 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … bästa bommen/pengar ratio!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.