Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa hjälm och flytväst för windsurf

  • Bästa hjälm och flytväst för windsurf

    Publicerad av memnoch på 6 augusti, 2018 vid 16:15

    Hej

    Det har varit en hel del incidenter nere i Skåne på sista tiden där både hjälm och flytväst varit ovärderliga. Det är inte så att jag inte visste detta, men tänkte iaf göra slag i saken och äntligen skaffa. Vilka hjälmar och flytvästar kör ni med och kan rekommendera? Jag kör med midjesele så det måste fungera bra med sådan. Det bör ju gärna vara färger som syns på vattnet, men det kan man ju iaf åtgärda på hjälmen. Alla tips tas tacksamt emot!

    /Mem

    hakuna svarade 5 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    6 augusti, 2018 vid 17:19

    Köp en väst som inte glider upp. Min gör det, väldigt störande

    Jag använder en petzl klätterhjälm

  • ozzie

    Medlem
    6 augusti, 2018 vid 21:08

    Protec hjälm och Dakine impactväst (dock ej klassad som flytväst) funkar kanon för mig!
    Passformen är viktig, så det är inte säkert det passar för dig?
    För mig är västen suverän, eftersom jag kan ha midjeselen väldigt lös utan att den glider upp!

  • oggy

    Medlem
    6 augusti, 2018 vid 22:04

    kan rekommendera flytvästen baltic adventure. praktisk med fickor, brukar gå ut med badskor (stenigt) och sen ta av dem och lägga i fickorna när man är på djuptr vatten.. också att den har högt snitt så man får plats med midjesele.

    Sen är den kanske lite klumpig och mycket flytmaterial på framsidan.

    https://www.bauhaus.se/funktionsflytvast-baltic-adventure-large-70-90-kg.html?nosto=nosto-other-purchases

  • martinc

    Medlem
    6 augusti, 2018 vid 22:25

    Jag har en mystic razor väst. Bra flyt utan att kännas ivägen. Inga problem med midjeselen.
    Tillbringar mer tid i den än på brädan känns det som…

  • sailortrash

    Medlem
    6 augusti, 2018 vid 22:26

    Jag har inte testat ngn ”impact vest”, men skulle gärna byta till ngn som sitter mer fast på kroppen. På grunt vatten och stabil vind brukar jag hoppa västen för den är så i vägen…

    Inga västar utom de orangea ör klassad som livvästar. De är de enda som håller huvudet uppe på en medvetslös. Om det skiljer i flytkraft på en impact eller vanlig sportväst (typ Baltic adventure) vet jag inte. Man får ju rätt mkt flytkraft av våtdräkten också

  • gustav1980

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 08:22

    NeilPryde har en väst som jag använt sedan 2005, typ. Fungerar perfekt med sittsele men tror säkert att det går att få till det med midje också. Den har “uttag” för kroken och känns väl anpassad för windsurfing!

  • htn

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 09:15

    NeilPryde har en väst som jag använt sedan 2005, typ. Fungerar perfekt med sittsele men tror säkert att det går att få till det med midje också. Den har “uttag” för kroken och känns väl anpassad för windsurfing!

    Kör också NP-väst (High-hook heter min). Funkar perfekt för mig med midjesele. Sitter tight, glider inte upp. Små i storlekarna. Vad jag vet finns det svarta och gula.

  • sundheden

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 12:57

    Bra tråd… behöver fixa en ny också eftersom min helt mystiskt har krympt. 😀
    Kör inte med väst när jag kör 8.6, 7.5, 6.5 längre.

    [edit] Funderar på ION Booster X…. Inte jättesnygg men man syns bättre i alla fall, speciellt en mulen mörk höst-/vinterdag på vattnet.
    https://www.surfspot.se/ion-booster-x-flytvast-gul.html

  • erland

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 13:27

    Jag har nån gammal snowboardhjälm som är helt ok.
    Bra sak är att den har öronlappar. Det skyddar mot kall vind å trumhinnan ifall man skulle landa med örat först..

    Dock är den lite tung å öronlapparna suger åt sig vatten.

    Om nån vet nåt ställe som säljer hjälmar i XL (60 cm plus) så skriv gärna.

    Alla ställen jag varit inne på har bara upp till L (59 cm).

  • memnoch

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 13:33

    Hej och tack för all input!

