Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa dr Masse

  • dr-masse

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 10:22

    Håller med till viss del, dock har i alla fall jag upptäckt att det kan vara värt att testa lite. Det beror ju vad man vill få ut av sitt segel. Vad det gäller NR så har det hittills funkat bäst för mig att peta ganska lite med nedhalet (efter att ha spänt det till mitt “läge”) och jobba lite mer med uthal. Dock kan det mycket väl vara så att en annan seglare med annan vikt, bräda och förhållanden kanske tycker att det krävs mer/mindre nedhal än vad jag kör med för att han skall bli nöjd!

    Det är ju lite knepigt det här med segelstorlek, riggning och vindsurfing vilket är en del av tjusningen! Förhållanden, utrustning, kunskapsnivå och humör gör ju att i stort sett varje gång är unik. Så jag delar egentligen mest av mig av mina egna erfarenheter, vissa kanske håller med andra tycker annorlunda. Men det är kul att diskutera!

    Vad gäller att “läsa instruktionerna” så var det på sätt och vis en kommentar till mig själv att jag nog skulle ha kollat lite närmare innan jag kastade mig ut på vattnet första gången… Jag är nog inte den enda grabben här som sladdat in på beachen med nytt segel, tokriggat och kört som f-n för att lååååångt senare upptäcka att “oj, här fanns lite instruktioner som kunde vara värda att kolla i”… 😉

    Men sen finns ju de där dagarna när man bara riggar och kör. De gillar jag! Fler och fler har det blivit med åren… Missar nog nå’t… Men är lite lat…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 10:31

    Ditt påstående “Och sedan när man sett både världstoppen och även duktiga killar i Svedala, så har de i alla fall en jävla massa nedhal.” är jag faktiskt beredd att hålla med om. Har inte sett lika många duktiga seglare det senaste året, men på Guincho 99 så gick man ju runt och kollade en del. Och där hade seglare av världscup kaliber en hel del nedhal, bland annat Sebastian Wenzel. Även Tristan Boxford hade rätt bra fjong i nedhalet. Fast där kör man med stort för att komma ut och “tar” att man bli överriggad längre ut, verkar det som. Men att de skulle kört med nedhal så att akterliket blir löst till ungefär andra lattan från toppen? Njäeee, de spände mer än så…

    Någon annan som har samma erfarenhet? Att det rekommenderas av tillverkarna att köra med mindre nedhal men att folk, även duktiga seglare, spänner i rätt bra i alla fall? Är knepet att köra så överriggad som möjligt? Tänker bland annat på audio-intervjun med Josh Stone där han i stort sett sa att “vi köra med så j-a stora segel som möjligt för att få fart i manövrarna” (gällde free-style, men kanske även våg?).

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 11:39

    Nej, jag tror inte det går att läsa ut från specifikationerna. Givetvis går det att mäta böjkurvan. Det är enklast om man skall jämföra två master. Då är det bara att stötta dem på bockar i topp och botten och sedan belasta dem på mitten med 10-20 kilo. eller nåt. Om man vill kan man se till att eventuellt belasta den ena mer så de får samma maximala nedböjning. Då ser man direkt skillanden i böjkurva.

    Ola H.

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 12:11

    Jag måste erkänna att jag är lite tveksam till det där med flex i toppen på ck-66 och Racepro men jag har inge fakta i målet. Men frågan är om NP skulle gå och lägga in en annan böjkurva på vissa master utan att gå ut med det? Men det är ju inte omöjligt.

    Men jag tänker ändå att om det är så så måste det synas på något sett på deras mast specifikationer på deras hemsida. Då talar jag om alla dessa procenttal osv.
    Och då skulle det alltså skilja på en 400 ck-66och och 400 Wavepro och Wave.
    Jag skall förska kolla upp det.

    En som inte vet, men som gärna vill veta!

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 12:22

    Jag håller med dig. Det beror på så många saker så så varje surfdag kan bli unik. Jag diskuterade engång trimning av ett NR-98 med en av de bättre gossarna här i Landet. Och han sa just det att han ville ha lite mera knuff och drag i fram handen så han körde med lite mindre nedhal. Han är för visso en räka på 70kg som oftast kör små segel. Medans hans kompis var tyngre och körde större och drog mer i nedhalet. Min riggning var någon stans mitt i mellan.

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 12:59

    Jo, det är faktiskt skillnader som inte skrivs ut. CK-95, Race Pro och nya X7 har alla aningens olika kurvor trots att de går som constant curve i MCS-mätningar. Skillnaderna är dock antagligen rätt små. Man kan se att Race-Pro och X7 skiljer sig åt genom att titta på “bend offset” i specifikationen.

    När det diskuteras segeldesigner på NP-forumet verkar det som om segeldesignern snarare först bestämmer sig för en böjkurna och sedan gör seglet, iallafall på race-sidan. NP gillar ju att prata om kompatibilitet och sån’t och ville säkert att Robert Stroj skulle designa RS-1 runt Race-Pro. Robert vill dock inte detta utan valde en annan kurva. Min gissning är iochförsig att han valde en kurva han var van att arbeta med snarare är en som han trodde var teoretiskt snabbare.

    Om jag inte minns fel skrev Kevin på NP någon gång att just Ck-66 är den enda flextop mast NP någonsin producerat.

