Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Bästa lättvindskite ( tube) ?

  • Bästa lättvindskite ( tube) ?

    Publicerad av niss på 9 juni, 2013 vid 19:28

    Hej
    På väg köpa lättvindskite för att få kitea vissa sommardagar.
    Ozone Zephyr eller Slingshot Turbin eller Cabrinha Crossbow? eller Best TS?
    Nån som har erfarenhet……

    milkman svarade 10 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • blizzy

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 07:21

    Liknande tråd: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90927-S%E4tt-ihop-mitt-kitekit!&p=711168&viewfull=1#post711168

    Btw, tror du får specificera mer vad du vill att kajten ska vara “bäst” på. Precis som allt annat finns det ju en massa olika faktorer att ta hänsyn till och jag tror inte att det finns någon som är solklart bäst inom alla.. Men de kan vara bra på olika sätt :santa:

  • niss

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 16:53

    Vill hoppa och cruisa runt…..

  • milkman

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 19:26

    Cabrinha CB är inte en lättvindskite. Best TS vet jag inte något om alls.. Rätt många Zephyr då de var först. Sen släpptes Turbin något år senare. Någon som jag tror sålde dom sa att den gick att komma igång tidigare med. Nu har nästa generations zephyr släppts och den är ännu bättre än den förra. Om du skall hoppa och cruisa så kan du också överväga en Edge 15m eller varför inte 19 :), De hoppar bättre och cruisar högre i vind.. Zephyren är mer allround och har mycket större vindregister vilket jag uppskattar med den. I 5 m/s hinner jag loopa transitions, i 8m/s blir dom högre innan jag vågar dra loopen men jag gör den lätt. Perfekt att öva lite urkrokade trick etc.

    Vart bor du, du får gärna testa den?
    Du kan också ringa oss så hjälper vi dig välja rätt bland våra modeller, då har du också 30 dagars bytesrätt ifall vår rekommendation känns fel..
    / Jens från Surfbussen

  • niss

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 20:26

    Hej Jens
    Tack för ditt svar.
    Vilken av lättvindskiterna startar i lägst vindhastighet?
    Jag väger 70 kg och har en 160 cm spleene door-bräda.

  • milkman

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 06:09

    Det är olika tekniker med Zephyren och Edgen. De kommer igång samtidigt men Zephyren är enklare att launcha i nästan ingen vind och är en mindre tekniskt krävande drake. Dessutom är den lite billigare.
    Vinsten med Edgen är att du kommer hoppa högre och hänga mycket längre. Dessutom kryssar den bättre. du kommer vara igång vid eller innan 3,5m/s med den combo du beskrivit ovan.
    Bäst är om du ringer oss eller kommer in i butiken (om du är i Stockholm) så är det lättare för oss att rekommendera rätt. 🙂

  • niss

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 10:59

    Vad har du för lägsta pris på Zephyren ( 27 meters linor) , bom o pump? Bor i Kungsbacka.

  • milkman

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 14:16

    Den ligger här. http://www.surfbussen.nu/shop/ozone-zephyr/ Priset är vad det är…
    Jag kan ha en kvar men det beror på vad vi sålt igår/idag. Nästa leverans är om ca 14 dagar.

  • milkman

    Medlem
    16 juni, 2013 vid 13:00

    Jag kontrollerade och det finns en i butiken just nu. 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Bästa lättvindskite ( tube) ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.