Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa tiden att åka till Portugal?

  • Bästa tiden att åka till Portugal?

    Publicerad av alexasu på 9 januari, 2017 vid 08:46

    Som rubriken lyder: När är bästa tiden att åka till Portugal?

    Tänkta åka två veckor tillsammans med mer eller mindre icke vindsurfande (definitivt icke vågseglande 😉 ) sambo. Jag tänker dock att jag hade kunnat klämma in en go eftermiddags session i alla fall varannan dag.

    Tanken är dock att vi både ska testa / lära oss vågsurfa.

    Tips från mer eller mindre erfarna portugal-resenärer mottages gärna!

    irieman svarade 7 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2017 vid 10:28

    Kort svar som kan bli väldigt, väldigt långt om det behövs.

    Slutet av juni, början av juli.

  • alexasu

    Medlem
    9 januari, 2017 vid 13:26

    @dr Masse 742708 wrote:

    Kort svar som kan bli väldigt, väldigt långt om det behövs.

    Slutet av juni, början av juli.

    Tack för det korta svaret!

    Om du orkar skriva mer så är det hemskt välkommet, typ hur vinden funkar, om det finns fler sports än guincho, var det är bra att bo osv.
    Kul om man kan bo någonstans där det är nära till andra aktiviteter när surf och vindsurf inte funkar.

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2017 vid 14:03

    Hittade en gammal tråd med bra info som fortfarande är relevant

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90905-Portugal-i-sommar-lite-fr%C3%A5gor

    Skälet till att slutet på juni är min favoritperiod:

    – Vinden är ofta igång. Inte lika stabil som i juli/augusti, men ofta nog.
    – Vågorna är bättre
    – Europas turistsäsong har inte börjat (slutet av juli och hela augusti) = mindre folk på spots
    – Lagom varmt

    Jag skulle bo i Ericeira. Där funkar på surf och vindsurf. Lätt att åka till Guincho om man vill. Testa även lagunen vid Obidos för skönt häng, varmare vatten och enkel vindsurf.

    Viana do Castelo kan också vara intressant.

  • styret

    Medlem
    10 januari, 2017 vid 20:49

    Plus en på Ericeira. Riktigt soft ställe. Kanske lite sisådär nybörjarvågsurfing i stan om inte sendrevet vid floden har blivit bättre igen. Men otroligt trevlig liten stad med bra surf-feeling och grymma restauranger. Bättre att få köra lite för surfing och bo nice än att bo precis vid braket men tvungen att köra för allt annat tycker jag.

  • alexasu

    Medlem
    17 januari, 2017 vid 08:08

    Tack för alla tipsen, siktar nog in oss på Ericeira i början av Juli då!
    Hur är det att ta sig in till Lissabon därifrå? Ska man ta bilen eller nån form av kollektivtrafik?

  • slim_jim

    Medlem
    17 januari, 2017 vid 14:45

    Bil tar ca 35 min, går buss men har aldrig testat.

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2017 vid 14:33

    Skulle verkligen rekommendera att ha en hyrbil i Portugal. Vistelsen kommer att bli roligare och alternativen klart fler, inte särskilt långa avstånd dessutom.

  • goose

    Medlem
    19 januari, 2017 vid 11:43

    Ha dock inte prylarna i bilen. Blev rånad på allt när jag var i Portugal för några år sedan. Plånboken, pass o biljetter samt kläderna som jag hade på var det enda som kom hem igen…..

  • dr-masse

    Medlem
    20 januari, 2017 vid 12:43

    @Goose 742763 wrote:

    Ha dock inte prylarna i bilen. Blev rånad på allt när jag var i Portugal för några år sedan. Plånboken, pass o biljetter samt kläderna som jag hade på var det enda som kom hem igen…..

    Shit, va surt. Min erfarenhet är dock att det beror väldigt mycket på var man parkerar (precis som här i Sverige). Jag har aldrig haft en inbrott på Guinchos norra parkering (peppar, peppar…) som man betalar på. På södra delen, där man står gratis, har jag däremot sett ett antal sönderslagna rutor genom åren. Har hört om liknande på Ribeira d’Ilhas där det tydligen görs inbrott hejvilt emellanåt.

    Lustigt nog har jag haft säkert tio bilinbrott i Sverige, men inte ett enda i Portugal… (fick däremot ett bakhjul stulet när jag bodde där).

    Även bra om man kan få en hyrbil som det inte står HYRBIL på all over. Undvik Goldcars, t ex…

  • irieman

    Medlem
    21 januari, 2017 vid 14:21

    Har funderingar på Ericeira i slutet av juni. Tänkte ta med en vågsurfbräda men även en vindsurfbräda + rigg och några segel. Brukar man kunna beställa takräcke till hyrbilarna där? Har varit i Biarritz några gånger de senaste åren och där går det inte att få tag i bil med takräcke även om man föreställer det.

  • dr-masse

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 07:53

    Tyvärr närmast helt kört med takräcke. Och, om det finns, dyrare än att köpa ett takräcke… Har själv haft med mig ett ‘Handirack’ de senaste åren för vindsurf på taket till och från flygplats (sedan mest inne i bilen).

    https://m.addnature.com/handiworld-handirack-416585.html

  • irieman

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 18:52

    Jo, jag har ett softrack så får väl ta med mig det i så fall. Annars har jag haft brädan inne i bilen men det går ju inte om man ska ha vindsurfprylar också. Funkar det att ta med två brädor och rigg utan att det kostar multum på flyget? Hyra vindsurf i Ericeira finns väl inte? Det finns ju knappt i Guincho heller.

  • slim_jim

    Medlem
    23 januari, 2017 vid 12:10

    Nä, ingen som hyr ut vindsurf
    (Däremot har varenda litet hål i väggen vågsurfuthyrning)

  • alexasu

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 08:34

    Visst tänkte vi hyra bil, men jag tänkte att det kanske fanns smidigare alternativ just när man ska in till storstan. Har lagt med egenmedhavda handi-racks i budgeten!

    Vi tänkte ta lite surf-lektioner och sedan hyra brädor själva tror jag, någon som har en bra rekomendation på surf-skola eller liknande i ericeira?

  • dr-masse

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 09:17

    @IrieMan 742791 wrote:

    Jo, jag har ett softrack så får väl ta med mig det i så fall. Annars har jag haft brädan inne i bilen men det går ju inte om man ska ha vindsurfprylar också. Funkar det att ta med två brädor och rigg utan att det kostar multum på flyget? Hyra vindsurf i Ericeira finns väl inte? Det finns ju knappt i Guincho heller.

    Två vindsurfbrädor?

    Annars har jag flugit med en vindsurf + tre-fyra segel i dubbelbag under 32 kg. Och haft en surfbräda separat. Dock är det inte billigt med TAP direkt, runt 2000:- ToR.

    https://www.flytap.com/en-se/baggage/special-baggage/sports-equipment

    Med SAS är det bättre, tycker deras bagageregler är riktigt bra numera.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa tiden att åka till Portugal?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.