Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa brädan att utvecklas på…

  • earl-grey

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 19:35

    Tack för era svar PGVirtual och Bicless. Jag fick lite att fundera på. Tror att ni båda har rätt, jag behöver ett större segel 7.0-7.5 för att min nuvarande bräda ska komma till sin rätt i de vindar jag surfar i. Får jag tryck i grejorna så blir det bättre. Samtidigt tror jag att de brädor Bicless rekommendera hade hjälpt mig i icke planande manövrar, gipp och slag. Jag surfar aldrig med centerbord så att välja en bräda utan cb bekymrar mig inte.

    Jag kommer till att börja med skaffa ett större segel och under tiden hålla utkik efter en bra beg bräda.
    Jag har en 460 mast liggandes, North Sails accelerator 75%. Vad rekommenderar ni för segel i storleken 7.2-7.5 utan cambers?

  • earl-grey

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 20:27

    Vad ska jag ha för fena till ett 7.2-7.5 segel. Idag har jag en weed Buster 30 till min 6.0 vilket jag förstår är lite liten efter ha läst några andra trådar.

  • jr555se

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 21:47

    segel, efter att ha kört med sailloft bionic nu hela två ggr 🙂 så kan jag bara rekommendera att köpa Med 2 cambers. du vinner så mkt mellan byarna och det är en helt sanslöst go känsla att alltid ha drag i riggen(!) tror dock inte sailloft funkar till din mast.
    Men betänk ändå att skaffa med camber.. inte bökigare att rigga i min mening.

    weed fena har jag ingen aning om, men mellan 44-48 cm rak freerace borde funka för ett 7-8 meters segel. Mät 30cm från tailen så du vet vad för OFO mått du har och därmed max fenstorlek.
    Våra brädor är ju maxade(enl. spec) med 8.0 segel.
    Ägnade ngra timmar åt att läsa om fenor med tills jag frågade i pincip samma 😀

    -johan

  • pgvirtual

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 05:34

    http://www.unifiber.net finns det ett verktyg (tabell, http://www.unifiber.net/2011/news/mast-selector-matrix-tool-version-2011-1/) som ger info om vilka segeltillverkare använder mastkurvor som är liknande som North.

    När det kommer an på fenor och fenstorlekar så kan Selects hemsidor vara till nytta, ta en titt på http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/ .

    Dessutom tycker jag att ett 7.0 segel för en 90 kg surfare är ganska litet, i synnerhet då tekniken för tidig planing ännu inte är så utvecklad (och man måste förlita sig mer på rå styrka). Snarare än 7.2-7.5 så tycker jag att du skall fundera på 7.4-7.8.

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 september, 2011 vid 21:52
    Oscar;664465 wrote:
    Jag tycker inte att du ska köpa ny bräda, varför ta ett steg tillbaka till centerbordsbrädor som KONA och Pacer när du kommit så här långt? Komplettera med ett segel på ca 7-7.5 m2 så du får lite mer drag och fart.

    Köp en Kona ONE och en freestylewavebräda på 95-105 liter och du kan segla i alla vindar(99%) då får du vattentid. Rigg för din vikt tilll Kona ONE och 2 st segel (powerwave 4:7 och 5:7 1-2 master och 1 st bom) detta har jag och jag seglar väldigt mycket (mer än de flesta här på forumet)

    Ett ord från en utesurfare ingen forumsurfare…

  • kapten-k

    Medlem
    19 september, 2011 vid 22:32

    Eftersom du bor i abbekås och väger 90kg, skaffa en stor rigg så du kan segla ofta, lär dig plana i stroppar och sele sen kan du ha typ 8.0-8.5 och en stor slalom och sen gå rakt ner på 5.3 och wave prylar så får du brett register för lite pengar.
    Var seglar du nånstans?

  • mahi

    Medlem
    20 september, 2011 vid 15:19
    Joachim_Larsson;670402 wrote:
    Köp en Kona ONE och en freestylewavebräda på 95-105 liter och du kan segla i alla vindar(99%) då får du vattentid. Rigg för din vikt tilll Kona ONE och 2 st segel (powerwave 4:7 och 5:7 1-2 master och 1 st bom) detta har jag och jag seglar väldigt mycket (mer än de flesta här på forumet)

    Ett ord från en utesurfare ingen forumsurfare…

    Kolla tidigare i tråden, killen är inte intresserad av Kona One.

  • sailortrash

    Medlem
    20 september, 2011 vid 17:42

    Köp inte en ny bräda. om nåt så köp ett segel på minst 8.5 m2. all tyngd på bakre foten som skall vara i brädans centerlinje mellan fram och bakstropparna. armarna utsträckta så riggen är långt bort från dig…nöter du in det kommer brädans bredd och volym tappa sin betydelse efter ett slag. ställer den sig på häcken när du försöker plana upp den så står du för långt bak. krokarna du i innan du har börjat plana blir det ofta så av sig själv (om man inte är rutinerad). ett bra tipps som räcker hela vägen är att inte kroka i innan du fått i främre stroppen. själv krokarna jag inte i förrän jag fått i båda (det blev så när jag började köra formula och har svårt att sluta med det…).

    lägger du kroppsvikten ngn annastans än på mitten av brädan, och försöker dra riggen mot dig med armkraft istället för att hänga ner den med kroppen kommer du inte utvecklas på ng bräda hur förlåtande den en må vara.

    lägg pengarna på en surfresa i vinter istället….det har du mer nytta av tror jag.

