Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa dr Masse

  • Bästa dr Masse

    Publicerad av callevader på 25 februari, 2001 vid 10:37

    Bästa dr Masse!
    kul med någon som gillar samt också producerar seriösa inlägg d.v.s. som som kan tillföra läsaren något nytt.

    Kör själv NR och hör till den som tycker trimmet är mycket viktigt.Har nu 00-or. Hade tidigare 98-or. Jag tycker att 00-orna är det lite lättare att rigga så de käns köna i ett bredare register, men jag kämpar fortfarande med att hitta det optimala trimmet på dem. Med andra ord full stabilitet och max drag. Precis som du sa så är det väldigt lätt att döda seglet med nedhalet.

    Vilken årsmodel har du?
    Hur riggar du? Nedhal och uthal.
    Kör du små eller stora fenor.
    Ha det!

    ola-h svarade 23 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 08:30

    Svag som man är för komplimanger så börjar man skriva… 😉

    Eftersom fjolåret inte var någon vindsmurfingmässig höjdare för dr Masse så blev det inte så mycket seglat med NR. Har kört en del på 6.2 och ett par gånger med 5.4, båda anno 2000. 5.4 var lånad, numera köpt! 4.7 är även på gång…

    Första gångerna körde jag helt klart med för lite nedhal, eftersom det var lättvind. Trodde att jag skulle få mer “punch” i seglet på det viset, men istället blev det mest obekvämt. Har senare istället valt att i stort sett alltid rigga enligt instruktionerna, dvs att jag alltid kör med 25 cm förlängning för min 6.2:a. Spänner nedhalet tills toppen släpper och akterliket är löst till och lite förbi andra lattan från toppen. Låter faktiskt akterliket vara någorlunda tight från tredje lattan ned till bommen. Tycker det funkar.

    Justerar därefter uthal efter vind. Lite vind = mindre uthal, mer vind = mer uthal. När det blåser bra så kör jag med skapligt mycket uthal och hyfsat plant segel, men det fylls fint väl på vattnet. Spelrummet för uthalet är väl en 3-4 cm för min del. Först när det trycker på ordentlig så ger jag nedhalet ytterligare lite mer tills akterliket börjar bli löst mellan tredje och fjärde lattan uppifrån. Då kan man köra i mycket vind. Mer nedhal tycker jag “dödar” seglet helt, har testat… Tycker faktiskt att 5.4an verkar tåla mer nedhal bättre än 6.2an, men det är jag inte riktigt säker på ännu.

    6.2an har jag kört med 29 och 24 fenor, funkat fint! 5.4an med 24 fena. Ganska stora fenor än så länge, blir mindre i år!

    Men kom ihåg att jag inte kört seglet så där j-a mycket! Dessutom är jag inte någon elit-surfare! Räknar med att det egentligen blir först i vår som jag kommer att lära känna mina NR bättre och förstå hur jag vill ha de! Till saken hör att jag, i brist på $$$$ kör på en vanlig NP FreeRide mast. Funkar dock fint, även om en WavePro säkert är annorlunda och ger lite till.

    Kollade lite på NPs site och läste lite i riggningsinstruktionerna:

    When correctly rigged on the beach, the Neil Pryde Wave and Freestyle
    sails will show little looseness in the upper leech. Modern wave and
    freestyle sails require firm (although properly twisted) foil forms and
    positive outhaul tension. It is a mistake to try to tune today’s wave and
    freestyle sails with extremely loose leeches from extreme downhaul, and
    negative outhaul.
    First set the mast base to the setting printed at the sail tack. Then
    follow the steps below to correctly fine tune your sail. Use a tape
    measure to check and record your favorite trim settings.
    Downhaul: until the tack pulley is within the prescribed setting and
    the leech should just begin to appear loose in the area of the top
    batten. Do not over downhaul.

    Outhaul: set the boom so the sail can be tensioned to the
    recommended dimension with less than 2cm space between the clew
    and the boom end. Using a tape measure will guarantee accuracy. Fine
    tune the outhaul around the recommended dimension, using less when
    you are looking for more power and more when you are fully powered.
    At these settings, there will always be solid tension on the clew.