    Jag lutar åt de här prylarna:

    https://surfers.se/ovrigt/hjalmar/vatten/np-vattensportshjalm-rod
    +
    https://surfers.se/vatdrakter/flytvastar/np-flytvast-high-hook-lite i gult

    Då vet man att man syns i vattnet vilket är superviktigt! Vi hade en kille i vår klubb vars bom gick sönder ute i Öresund. Sjöräddningen körde förbi honom 2 ggr utan att se honom… han hade svart våtdräkt, svart flytväst och svart hjälm…

    NP flytvästen är ju som ngn skrev ovan ingen flytväst, men verkar fungera väldigt bra. kollade några Youtube klipp igår och har en kompis i klubben som kör en äldre variant som han är nöjd med. Han kör numer med en gammal vattentät telefon och kontantkort i fickan på framsidan av västen…

    /Mem

  • htn

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 14:46

    Hej och tack för all input!

    Jag lutar åt de här prylarna:

    https://surfers.se/ovrigt/hjalmar/vatten/np-vattensportshjalm-rod
    +
    https://surfers.se/vatdrakter/flytvastar/np-flytvast-high-hook-lite i gult

    Då vet man att man syns i vattnet vilket är superviktigt! Vi hade en kille i vår klubb vars bom gick sönder ute i Öresund. Sjöräddningen körde förbi honom 2 ggr utan att se honom… han hade svart våtdräkt, svart flytväst och svart hjälm…

    NP flytvästen är ju som ngn skrev ovan ingen flytväst, men verkar fungera väldigt bra. kollade några Youtube klipp igår och har en kompis i klubben som kör en äldre variant som han är nöjd med. Han kör numer med en gammal vattentät telefon och kontantkort i fickan på framsidan av västen…

    /Mem

    NP västen är klass 50 (flythjälp). Det är en flytväst, men däremot ingen räddningsväst/livväst.
    Kollade på Surfers sida du länkade till. “Lite” verkar vara en ny version och lite billigare. Den jag har är den andra versionen. Skillnad på dessa? Bra med ficka/nät på framsidan. Där har jag telefon i vattentätt fodral och visselpipa…
    Kolla storlekarna med butik innan beställning. Små i storlekarna (när jag köpte min ~2010). Min är XL-2XL. Sitter tajt. Har normalt M/L. 185cm/80kg

    Svara på: Bästa hjälm och flytväst för windsurf

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 21:30

    Kan tipsa om Mystic predator vattensporthjälm som klarar både utan huva sommartid och med neoprenhuva under vintertid. Den har så mycket justering.

  • ben_go

    Medlem
    9 augusti, 2018 vid 10:59

    Hej och tack för all input!

    Jag lutar åt de här prylarna:

    https://surfers.se/ovrigt/hjalmar/vatten/np-vattensportshjalm-rod
    +
    https://surfers.se/vatdrakter/flytvastar/np-flytvast-high-hook-lite i gult

    Då vet man att man syns i vattnet vilket är superviktigt! Vi hade en kille i vår klubb vars bom gick sönder ute i Öresund. Sjöräddningen körde förbi honom 2 ggr utan att se honom… han hade svart våtdräkt, svart flytväst och svart hjälm…

    NP flytvästen är ju som ngn skrev ovan ingen flytväst, men verkar fungera väldigt bra. kollade några Youtube klipp igår och har en kompis i klubben som kör en äldre variant som han är nöjd med. Han kör numer med en gammal vattentät telefon och kontantkort i fickan på framsidan av västen…

    /Mem

    NP västen är klass 50 (flythjälp). Det är en flytväst, men däremot ingen räddningsväst/livväst.
    Kollade på Surfers sida du länkade till. “Lite” verkar vara en ny version och lite billigare. Den jag har är den andra versionen. Skillnad på dessa? Bra med ficka/nät på framsidan. Där har jag telefon i vattentätt fodral och visselpipa…
    Kolla storlekarna med butik innan beställning. Små i storlekarna (när jag köpte min ~2010). Min är XL-2XL. Sitter tajt. Har normalt M/L. 185cm/80kg

    Visselpipa var ju ingen dålig idé, tar med mig den, tack!

    Svara på: Bästa hjälm och flytväst för windsurf

  • htn

    Medlem
    9 augusti, 2018 vid 11:37

    Bra grej tycker jag. 28 kr.
    (Kolla t.ex. Hjertmans)

    Attachment Image
  • pedersen

    Medlem
    9 augusti, 2018 vid 14:33
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa hjälm och flytväst för windsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.