  • joachim_larsson

    Medlem
    20 september, 2011 vid 18:14
    mahi;670480 wrote:
    Kolla tidigare i tråden, killen är inte intresserad av Kona One.

    Frågan är ju om han testat den, vilket inte många har gjort.. strunt samma…kör på …Jag har hyfsad koll på brädor numera och har mött massor av kunder som just köper fel typ av brädor. En kombination av så få brädor som möjligt med det som man använder mest borde ju vara lösningen. Faktum är ju att Sverige tillhör ju inte ramen för övriga världen när det gäller vindsurfing. Oftast lite vind vilket medför ganska lite tid på vattnet om man inte har lätt tillgängliga grejer, Kona ONE har varit vägen för väldigt många människor, utan den på min ort hade vi inte haft så många vindsurfare som nu kör både FWS och Kona ONE.

    Jag kör Kona ONE alltid när jag tävlar och tränar, men när det blåser +10-12 m/s står jag ofta på en FWS 94 eller något ännu mindre..

    Jocke

  • kapten-k

    Medlem
    21 september, 2011 vid 07:52
    Joachim_Larsson;670509 wrote:
    Frågan är ju om han testat den, vilket inte många har gjort.. strunt samma…kör på …Jag har hyfsad koll på brädor numera och har mött massor av kunder som just köper fel typ av brädor. En kombination av så få brädor som möjligt med det som man använder mest borde ju vara lösningen. Faktum är ju att Sverige tillhör ju inte ramen för övriga världen när det gäller vindsurfing. Oftast lite vind vilket medför ganska lite tid på vattnet om man inte har lätt tillgängliga grejer, Kona ONE har varit vägen för väldigt många människor, utan den på min ort hade vi inte haft så många vindsurfare som nu kör både FWS och Kona ONE.

    Jag kör Kona ONE alltid när jag tävlar och tränar, men när det blåser +10-12 m/s står jag ofta på en FWS 94 eller något ännu mindre..

    Jocke

    Det är grymt smidigt, för du behöver inte stå på stranden och välja prylar som jag gör… står alltid och glor i 15min minst och funderar om vinden skall gå upp eller ner, det gör att man förlorar 15min surf varje gång.

  • joachim_larsson

    Medlem
    21 september, 2011 vid 16:28
    Earl Grey;664478 wrote:
    Håller med. Tror inte en större bräda är rätt väg att gå. Det verkar inte kul och det ska ju vara kul. Tror snarare att jag kan hitta en mindre men stabilare bräda. Tänker framförallt på Exocet Sting 134 eller 148. Tror att de kan passa mig bra.

    Har någon en till salu så kontakta mig.

    Angående större rigg så har jag skaffat en 460 mast. Nu ska jag bara hitta ett passande segel.

    HAR EXOCET Sting WOOD 134 på lager kolla här: http://www.konashop.se/outlet/brada/exocet/sting-2010.html

    //Jocke

  • earl-grey

    Medlem
    21 september, 2011 vid 22:42

    Tack för alla svar. Jag har skaffat ett Simmer 7,4 och det gör faktiskt stor skillnad. Brädan kommer mer till sin rätt och jag trivs bättre med den. Dessutom köpte jag en midjesele istället för den sittsele som jag har blivit rekommenderad och seglat med det senaste året (enda selen jag har använt tills nu). Det gör också stor skillnad.

    Kapten K, jag seglar mest i Klagshamn eftersom när det blåser rätt i Abbekås så går det rejält med vågor och det behärskar inte jag… än :cool2:

    Jag lugnar mig med inköp av fler prylar tills våren kommer. Just nu så känns det kul igen med de senaste inköpen. Tja, det skulle ju vara en huva kanske… och en tjockare våtdräkt… och …:grin:

  • jr555se

    Medlem
    22 september, 2011 vid 07:34

    Kul å höra! jag köpte oxå midjesele istället och det vart lättare och framförallt snabbare att ta av och på. Tycker dock fortfarande att jag kunde få fötterna lättare med sittselen när det var lite vind men förmodligen för lite vind för att plana iaf.
    Drag i riggen gör enorm skillnad på kontroll och balans, likaså att sänka bommen lite om du upplever dålig kontroll. Var inte rädd för att Testa dig fram och inte gå blint på vad alla säger. Och höja Högt upp för att lättare komma iväg(hänga som en apa, missing link etc)

    Jag är nästan 2m lång och drar bommen av ren reflex högst upp i mastfickan men har faktiskt upplevt i kraftigare byar att jag ibland får svårare att hänga emot, blir konstig ställning med axlarna för långt över(framför) höfterna och 2% balans…
    Tog ett tag innan jag vågade sänka bommen ngra centimeter, blir ju svårare att hänga apa men lite mer kontroll.

    Justerbara hängtampar är oxå att rekommendera om du inte redan har.

    Lycka till!

    -johan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa brädan att utvecklas på…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.