Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjesele?

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2006 vid 05:12

    Den som sitter bäst på din midja.
    Det bästa är helt kalrt att prova någon sele och sen se hur den sitter, att säga vilken är den bästa är givetvis omöjligt att säga. Men håller du dig till ett etablerat märke så är det ju större chans att den är välsydd och har genomtänkt konstruktion.

  • ola_p

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 05:14

    Jag gillar min PL teamwave, jag hade en NP tidigare, men automatic systemet var ganska dåligt tyckte jag, och selen lite för styv för min smak. Automatic grejerna blev dock bättre året efter jag hade köpt den selen så det har nog ändrats.
    Teamwaven kostar ju ok pengar dessutom…

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2006 vid 05:21

    Jag kör också PL Teamwave, mycket fin sele.

  • surfjohan

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 06:27

    Gillar min Prolimit Hybrid

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2006 vid 06:36

    Synd att den midjeselen finns långt borta så jag inte kan testa den. Är det någons som har testat north:s midjeselar? Förresten, visst är midjesele för freestyle, wave m.m. och sittsele för race, freeride m.m. eller?

    Oregistrerad wrote:
    Jag kör också PL Teamwave, mycket fin sele.
  • nikke

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 06:42

    Glömde logga in igen!

    Oregistrerad wrote:
    Synd att den midjeselen finns långt borta så jag inte kan testa den. Är det någons som har testat north:s midjeselar? Förresten, visst är midjesele för freestyle, wave m.m. och sittsele för race, freeride m.m. eller?

    Oregistrerad wrote:
    Jag kör också PL Teamwave, mycket fin sele.
  • poppo

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:18

    det sämmer som du skriver att midjesele används främst av våg och freestyleeglare, mycket pga den bättre rörlighet man får. sen kan det ju vara skönt att slippa gå runt som en jättebebis med blöja på stranden…

    alla som provat de nya Pat Love TMF selarna är lyriska, tydligen sittter de som gjutna. kostar en slant, säljs av Skidsport och SP. jag kör själv med NP, tycker den funkar riktigt bra.

    aid_508_imgno_1.jpg

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:23

    Jag kör midjesele till allt. Även många proffs gör det, alltså en smaksak. Formula däremot är en annan femma, där måste du får ner kraften i benen och då är en sittsele bättre.

    KP o BD in action: eca8e13e00.jpg

  • jopi

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:47

    Körde ProLimit innan, tyckte den kasade upp ganska lätt (kanske beror på min päronformade kropp…:)), och krokspännena gick upp efter ett tag, gick att fixa genom att banka tillbaka låssprintarna med en hammare men tycker ändå inte att det ska behövas, och det lär ju pajja igen. Min polare slet upp tygremmen där kroken är fäst på en likadan sele så han fick sy om det. Nu var dock detta en äldre modell än den ni pekar på men jag är ändå skeptisk till PL.
    Köpte en Pat Love Gator och visst är den skön, sitter på plats och verkar hålla bra, men den klämmer lite precis på nederkanten av revbenen på mig.
    Sorry, inga positiva tips, men man behöver höra lite negativa synpunkter också. Problemet med att testa en sele i butik är att allt känns skitbra. Jag var på SP och testade och gick mest på deras betyg då allt känndes kanon att hänga i, men man märker ju problem först efter någon timmes segling.

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:57

    Där kom det lite negativt om PL så jag fyller i med lite positiv. Kört min i 4 år utan några kvalitetsproblem. Men dagsför byte pga den börjar kännas lite svampig efter så mkt användande.

    Några som kör Dakine Nexus eller Thermoform och kan dela med sig av erfarenheter?

  • clocknose

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 10:12

    Jag kör DaKine Thermoform sedan i maj och det är ungefär som med gator ovan. Den är jäkligt styv och skön men man där den klämmer not höften känns det som man har blåmärken efter surftet. Jag tror detta ger med sig när selen blir lite mer sliten / Joacim

  • emil_h

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 11:27

    Neil pryde 3d

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 12:58

    Ingen som testat Gaastras Cyborg?

  • manno

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 18:05

    Har inte testat men denna är helt klart annorlunda http://www.hotsailsmaui.com/2004/newsdisplay.php?id=3

  • vinta_kestrel

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 18:33

    Kan tyvärr bara instämma med jopi – jag har sett selarna han menar och jag blev paff (för det var jag som sålde de. Tycker själv att PL’s selar är bra annars, men har senaste tiden fått se en del sömmar gå upp, troligtvis pga dålig tråd). Jag känner seglarna väl och vet att de använder prylar hårt, men det är inte snack om kastfall direkt. Så att pinnen för snabbkopplingssystemet böjs så att selen krokar ur ute i vågorna i SA är bara direkt oacceptabelt.

    Själv kör jag sittsele för jag är än mer päronformad än Johan (jopi). Har alltid funkat klockrent med freeride-sittselar som man låter kroken sitta högt på. En känd profil i vår klubb kör också sittsele och ingen kan klaga på hans vågridning. Inte Anders Bringdahl’s heller tror jag… 😉
    Nackdelen med sittsele är att kajtarna ställer en massa konstiga frågor eller ser konstigt på en när man svarar?
    -“Vilken storlek kör ni?”
    -“5.0” svarar man
    -“Cooolt!”
    eller (som hände senast i Gislövshammar)
    “Vilken kite kör ni”
    -“??? (våra förvånande ansikten glor konstigt på de som frågar)”
    -“???? (Än mer förvånade ansikten med öppna munnar). Ja, alltså vilken kite kör ni?”
    -“???? Vi kör inte kite(Punkt)”

    Ser dock fram emot att få köra Hot’s sele. Har aldrig någonsin haft en midjesele som passar min raka kropp, men nån gång ska vara den första. Rapporterna säger att den är grymt skön (både med och utan dräkt på sig) jämfört med andra på marknaden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjesele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.