Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa spoten runt Hurghada och El Gouna

  • Bästa spoten runt Hurghada och El Gouna

    Publicerad av windyboy på 4 januari, 2010 vid 10:32

    Det blir nog en resa till Egypten den 12 januari. Vi har lite svårt att avgöra vilka spots som kommer vara bäst nu under vintern då det ofta blåser lite mindre. Mangroovy Beach vid El Gouna verkar ju vara lite mer vindsäkert och mindre byigt än vid Magawish bay. Jag jämförde med webcameror från båda ställena idag när prognosen var bra. Det blåste ju som tusan i Mangroovy men knappt någon vind alls vid Magawish eller Jasmine. Är det någon som vet hur det ligger till med vinden när nere???

    Dessutom undrar jag om någon har bra erfarenhet av endagars kitesafari. Vilka surfcenter är seriösa och erbjuder riktigt feta spots och vill inte bara plocka turisterna på pengar? Blåser det mer ute vid öarna?

    Är det någon som har bott på Arena inn i El Gouna och kan rekommendera det? Det var i alla fall billigt. 240 spänn för dubbelrum inkl. frukost i förhållande till runt 400-500 kr för liknande hotell. Är det så att man får vad man betalar för eller är Arena att rekommendera?

    debkausf svarade 14 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mikhogl

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 14:14

    tornadusurf i safaga är seriösa och billiga. Svensk tjej som hade centret när jag var där (Sara) Rätt bra spot, snabb räddningsbåt(med arg kapten:grin:). säkert flera andra som är seriösa också. Mvh Micke

  • magnush

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 16:16
    windkristensson;593967 wrote:
    Är det någon som har bott på Arena inn i El Gouna och kan rekommendera det? Det var i alla fall billigt. 240 spänn för dubbelrum inkl. frukost i förhållande till runt 400-500 kr för liknande hotell. Är det så att man får vad man betalar för eller är Arena att rekommendera?

    Jag bodde på Arena Inn för några veckor sedan.
    Mycket trevligt hotell med fint poolområde, biljardbord och beachvolleyboll-plan, samt pingisbord och fotbollsspel. Vi hade en stor jäkla lägenhet, men antar att dubbelrummen är bra de med. Det är inte en lyxresort men tillräckligt trevligt för att ta med familjen dit så jag var förvånad eftersom jag inte förväntat mig så pass trevligt för de pengarna.
    Sedan 10 SEK för TUK TUK ut till RedSeaZone kitecenter.

  • kitemaster

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 16:35

    Bodde på Royal city hotel (?) i Hurghada januari/februari 2002. Riktigt sunkigt men sköna anställda. Då var inte Colona watersports så crowded som jag hört att det kan vara nuförtiden. Det blåste bra då, kanske 40% av dagarna, men det verkar variera rätt mycket. Ibland har de flera veckor utan vind på vintern.

  • ohlen

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 17:49

    jag ska till egypten v8. ska bo i Sakkala (hurgada) är det någon som ska dit då eller är det någon som vet bra sport i närheten?

  • sourra

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 18:49

    Jag instämmer på alla punkter om Tornado i Safaga. Jag tror Sara har sålt stället nu men i övrigt är nog allt sig likt. Bistra mannen i gummibåten är grymt bra och hjälper alltid till direkt man är i behov av rescuebåt.

  • mikhogl

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 20:47

    Här är en bild på honom:smile:

    sourra;594011 wrote:
    Jag instämmer på alla punkter om Tornado i Safaga. Jag tror Sara har sålt stället nu men i övrigt är nog allt sig likt. Bistra mannen i gummibåten är grymt bra och hjälper alltid till direkt man är i behov av rescuebåt.
  • sourra

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 22:25

    Han är grym! Där har vi en snubbe som tar sitt jobb på allvar mån-sön. Lite skillnad mot gräshuvet på boavista som lunkade mot sin båt först när folk försvann i horisonten…

  • windyboy

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 08:46

    Tack för alla bra inlägg,

    Har förstått att vinden kan variera väldigt mycket så här års. Kommer därför vänta och se till att det inte är stiltje innan vi köper biljetterna. Sedan drar vi dit vinden är helt enkelt. Boende verkar ju vara den minsta problemet så det blir nog göttans bara det blåser.

    Det känns tryggt att veta att mannen i båten sköter sitt jobb med entusiasm.

    Hur är det med lågvatten i Mangroovy bay? någon som vet? Enligt tidvattenprognosen skulle det vara väldigt grund där under förmiddagarna (även då vinden verkar vara bäst). Hur grunt?

  • lidde

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 09:30

    Hej!

    Jag har nyligen varit på Mangroovy Beach i två veckor och vattennivån var bra under hela denna perioden. Skulle det vara lägre så är det bara att promenera med kiten längre ut.

    //Lidde

  • debkausf

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 15:05
    Lidde;594050 wrote:
    Hej!

    Jag har nyligen varit på Mangroovy Beach i två veckor och vattennivån var bra under hela denna perioden. Skulle det vara lägre så är det bara att promenera med kiten längre ut.

    //Lidde

    Hur är vinden då?
    http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=208338

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa spoten runt Hurghada och El Gouna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.