    Ola H.

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 22:25

    Ola!
    Det verkar som om du hade rätt angående NP masterna och deras olika kurvor.
    Mvh Calleväder

  • kapten-k

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 23:47

    Anledningen att man drar mycket nedhal på vågseglen är nog inte hur mycket drag man vill ha , utan man vill ha ett segel som inte känns topp-tungt när man skall göra loopar och manövrar..
    Har man dessutom mycket twist så kan man dumpa kraft genom att överskota i stället för att skota ut, ..bra att kunna göra både och

  • dr-masse

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 08:11

    Ah! Intressant svar! Fler som håller med?

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 10:55

    Jag håller med att detta är anledningen till mycket tvist på vågsegel. Dock blir en sidoeffekt att seglet blir lite mer slappt och livlöst i de undre vindregistren. I praktiken tycker jag att vågsegel med mycket tvist måste köras större än sådana med mindre tvist (lite förenklat) för att känslan skall bli bra.

    Även moderna segel med lite tightare överdel är ju avsevärt mycket mindre topptunga än gamla segel. Min personliga smak dikterar dock att jag hellre tar lite mer drag i toppen på köpet för att få ett segel med mer “pumpkänsla” som kan väljas i mindre storlek. Antagligen beror detta på att jag hellre rider vågor än gör feta hopp och pga min låga vikt aldrig har problem att komma igång.

    Många segel är idag väldigt trimbara så att man kan ändra känslan/tvisten rätt mycket på samma segel. I vissa förhållanden väljer även jag att köra med så stort som möjligt ett mer tvistat segel.

    Ola H.

  • callevader

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 13:39

    Det ligger mycket i vad du säger. Men det finns lite att tilläga. Har just läst en jävla massa inlägg på Mauikonfen. Där står mycket godis att läsa för den som är intresserad. Kevins inlägg är ofta mycket givande att läsa.

    Så till tvisstens funktion. Den skall ju också lyfta brädan ur vattnet genom att minska trycket på mastfoten. Vilket vi alla kanske känt någon gång när vi tyckt att brädan gått långsamt och tung och gått in och ökat endhalet för att sedan uppleva att vi fått in femte växeln och plattan i mattan.

    Åter till NR. Kevin säger att NR fylligaste av alla waveseglen och därför okcså måste ha mycket tvisst (dvs mycket nedhal)för att förbli stabila och kontrollerbara. Och att de har lite av tvissten på ett slalom segel men att det då också har dess stabilitet.

    Hans rekomendation är massa ned hal, “do not over-outhaul the sail”

    Ha det!

  • kapten-k

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 22:27

    Håller med dig fullständigt. man måste ju trimma seglen mycket efter förhållanden oxå..man äger ju inte all storlekar…dessutom skulle det bli ett himla bytande hela tiden..
    Är det du förresten som bygger ultrakorta vågbrädor? hur funkar dem för dig?
    Har du lite rocker för att få dem mindre studsiga eller mer??? Ahd-max 62 käns ju speciell, men den har rätt mycket rocker..
    jag har byggt en 262*66 (väldigt rak) och en wave 254*56 oxå rak (värdelös till 4.1)
    väl mött!

  • ola-h

    Medlem
    1 mars, 2001 vid 08:21

    Ja, jag är nog den som bygger korta vågisar. Min lilla är 233. Jag har rätt mycket rocker. På 233:an experimenterade jag också med ovanligt mycket V genom hela brädan. Detta ger en väldigt skön känsla kant till kant och en harmonisk gång över shop. Den korta längden gör dock ändå brädan rätt orolig i mycket hård vind om man är överriggad. Fördelen med den korta längden är en otrolig hanterbarhet när det är lite trångt, som det ofta är i små, svenska vågor. Jag gillar att ha mycket av brädan mellan fötterna, så att säga.

    Ola H.

  • kapten-k

    Medlem
    1 mars, 2001 vid 11:34

    ok! låter shysst.. hur bred är den brädan?
    Tänkte bygga bygga en freestyle/wave som är 230*58 som komplement till min 262*66 brukar har ganska rak rocker så man kanske skulle ha massor av v eller dubbelkonkav för att bli a med den värsta studsen

  • ola-h

    Medlem
    1 mars, 2001 vid 15:02

    Jag tror så små brädor funkar bäst med lite mer rocker och hyfsat runda kanter. Själv kör jag också med tre lika stora fenor, ala’ vågsurfingbrädor. Detta ger superschysst grepp i svängarna, tidig planing och fenomenal höjdtagning. Dessutom ligger brädan lite annorlunda i svängen. Man kan liksom göra sväva svängar längre fram på brädan. Nackdelen är lägre toppfart, men skillnaden är inte så stor att det hindrar i vågsegling. Själva raktframkörningskänslan med tre fenor är rätt lik singlefin och inte alls som twinfin.

    Anående min 233:a kan man säga att den inte är “småstudsig” men väl “storstudsig”. Vad jag menar är att den går väldigt mjukt i vattnet men ändå iblend kan lyfta till. Då får man hålla tungan rätt i mun eftersom nosdykning lättare inträffar på en så kort bräda.

    Ola H.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa dr Masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.