    Hmmmm, kanske skulle jag läst det ordentligt från början… 😉

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 15:16

    Det intressanta är att Kevin på NP-konfen brukar rekomendera mer nedhal än specificerat, eller åtminstånde, även i extrem lättvind, maximalt angivet nedhal. Själv gillar jag mer liv i mina segel och kör när det går med mindre nedhal (med inom rekomenderade) och har haft en och annan dust med Kevin om detta.

    Ola H.

  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 15:39

    Har sett det oxå, Kevins råd har fått mig att köra med snäppet mer nedhal i lättare vind men inte fullt ut så mycket som han rekommenderar. Kanske beror det på att han bor på Maui och kan köra “lagom” överriggad mest hela tiden medan vi bor i ett något byigare Sverige där det gäller att ha lite tryck i seglet även mellan byarna?

    Men det är nog inte så. Att det skulle vara skillnad på Sverige och Maui, menar jag 😉

    Ett råd som han gett som jag dock tycker stämmer är att försöka hitta ett bra läge på nedhalet och sen jobba lite mer med uthal, vilket har funkat för mig.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 15:59

    Ingen skillnad mella Dr Masse och Kevin ??? nä det är nog bara bra förhållanden som gör honom bäst i världen…..

  • bajsmellantarna

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 19:11

    väldigt vad vi tar i, lider du av hybris ???

  • bajsmellantarna

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 19:12

    menar vår käre vän dr masse

  • udoo

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 19:15

    Menar ni på racesegel eller?? Där brukar det vara bäst med maximalt nedhal och pumpa sig igång istället, det ger mer släpp och speed när man väl har kommit igång! Kommer man inte igång så har man helt enkelt valt fel segelstorlek..!! =)

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 07:56

    Kul med fylligt svar.

    Det är ju inte alla som inser att det finns mycket att känna på trimmet om inte annat så rent bekvämlighetsmässigt. Det är klart att man kan göra som vissa på konfen rekommenderar, in med mast på med bommen och dra till de rekommenderade längderna. Men det tycker jag är att förenkla världen för sig. Ungefär som att tro att man blir en rackare i sängen bara för att man kör in den och sen kör tills det går.

    Jag riggar nog i princip som du fast kanske med ännu mindre nedhal. D.v.s. 1-2 mindre än rekommenderat, det är kanske lite lite. På tidigare NP-segel skulle man titta på 2:a lattan och att den var icke-roterad m.a.o. att den står nästan rakt mot masten och på detta sett kolla nedhalet. Det är möjligt att detta gäller även för NR-oo.

    Vad som är lite paradoxalt är att de senaste åren har segel tillverkarna varje år poängterat i riggmanualen att i år skall det inte va så mycket nedhal och så har det vari i fler år i rad nu.
    Och sedan när man sett både världstoppen och även duktiga killar i Svedala, så har de i alla fall en jävla massa nedhal. Men det är klart det har väl alltid tryck i bitarna. Vad jag förstår är NR sydd med mycke tvisst för att funka när man är överriggad. Men det är ju möjligt att det tvisstar mycket när man ör överriggad även vid måttligt nedhal.

    En anna sak som talar för mycket nedhal i alla fall på mitt segel är de veck jag får i det när jag inte har jävligt mycket nedhal. De uppstår om jag kollar tvissten på land genom att hålla ned mastförlängaren i marken och låta någon annan böja ned masttoppen mot marken och på så sett simulera max tvisst. Vecken går vertikalt vilket inte är så bra det lär vara mindre illa med veck som sträcker sig mer på diagonalen snett bakåt uppåt mot bomnocken och akterliket från nedhalet sett. Detta enligt S16. Faktum är att jag nog inte testat att segla med max nedhal och lite uthal i ”lagom” vind. Det ska jag nog testa.

    Hur som helst så jobbar seglet mycket och jag tycker att det funkar mycket bättre med en snabbare mast. Jag uppgraderade min 400 ck-30 mast till en ck-66 och det blev stor skillnad på min 4,7a inbillade jag mig. Framför allt så kändes riggen mycket skönare.

