Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vägen till Sylt & Klittmöller?

  • Bästa vägen till Sylt & Klittmöller?

    Publicerad av surf_matz på 7 oktober, 2003 vid 08:01

    Tjäna!
    Kul med alla bra foton och filmklipp! Mer sånt!

    Man blir ju löjligt taggad att prova lite nya ställen och så, är det någon som vet vilken väg man skall köra och vad som blir smidigast till dessa ställen? Bron/båt? Vad får man räkna med för pengar om man stannar 3-4 dagar (minimal budget)? Hur lång tid tar det att köra mm. mm.? Sova i bilen – går det bra eller?

    surf_matz svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:15

    båt gbg-grenå eller varberg-grenå om den fortfarande går, förr i tiden gick den t.o.m från halmstad.. i vilket fall är det grenå-båten som gäller, sen är det bara raka vägen tvärs genom danmark, ut på römö och båten från römö till sylt. Det var ett par år sen jag åkte där så det är bäst att du kollar upp dagsfärska priser själv. Tror det är lion ferries som kör till grenå, römö-sylt kommer jag inte ihåg men den ska också finnas på internet. Passa på att köra runt lite på stränderna på römö, det är lite häftigt. Mad max stämmning med en massa kite å segelbilar som kör omkring på kilometerlånga stränder.. När du kommer till sylt så är det nog billigast att sova i bilen, men täck för rutorna så inte polisen ser att ni gör det.. Och ha alltid våtdräkt på er å surfbräda under armen när ni går ner till stranden så ni slipper betala för det, eller skyll på att ni inte fattar nån tyska å promenera förbi vakterna ändå.

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:24

    GBG-Grenå finns ej. Däremot GBG-Fredrikshavn med Stenaline.
    Eller Varberg-Grenå.
    Ca 2 timmar bilresa från Fredrikshavn till Klittmöller.

  • surf_matz

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:30

    Lars-

    Du var la där nu? Hur mycket pengar gick? Vad kostar StenaLine med bil och allt?

  • s

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:41

    Du skrev aldrig var du åker från. Men en liten jämförelse om man åker från Varberg till Klitmöller.

    Det går snabbare att åka från Varberg till Göteborg för att ta färjan till Fredrikshamn och köra till Klitmöller än att åka Varberg-Grenå genom Danmark till Klitmöller. Detta gäller även om man tar den långsamma färjan Gbg-Fredrikshamn. Om man tar snabben tjänar man ytterligare två timmar!

    Båten Varberg-Grenå tar fem timmar.
    Vägen Grenå-Klitmöller tar lååång tid. Minst tre timmar, jag minns inte riktigt. Enkel vanlig väg är det, ingen motorväg.
    Typ åtta timmars resväg.

    Varberg-Göteborg tar max en timma.
    Båten Gbg-Fredrikshamn tar mellan två till 3,5 timmar.
    Fredrikshamn – Klitmöller tar max två timmar, även med surfbuss. Motorväg knappt halva vägen.
    Mellan fem och sju timmars resväg.

    Hur det körtiderna ner till Sylt är vet jag inte. Men dit till onshoreparadiset vill väl ingen åka…
    Däremot kan jag rekommendera Blavand på västlig till västnordvästlig vind! Det blir sideshoreparadis!!! Styrbord. Dit tar det drygt två timmar från Klitmöller. Det är typ 20 mil.

    Om du skall åka Stenaline rekommenderar jag verkligen att du går med i Stenaline bonus klubb! Det lönar sig direkt med lägre priser. Dessutom så har de ett bonussystem så åker man tillräckligt mycket så får man tex. en resa t.o.r Danmark med alla + bilen!

    /Staffan

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:51

    Vet ej exakt, men vår biljett GBG-FHVN låg på ca 1700 t.o.r för bil under 2 m (över 2 m höjd plus 400 kr). Hyrde 4-bädds stuga på Klittmöller camping för 200 Dkr per natt. Liten trång sketstuga, men OK.
    Lite större 6-bäddsstuga lär kosta bara 50 Dkr mer…
    Är troligtvis lågsäs priser.
    Totalt på 4 pers la vi ca 1000 kr per skalle över en helg, inkl mat och öl.

  • surf_matz

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:51

    Tjäna!

    Jo, jag hade väll tänkt mig att åka från GBG då det är mina hemtrakter när man inte pluggar (men det kan ju inte ni veta).

    Går det bra att sova i bilen i Klittmöller? Kostar färjan 500:- eller 1000:- eller kanske ännu mer? Vill bara få en liten uppfattning så man kan kalkylera lite.

  • surf_matz

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:12

    Ja- du svarade innan jag han fråga grin.gif!

    Tack för svaren! Nu får man åka hem och krossa spargrisen!

  • s

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:15

    Åker du fyra i bilen kan du åka med Stenas “Fyrklöver” från 395 kr t.o.r. Du måste boka långt innan. Men det är skitjobbigt att åka fyra vindsurfare i en bil. Det går inte att snejka med tre! De kollar!
    Normalt hamnar en biljett på 1500kr, om du vill åka snabben ännu mer.
    Om du är med i Bonusklubben så kan du komma undan med 1095kr på den långsamma. Det är dock begränsat antal bonusplatser på färjorna, men medlemskap ger alltid 200kr rabatt.

    Vi brukar räkna med 2000kr t.o.r. Klitmöller från Göteborg. Det är för en bil och “normalpris” på färjan. Sist gick det 1600 men så billigt brukar vi inte komma undan.

    Om man är flera som åker eller om man tänkt att åka många gånger kan man köpa ett 20 pack biljetter. Det är enkelbiljetter och det kostar 13500kr. Det blir alltså 1350kr t.o.r. Är inte så mycket billigare men fördelen med dessa är att de gäller ALLA färjor alla tider. Du kan alltså åka snabben dit och snabben hem (vilket normalt brukar kosta typ 2000kr, på högsäsong mer). 20-packet kan man dela på flera för de är inte personliga. Bra.

    Stugorna på Norsjö camping kostar 300 DKR per natt. Du kan hyra annan, större och lyxigare stuga för samma pris men då kan du oftast inte boka den förrän ett par veckor innan om du bara vill ha strödagar. El tillkommer dessutom på lyxstugorna. Elen är DYR i danmark. 2DKR/kWh typ.

    /Staffan

  • surfen

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:18
  • surf_matz

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:25

    laugh.gif Grymt bra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vägen till Sylt & Klittmöller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.