    Hur som helst det är ett jävligt bra segel med mycket bottendrag och som tål mycket vid kanske är det just därför som och det är känsligt på trimmet. För det är ju just dessa två komponenter som alla segel tillverkare vill få in i alla fall de flesta segel. Kanske är det just balansen mellan dessa som här kräver lite extra finkänslighet.

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:01

    Vi talar nog knappast om samma Kevin här. Den Kevin vi pratar om är föreståndaren för Neil Prydes Maui-center, ej Kevin Pritchard

    Ola H.

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:06

    Antagligen behöver du rigga seglet något annorlunda på en CK-66 jämfört med en Wave-Pro, Wave eller CK-35. CK-66 är mer flextop än de andra masterna, faktiskt mest flextop av alla master NP sålt om jag inte minns fel.

    Ola H.

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:23

    Tack för kommetaren, kanske därför den kändes så kön.
    Men det här med flextop o.s.v vet du hur jag kan kolla detta, eller hur man kan läsa ut detta ur NP mastspeifikationer på deras hemsida? Jag har även hört rycktes vägen att Racepro masterna skulle vara mjukare i toppen men har inte kunnat kolla upp detta.
    Tacksam för svar!

  • dr-masse

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:34

    Ibland använder jag mig av ironi i mina inlägg… Typ mest hela tiden… Lite läbbigt är det… Följande mening från tidigare inlägg KAN tolkas som skapligt ironisk:

    “Men det är nog inte så. Att det skulle vara skillnad på Sverige och Maui, menar jag ;-)”

    Det är ju TOKIGT stor skillnad på Sverige och Maui. Trodde liksom att det var en ironisk kommentar i öppet mål för gänget på den här konfen 😉

    Att den lille, klene och löjlige dr Masse skulle tro att han håller samma klass som valfri Kevin (Pritchard, Ponichtera, Ozee (ägare av Pryde-shoppen på Maui), Bacon (skådespelaren) Johansson (brevbäraren)) är ju grymt osannolikt.

    Så dum är inte ens jag.

    Höll inte vi på att diskutera segeltrim här? Var kom ni ifrån? Tyckte att det började bli lite intressant.

    Surfa På!

    (Fast man kan ju undra om det är värt att skriva såhär många tecken för att svara en grabb med användarnamnet “skitmellanöronen” eller vad det nu var som skrivit några inlägg som inte direkt bidragit till att höja nivån här på konfen… 😉 )

  • dr-masse

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:40

    Det finns en diskussion om detta på neilprydemaui.com där Kevin OZEE skriver en del om detta. Tror bestämt att han skriver att RacePro masterna är mjukare i toppen.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 10:09

    Det är väl självklart att testa å följa angivna riggningsinstruktioner för sina segel!? Om det nu finns märken på seglen som visar hur hårt man skall dra nedhalet bör man väl följa det! Samma om de har angivit bomlängd och man dessutom har längdmått på bommen. Då är det enkelt att få seglet bra riggat, eller? Jag har testat med mina segel att både följa ovan angivna instr osv och det har fungerat över förväntan dessutom har jag prövat att busa till det genom att rigga det anurlunda och utanför angivna gränser med varierande resultat oftast till det sämre. Vid ett tillfälle mad riktigt hård vind testade jag att överdra seglet vilkte dödade segle utan att göra det lättare att kontrollera, det var helt enkelt förstort! Samma vid lite vind, seglet var kanske för litet, påsriggninging, som tid nämts, fungerar sällan tillfredsställande. Naturligtvis finns det en möjlighet att inom angivna gränser trimma rejält och känna en stor skillnad. Nu menar jag inte att alla måste följa tillverkarens instruktioner slaviskt men det är enl min erfarenhet ett enkelt sätt att få ett välriggad segel.

    MVH / Tony

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 10:12

    Även jag har tänkt på om det är värt att bemöda sig att skriva svar på inlägg som kommer från folk med analkaraktärstörning Och det är det nog inte. Vi kanske helt enkel skulle tiga i hjäl dom. Alternativet har jag också tänkt på dvs delita konfen från favoriter.

    Tänk och surfa på!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa dr Masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.